אמא, האמת שהכל בגללך. נסעתי לאט עם הסיר של הבמיה, שלא יישפך לי באוטו. אז הקשבתי לחדשות ערוץ 2 בגל"צ. וזה מה ששבר לי את הקריז. המגיש אמר שמה שקורה בהונגריה "מעצב את התודעה", ואחרי זה הייתה כתבה על הגזענות הנוראה באירופה. נכון שקשה לראות גופה של ילד סורי נשטפת לחוף, ופליטים זה נורא. אגב, אצלנו פליטים חיים בגטו קטן שקוראים לו "חולות", כי אנחנו יצירתיים. אבל בגזענות אנחנו כולירות כמו כולם. 

המשכתי לנסוע לאט (היית גאה בי, אולי 40 קמ"ש), עם יד אחת על המכסה של הסיר וחשבתי איזה עם מטונף אנחנו. 21 תלמידות חרדיות בירושלים עדיין מחוץ למערכת החינוך כי האשכנזים שלך, אמא, לא רוצים אותן. את בטח מפנימה, אחרי שנים שהיית במכון אדלר, שהצלקת אצל הנערות זה לכל החיים, שאיבדנו אותן, נקודה.

משרד החינוך לא ממהר לטפל במפגע החברתי הזה כי חוגגים שם את פתיחת שנת הלימודים, שבה ירעילו את ילדינו למות בעד ארצנו. אולי כבר שכחנו שהמושג בית ספר נוצר במהפכה התעשייתית, כאשר נשים הצטרפו לכוח העבודה והיו צריכים שמרטפים לצאצאים. בית ספר הוא עדיין שמרטף ותו לא, רק שהוא נורא מסוכן לנפשות הטהורות. 

מתוך 2.195 מיליון תלמידים בישראל שליש הם חרדים, וזה נתון מפחיד. תחשבי אמא - מתוך כ־158 אלף ילדים בכיתות א', שליש מהם לא יתגייסו לצה"ל בעוד 12 שנה, ולפחות 56% מהבנים לא יצטרפו למעגל העבודה. אצל החניוקים סולדים מהסוגיה הזאת, כי התרגלו שאנחנו עובדים בשבילם. 

מעניין אם גם במוסדות החרדים יציינו בשנת הלימודים את שמונת ימי הזיכרון של השר בנט, בין השאר לזכרם של יוסף טרומפלדור, זאב ז'בוטינסקי, יצחק רבין ורחבעם זאבי ז"ל. אצל בנט אלוהים הקים את המדינה, היא התחילה במעלה רחב המענגת, לכן אין אזכור לאומי לדוד בן־גוריון. הוא לא היה חבר במפלגה של הבית היהודי. אז הילדים לא יידעו מי יסד את המדינה, מי עמד בראש ההסתדרות שייסדה את המדינה, מצד שני הם יידעו בכיתה ב' מה זה נוער הגבעות, מה זה בקת"ב, וכמה קדוש היה ד"ר ברוך גולדשטיין. 

כאשר אני שומע ברדיו את שני הטיפוסים האלה מהסתדרות המורים וארגון המורים, וסרמן וארז, אני שמח שעבדתי במערכת החינוך רק שנה אחת, כי קיימת סבירות גבוהה שהייתי תוקף אחד מהם או את שניהם. יוסי וסרמן כבר בן 72, בעבר נחשד בקבלת טובות הנאה (פרקליטו היה עו"ד רונאל פישר, נתון שמעצים את החשד), כבר 13 שנה בתפקיד; רן ארז בן 70. הוא הורשע בדין משמעתי, אחרי שדיווח על עבודה שמעולם לא ביצע, וזו דוגמה מצוינת כאיש חינוך. הוא כבר 18 שנה בתפקיד. 

איך נפטרים מהשניים האלה, שבכל אוגוסט גורמים לציבור לפתח סימפטומים של מחלת קרוהן עם איומים בשביתה? איפה הם השתלמו בטרור? אצל צ'אושסקו? אל תגידי לי שיש לך חברות רומניות ושאפסיק להיות גזען. אני יודע שברית עולי גורדוניה הייתה פעם עלייה גדולה מאוד, חבל רק שהשר בנט לא יודע. מצד שני, גם לי יש חברים רומנים כמו פולו, והאמיני לי שהעם היהודי בציון לא היה סובל אם היה נשאר "ציגיינער" בבוקרשט, או בעיר הקיט פויאנה־בראשוב כי לעבוד הוא לא אוהב. והאוויר הדליל היה עושה לו יופי לסוטול. 

אל תחשבי שגזענות זה רק בבית ספר. הנה, בכפר יונה ההורים לא רוצים שילדים ממשפחות אתיופיות ילמדו עם הצדיקים שלהם בגן העירוני. הפרימיטיביים האלו פוחדים שלהיות שחור זו מחלה מידבקת, שתדביק את הצדיקים שלהם. מעניין מה האבות חושבים כאשר הם רואים תמונה של הדוגמנית טהוניה רובל. אני מניח שהם מאוד רוצים להידבק לצבע שלה.

# # #

טוב, אמא, הגעתי הביתה. אפילו טיפה לא זלגה מהסירים של הבמיה והחמיצה. כיפוש מחממת את הסחורה. לא, אני לא אוכל את זה עם אורז, אני אטרוף את זה עם לחם לבן, של פועלים. אל תגידי מילה, אני לא רוצה לשמוע. מספיק שיגעת אותי עם הקטע של לאפות את הבמיה ולא לטגן אותה לפני הבישול, כי את דואגת לבריאות שלי. 

עד שהאוכל יהיה מוכן אני אלמד אותך קצת כלכלה. עכשיו מכשירים את התקציב. הוא טמא, אז זה דורש קצת זמן, לא כמו שאת עושה עם המלח. כדי לבנות כאן גועליציה מחליאה, הבטיח הליכוד לשותפים, א'ביסלה געלט לבזבז, לא הרבה - רק 8.5 מיליארד שקל. מבין דיירי אגם הדרעק, החניוקים הכי חכמים כשזה מגיע לכסף. בשאר התחומים הם פחדנים. אז לפני הכל הם השיגו מתנה קטנה של מיליארד שקל לשנתיים, פיצוי על מה שעוללה להם, געוואלד, הממשלה הקודמת. רק מיליארד, אמא, היה יכול להיות יותר גרוע. 

אבל יש עוד מתנות, כי סנטה קלאוס הגיע מוקדם השנה, היה לו חם עם הזקן והכובע. נתנו גם תוספת לבניית מבני דת ב־105 מיליון שקל לשנתיים הבאות. מה זה מבנה דת? בית כנסת? מקווה? לשכה לאיזו חניוק בטלן? מה זה הסעיף הזה? וקייטנות ב־50 מיליון שקל. מה זה זה? מדוע אני שילמתי 1,400 שקל לשבוע קייטנה? תרבות יהודית - 93 מיליון לשנתיים. מה זה תרבות יהודית, אמא? הרי היית דתייה פעם, את יכולה להסביר לי מדוע חרדים, שרובם לא עובדים, שונאים את המדינה, גזענים שפוגעים בציבור בכלל, ובציבור שלהם בפרט - מקבלים כסף על תרבות יהודית? מה זה? מוהר?

הנה אחד שאהבתי: 68 מיליון שקל למוסדות תורניים. הלו, יחב"ל? אתם בכוננות? יאח"ה, אתם מתפקדים? כי הנה בא השוס: 69 מיליון שקל לרשת מעיין החינוך. זוכרים את יאיר לוי? ועוד חמישה ש"סניקים שהלכו לכלא על המשחקים האלו ברשת? אז אני רוצה לראות עבודה. גל הירש, יש לו שיטות חדישות לדובב גנבים, תתחילו להתעדכן.

אמא, עכשיו הגענו לחבר'ה שאת אוהבת, החרד"לים. כן, אני כבר אוכל, תרגיעי. יש לנו תוספת של 221 מיליון שקל, לחינוך הממלכתי־דתי. הם מתכוננים לבואו של הנכד שלך לזרם הזה. הרי הבטחתי ברבנות. לא הבטחתי לקיים? את צודקת, מי כמוך מכיר אותי. מה יעשו בכסף? נו, יש לימודי השלמה: תקיפת רועים ערבים, ריסוס כתובות על מבני דת ביישובים ערבים, ייצור בקת"ב, השלכה מדויקת מבעד לסורגים, היטמעות באוכלוסייה עוינת בשעות החשיכה, התנהגות נאותה בחקירות שב"כ. את יודעת, זה עולה כסף. 

הנה בא משהו יפה, 38 מיליון שקל לישיבות הסדר. הם משרתים רק 14 חודשים שירות פעיל, בשאר הזמן הם לומדים שנאה לדתות אחרות, אז אני צריך לממן את זה. פיתוח התיישבות כפרית - 84 מיליון שקל. מה זה הפיתוח הזה? אולי לבת עין? כי הם מפתחים יופי באיו"ש. אולי ללהב"ה? בנצי והג'מעה נוסעים להרבה טיולים בכפרים ובכלל. אבל הוא גר בקריית ארבע, אז אולי זה הפך לכפר? אולי. מינהלת גרעיני משימה לאומיים? רק 68 מיליון אנחנו זורקים על ההונאה הזאת? חסרות לנו כאן מינהלות? התחילו לגנוב אותנו חופשי־חודשי?

ועכשיו משהו שישמח אותך מאוד - 24 מיליון שקל לאוניברסיטת אריאל. זה בשביל הבן שלך שמלמד שם, אולי הוא יקבל גם כמה לירות סוריות דפוקות מ"גרעיני המשימה הלאומיים". 

# # #

טוב, סיימתי לאכול. ברקע צפיתי באליפות העולם בחתירה. הם נורא התאמצו שם, אבל אני התאמצתי יותר עם שש פרוסות לחם. היה טעים, תודה. הא, סיימתי את הסיר, את יכולה להכין חדש. מה הגזמתי מה? אמרת שבבמיה יש הרבה ברזל, נכון? אז תחשבי שאכלתי קילו ברזל, עם רוטב עגבניות. זה בריא הרוטב, נגד מחלות לב.

סליח'ס

והימים ימי סליחות. הרבה אנשים בעם, כולל רוצחים, אנסים, שודדים, גנבים ושאר ירקות, משכימים קום לבקש סליחה מאלוהים. לבקש מהקורבנות? נו באמת, זה בכאילו, אף אחד הרי לא מתכוון. 

הרב האשכנזי שלי, שניאור, נוסע אל הרב'ה לברוקלין לבקר אותו. הוא לא מוכן שאגיד שהרב'ה מת. הוא רוצה צטלע קטן ממני, שהוא יבקש עלי אצל הפטרון. הרב הספרדי שלי, אלי סהר, גורס שאני צריך לבקש סליחה בכוונה מלאה. הוא יתקשר אלי כרגיל בערב כיפור, לבקש סליחה אם פגע בי. יותר מ־20 שנה הוא מתקשר, ואני תמיד עונה אותה תשובה: תפסיק להטריד אותי עם השטויות שלך. 

אבל במסגרת תהליך ההכלה שאני עובר, החלטתי לבקש סליחה מאנשים שחשדתי בהם סתם.

 מירי רגב - סליחה שחשבתי שאת לא מתאימה לתפקיד שרה, שזה גדול עלייך בשבע מידות. את מתאימה בינגו. ארבעה חודשים במשרד, וכבר את מרמה כמו גדולה; שוכחת שהיית דו"צ ומאיימת בתביעות דיבה. בדיבה לא מאיימים, תובעים. את יודעת כמו בסרט של קלינט if you wanna shoot, shoot. Don't talk לא ידעתי שעושים סימולציה כדי לשבש הליכים תקינים. כמו דביל חשבתי שסימולציה זה לסימולטור של טיסה או משהו כזה. 

אגב, תפסיקי לחתום על מסמכים רשמיים "תא"ל במיל'". אני באמת לא רוצה לחשוב שכל הגנרלים במילואים נוהגים כמוך. אגב, יקירתי, החקירה אצל המבקר זה פארש. אם זה מגיע למשטרה, קחי איתך ציוד להחלפה, ותתחילי להריח ליזול. כדי להסתגל.

צחי פישביין - סליחה שאמרתי עליך שאתה עולה מיליונים לקופה הציבורית בנהנתנות המבחילה שלך כיו"ר המועצה להסדר הימורים בספורט. רואה החשבון מצא שעלית בארבע שנים רק 510 אלף שקל, אז אני מתנצל ומקווה שתסלח לי. עברו שנתיים מיעד הבדיקה החשבונאית, אז בטח עלית עוד 200 אלף שקל. לפי דוח ההוצאות שלך אתה בטח שותף כבר בכמה מסעדות יוקרה. בטח יש לך תעדוף בחברות הדלק, כי בכל זאת אתה האיש היחיד שהמשרד שלו בפתח תקווה, אתה גר בגוש דן, ועדיין יש לך 2,603 שקל הוצאות דלק בחודש. אתה גם המתנדב היקר ביותר בהיסטוריה, עם יותר מ־12 אלף שקל הוצאות חודשיות נטו. עלה והצלח, המשך כך, אתה דוגמה לכל דרעקטור ציבורי, אתה מתאים לממשל הזה כמו כפפה (יוקרתית) ליד העושקת.

 עופר עיני ויורם באומן - סליחה שאמרתי עליכם שאתם לא יוצלחים. אתם מדהימים. בקדנציה קצרצרה אתם לקראת השלמת המשימה - הכחדת הכדורגל בישראל - אולי גם כל הספורט. זו לא רק השבת, ששכחתם לבקש היתר לשחק בה; גם לא חוקי המדינה בהעסקת זרים, שאינם חלים עליכם; גם לא הנתון המצער שעוד לא הצלחתם להביא ספונסר לכדורגל שלנו, אבל אתם מעסיקים אנשים שמחפשים, אפעס לא מוצאים. המשיכו בדרך הצודקת והמדהימה.

עובדי חברת החשמל - כל הכבוד, עלו והצליחו. הבנתי שאת ההפסדים של החברה לעולם לא יכסו. האמת? גם לא צריך. העיקר שמשלמים ריבית של שלושה מיליארד בשנה. התפוקה שלכם מדהימה, התחנות ממש מתאימות למילניום השלישי. רק תסבירו לי איך עידן עופר מרוויח מיליארדים בתחנה פרטית ואתם מפסידים כל יום, כל היום, את הכסף שלנו? המשיכו להצטיין ולעשוק אותנו גם בשנה הבאה. כה לחי.

אורן חזן - כל הכבוד. סליחה שאמרתי עליך שכנראה אין לך הכנה למוח. אתה גאון של אמא, גם של אבא כנראה. אתה הליצן הפרלמנטרי הכי טוב שהיה לנו. המשך כך, ובקרוב תגיע רחוק.

מיזם הרכבת בת"א - סליחה שציפיתי למיליוני חולדות. מאוד הרגעתם אותי שחולדה לא חיה בעומק הזה. אבל אני קצת מודאג מזיהום מי התהום. התכוננתם לזה? הבנתי שצריך יהיה לשנע את הזיהום למקום אחר. לאן בדיוק? לארסוף? לסביון? לכפר שמריהו? להרצליה פיתוח? לעומר? לדניה? או שפשוט נזרוק את זה בכפרי המשולש או בכפרי הגליל, ונראה מה יהיה? אני מתנצל באמת, אבל אם אפשר לא לנחל איילון. אני רגיש לריחות. תודה על ההתחשבות, אתם מדהימים. תסיימו את הפרויקט עד 2030? הא, אני אופטימי? סליחה.

רמי יהושע ואילן שילוח - הריב שלכם ממש עשה טוב, ל־כ־ו־ל־ם. הכניס אותנו קצת לעולם הפרסום, למדנו איך מקבלים מכרזים. ברמי הרי תמכה לימור לבנת, היא באמת אוהבת אותו, והוא גם בחור מוכשר כנראה. ובאילן תומך דן מרגלית, שמביא איתו את הביביתון ואת בתו, שהיא אשתו של שילוח. איזה יופי, חבל רק שלא העמקתם בהתכתבות. נורא עניינה אותי הסוגיה של עמלות הקיק־בק מחברות ההפקה. גם את הלקוחות זה נורא מעניין, כי לפעמים מדובר בגופים ציבוריים. ואם יש שם קצת לופט־געשעפט, לנו לא מגיע כלום? רק למשרדי הפרסום? לא הגיע הזמן שגם אנחנו ניהנה קצת מהקצפת? לפחות לשותפים שלכם אתם מספרים? ואנחנו לא שותפים? למה?

אמא - אני יודע שאת כועסת על הידיעה במקומון גבעתיים שעורכת הצדקת טלי בשוראי־איצקוביץ'. היא אחראית לפרסום בפמפלט הזה, שאומר שבאתי בשישי עם הילד והבאתי לך זר פרחים. את צודקת, אני ילד רע. גם לא באתי, בטח לא קניתי זר. אבל את זו שמאמינה למה שכתוב בעיתון, נכון? אז תפסיקי את כל המינויים לכל העיתונים, ואז אני אבוא לבקר ואפילו אביא לך זר. 

 א'גיטע שאבס - הטיל בדרך, תתכוננו. מה הן 20 שנה לעומת הנצח?