מינויו הצפוי של מי שבגלל חוק השב"כ והוראות צנזורה ייקרא להלן ר', סגן ראש השב"כ, למפכ"ל משטרת ישראל, הוא שלב נוסף בתהליך שבו מדינת ישראל, על האליטות שלה, משנה פניה.



(במאמר מוסגר, די מגוחך שמשרד ראש הממשלה מתעקש עדיין לא לפרסם את שמו המלא, למרות שברשתות החברתיות בארץ ובעולם ובויקיפדיה כבר עשו זאת).



ר', חובש כיפה, שעד לפני שלוש שנים גר בהתנחלות ועבר לעיר בגוש דן, הוא עוד תוצר של בית הגידול של המחנה הדתי־לאומי, מה שהיה פעם המפד"ל ומיוצג כיום בעיקר על ידי הבית היהודי.



וכך, בראש שני ארגוני ביטחון חשובים - השב"כ ומשטרת ישראל - יעמדו שני אישים שבאים מרקע דומה: ראש השב"כ יורם כהן ור' המפכ"ל. יצטרף אליהם, ככל הנראה בקרוב, גם ראש המועצה לביטחון לאומי יוסי כהן, שראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי למנות לראשות המוסד. גם כהן הוא תוצר של בני עקיבא ושל ישיבה תיכונית, אם כי בניגוד לר' וליורם כהן, הסיר מעליו לפני שנים את הכיפה.



העובדה שר', כמו יורם כהן, בא מרקע מסוים מטרידה אולי את חוגי השמאל בישראל, שמתקשים להשלים עם השינוי שעובר על החברה בארץ. אחד מביטוייו הוא הנכונות של בני המחנה הדתי־לאומי להתנדב ולשרת את מוסדות המדינה, בעיקר במערכות הביטחון, כמו שפעם, בעת שלטון מפא"י בשנים הראשונות לקום המדינה, עשו זאת בני קיבוצים וחניכי תנועות הנוער החלוציות.



אך אלו שמכירים את ר', ביניהם חילוניים מובהקים, יודעים שהממלכתיות הוא נר לרגליו. ומשום כך, אין חשש שבפיקודו תפגין המשטרה הטיה פוליטית או תעלים עין מעבריינות פוליטית, בדיוק כפי שהוא לא עשה זאת כשהיה בשב"כ.



ר' טיפס במעלות הארגון, שאליו הצטרף ב־1988, מהתפקיד הזוטר ביותר של רכז – כלומר קצין מודיעין מפעיל סוכנים - ועד לראשות שני מרחבים: מרחב ירושלים והגדה ומרחב דרום, והיה גם ראש אגף המטה וסגן ראש שב"כ. הוא תוצר מובהק של החינוך, התרבות הארגונית והמקצוענות של השב"כ. את היסודות האלה הוא מן הסתם יביא עמו למשטרה. והמשטרה, על הטלטלה שעברה בשנים האחרונות, זקוקה להם, כמו גם לניעור רציני.



מעבר לשאלה העקרונית אם ראוי, ולו כדי לשמור על מראית עין, שבראש משטרה ציבורית יעמוד מפקד שמוצאו ממה שבמדינות מסוימות מכנים "משטרה חשאית", יש כמובן הבדלים ברורים בין השב"כ למשטרה.



השב"כ זוכה לכוח אדם טוב ואיכותי יותר מאשר המשטרה. השכר והתגמול בו גבוהים יותר. השב"כ הוא ארגון קטן, שמונה כמה אלפי עובדים, ולכן הוא גם גמיש יותר במהירות התגובה והפעולה שלו לעומת המשטרה, שיש בה עשרות אלפי עובדים.



לשב"כ יש כלי עבודה בחקירות ואמצעים טכנולוגיים טובים יותר מאלה של המשטרה. השב"כ יכול להיעזר במעצרים מינהליים, כשאינו רוצה או יכול לחשוף מידע שנאסף באמצעים מודיעיניים, או שלא ניתן לתרגמו לראיות משפטיות. המשטרה יכולה רק לנהל חקירות שסופן גלוי ופתוח ושהראיות יהיו קבילות בבתי המשפט, ואילו השב"כ פועל בחשאי ונהנה מהגנת החוק והצנזורה.



ועדיין לא דיברנו על כך שהשב"כ הוא גוף שנדירות בו ההדלפות לעומת המשטרה. בקיצור, המשטרה היא גוף מסורבל וביורוקרטי, כמו ספינת משא אטית. לעומת זאת, השב"כ משול לספינת טילים זריזה וקטלנית.



כמפעיל סוכנים, ר' יכול להיות נחמד, מקסים וקשוב, אך גם להיות קשוח ותובעני, ויהיה קשה לתחמן אותו. המשימות שלפניו קשות. יהיה עליו לעקור מן השורש את תרבות השקר, החיפוי ההדדי והטשטוש, שהתנחלו בדרגים לא מעטים של המשטרה.



מצפים ממנו שינחיל למשטרה את יסודות התחקיר היסודי שיש לבצע לאחר כל אירוע, ולומר בו את האמת, דבר שמאפיין לרוב את הארגון שהוא בא ממנו. יש לקוות שהוא גם יתמודד באומץ עם האלימות שפשתה בקרב המשטרה כשהיא באה במגע עם הציבור הרחב, בין שבהפגנות ובין שבעימות עם אזרח עובר אורח.



אלה הם אתגרים לא פשוטים, וכמאמר הקלישאה, ימים יגידו אם ישכיל להתמודד איתם ולהפוך את משטרת ישראל לגוף מקצועי יותר, שמבין שתפקידו בראש וראשונה הוא לשרת את האזרח. ועדיין נותרה בעינה השאלה מדוע החליט ר', שהיה מועמד כמעט ודאי לרשת את יורם כהן בעוד שמונה חודשים, להעדיף את ראשות המשטרה על ראשות השב"כ.