צריך לאחל משהו מכל הלב למדינתנו לקראת ראש השנה, וזה להשתחרר סוף־סוף מקמפיין הבחירות. נדמה שכולם ממשיכים מכוח האינרציה, כאילו לא קיבלו הודעה רשמית שקולות הימאים נספרו מזמן ושצריך להתחיל לעבוד. אז הנה כמה נקודות למחשבה:



1. ראש הממשלה רק מחריף את יחסיו המעורערים עם התקשורת, במקום להבין שהגזים ולחפש דרך לשתף פעולה. סרטון הפייסבוק שהעלה בטענה ש"את זה לא יגידו לכם בתקשורת" היה עלוב. אם נתניהו באמת מאמין שהתקשורת כולה מסלפת את דבריו וש"ישראל היום" אינו במה מספקת להעברת מסריו - אין בעיה. שיעלה סרטון תעמולה בפייסבוק ויעיד על עיסתו ישירות מול העם. אבל זה צריך להיעשות במקביל, ולא במקום. הקמפיין נגמר, הבחירות הסתיימו, וזה הזמן להיות ראש הממשלה של כולם, שזה אומר לתת דין וחשבון גם לאלה שלא סובלים אותו.



2. אומנם נתניהו רב עם כולם ללא הבדלי דת, גזע ומין, אבל גם נשיאנו רובי ריבלין נסחף קצת עם ההתייפייפות והקמפיין האישי שלו. אם הוא כל כך מבין באיחוד שבטים, נראה אותו עושה מאמץ אמיתי לסולחה עם ראש הממשלה. הרי לכל טנגו צריך שניים, לא? אז הנה רמז: אם אתה באמת שואף להסתדר עם נתניהו, אפילו למראית עין, רכיבה על הביקורת כלפיו כדי להאדיר את עצמך כנראה לא תשיג את המטרה.



3. האופוזיציה מאכזבת במיוחד כי היא לא למדה את השיעור מהמפלה בבחירות וממשיכה להפריח ססמאות שכבר הוכחו כלא יעילות. ההצהרה של הרצוג על הפליטים הייתה סתם פרובוקציה תקשורתית. ראשית, משום ששום פליט סורי לא ביקש להיקלט בישראל. שנית, משום שהרצוג שוב לא התייחס ברצינות למורכבות הביטחונית. מה הוא השיג? עוד כמה כותרות אנטי־ישראליות בעולם, ועוד קצת שמן למדורה שגורמת לפיצול בעם.



4. גם דרעי טרם הפנים שהוא שר הכלכלה של כולם, ולא רק של הדתיים. מילא סאגת הכדורגל, שם מארג הרצונות סבוך, אבל לאסור על חברות ישראליות להפעיל את הדוכן שלהן בשבת במסגרת כנס עסקי באמסטרדם? אולי הגיע הזמן שמנהיגי הדתיים יפנימו שכדאי להם להפסיק עם הנדנדה הזאת. לאורך זמן זה לא באמת משתלם. הרי ככל שהם יהיו חזיריים וכפייתיים יותר בסיבוב הנוכחי, כך הם יגדילו את הטיקט של זה שיוריד להם את הראש וייבש אותם בסיבוב הבא.



5. במרצ מתחזקים את קמפיין "השמאלן הקורבן", שאמור לרצות את גדעון לוי ועוד קומץ קיצונים, הרשימה המשותפת ממשיכה לספק פרובוקציות כעסניות על גזענות ולהתנגד לכל דבר, ולפיד נמצא בעיצומו של מסע הופעות גלובלי לקראת הבחירות הבאות. למעשה, המפלגה היחידה שהשתחררה מהקמפיין היא הבית היהודי. חוץ מהערת ה-D9 הקליטה והבלתי נשכחת, דווקא מהסיעה הקיצונית הזאת מנשבת רוח של התמתנות ושל שיח, וגם נראה שבנט לוקח את תפקידו כשר חינוך ברצינות.



המצחיק הוא שדווקא בגלל נטישת הקמפיין, כרגע הבית היהודי מבדלים את עצמם מכל עדר הקמפיינרים מלאי האמביציה. הקמפיינרים ממשיכים לשכנע את המשוכנעים בססמאות ללא עשייה אמיתית, ואילו ההתנהלות של הבית היהודי נותנת נקודת זכות גם אצל מי שלעולם לא ישקול להצביע עבורם.


בקיצור, שתהיה לנו שנה דלת קמפיינים. הם לא משתלמים לפוליטיקאים, ובוודאי שלא לעם.