זה יום הכיפורים הראשון שבו סביב שולחן הדיונים של המטה הכללי בצה"ל לא יישב עוד אלוף בוגר המלחמה הנוראה ההיא. האחרון מהדור ההוא, האלוף גרשון הכהן, השתחרר מצה"ל לפני חודשים ספורים.

42 שנה מאז המלחמה ההיא, השתנה המזרח התיכון עד מאוד, השתנתה הטכנולוגיה, שדה הקרב שונה באופיו, אבל לפרט הקטן הזה, של היעלמות מורשת ומורא "המלחמה הגדולה" משולחן המטכ"ל, ישנה משמעות. אין עוד בהנהלה הבכירה של צה"ל קצין בכיר ומשפיע שראה את מטוסי חיל האוויר נופלים כמו זבובים, אין עוד מי שראה טנקים בוערים כלפידים או נגמ"שים פונים לאחור ונסוגים. 
למראות הקשים הללו הייתה השפעה גדולה על רמת הכשירות והמוכנות של צה"ל בעשורים שלאחר המלחמה (למרות תקלות ואי הצלחות בביצוע פה ושם). רמטכ"לים ואלופים, בוגרי מלחמת יום הכיפורים שאיבדו חלק מהמחזור שלהם, חלק ממפקדיהם ואת פקודיהם – נשבעו שייעשו הכל כדי שצה"ל לא יימצא עוד לעולם כפי שנמצא באוקטובר 1973, לא מול ההפתעה המודיעינית ולא ברמת הכשירות והמוכנות של הימ"חים והכוחות.

"יום הכיפורים" הייתה טראומה גדולה בצה"ל. התחקירים והמקנות ריחפו באוויר במשך שנים. הדוח של מחלקת ההיסטוריה יצא לאור רק לפני כמה שנים, עקבות מחלוקת בין הבכירים המעורבים; דוח ועדת אגרנט התפרסם בחלקו רק לאחרונה; הקרבות בין ראש המוסד דאז לראש אמ"ן דאז נמשכים עדיין בעוז.
אני זוכר את מפעל החיים של תא"ל יואל בן פורת ז"ל, איש ספרא וסיפא ששימש בתקופת המלחמה מפקד יחידת האיסוף המרכזית של אמ"ן. ביליתי איתו ככתב צבאי מאות שעות, ואני יודע שההפתעה המודיעינית טרפה את דעתו. הוא מת בייסורים מהמחשבה שהעביר ידיעה חשובה לקראת פרוץ המלחמה ולא עשו בה דבר.
שרי הביטחון והרמטכ"לים חששו מאוד מנקמתו, ממוצא פיו. הם נתנו לו כאזרח רכב, לשכה ונהג, וביקשו ממנו לכתוב את הלקחים המודיעיניים. מעין ריפוי בעיסוק. במשך שנים עבד, וכשהגיש את הדוח הוא נגנז כדי שלא יביך איש. מה שיצא זהו ספרו "נעילה", על הקונספציה המודיעינית השגויה. 3,000 הרוגים ועשרות אלפי פצועים, הפתעה מודיעינית ענקית, סכנה לבית השלישי וכ-250 עמודים מצונזרים היטב.
לאיזנקוט יש צבא גדול ואיכותי שמצויד בפסגת הטכנולוגיה ומונהג בידי אנשים נהדרים, בעלי יכולות ורסטיליות ועוצמות אש אדירות. אבל הוא צריך להיות מודע גם למה שאין לו ולנסות לגשר על הפער. לא במלחמה, חלילה, אלא בלימוד, בהרתעה ובהפקת לקחים. אני במקומו הייתי נותן לכל קצין בצה"ל מדרגת אל"מ לקרוא את הדוח המלא והמסווג של ועדת אגרנט, ולכל קצין בדרגת סא"ל ומעלה באגף המודיעין את הדוח המלא והגנוז של יואל בן פורת.
אז נכון, לא צפויה כעת מלחמה עם מצרים או עם סוריה, אבל גם הפתעה קטנה מצפון או מדרום או הפסד קטן בקרב מול חמאס או חיזבאללה נושא עמו הפסד גדול. גדול מדי.