מוטי קירשנבאום היה יותר מעיתונאי.



בעיצובו את התקשורת הישראלית ככלי בונה למען זכות הציבור לדעת, חופש הביטוי המוחלט ומעל לכל כאמצעי להבעת ביקורת נוקבת בממשל, הוא סייע לבצר את אחד מעמודי התווך של הדמוקרטיה הישראלית הצעירה. הוא הסתלק מאיתנו בזמן שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה, מכוחות המונופול, הלאומנות והצנזורה.



קירשנבאום היה ישראלי בכל רמ”ח איבריו, אך גם העולם ריתק אותו, והוא שידר לציבור הן מתוך יערות הכרמל והן מהג’ונגל של רואנדה בסקרנות אין קץ. הוא היה איש נעים הליכות, אך נשך באירוניה וללא פחד בקודש השלטון הפוליטי; שטיפת המוח הפוליטית של השלטון אוזנה על ידי “ניקוי ראש” העצמאי כסאטירה חריפה ושנונה. הוא גרם לאנשים לא רק לצחוק אלא בעיקר לחשוב. ב”לונדון את קירשנבאום”, תוכנית החדשות הטובה ביותר, הוא לעולם לא חשש להביע דעה שנויה במחלוקת, אך גם ידע לכבד דעות אחרות.



הוא קידש את חופש הביטוי; התגלמות הליברליזם הישראלי במיטבו. תכונות אלה הן יסוד המדינה הדמוקרטית. הדמוקרטיה היא לא רק תולדה של פוליטיקאים המאפשרים בחירות. מעבר לכך, היא תוצר של אזרחים חופשיים הנלחמים על חירויות הפרט והכלל מתוך שוויון מלא. התקשורת של היום רחוקה מאוד מהתקשורת שעיצבו כאן קירשנבאום וחבריו.



למוטי קירשנבאום של היום קוראים שלדון אדלסון. הוא, איש הממון הרפובליקאי מלאס וגאס, מעצב לא רק את “ישראל היום”, אלא עומד להשקיע, לפי עצותיו של ראש הממשלה, גם בערוצי טלוויזיה יותר “פטריוטיים”. אחרי מונופול הגז, מוקם גם באמצעות רשות השידור החדשה, ובמצוות שר התקשורת, גם מונופול התקשורת.



את מקום זכות הציבור לדעת תופסת בהדרגה זכות הציבור לדעת את מה שהממשלה רוצה ומרשה; אם זה מי זה ר’ מהשב”כ, או כמה מאות מיליוני שקלים מושקעים בהתנחלויות. חופש ביטוי מותר, רק שעליו להסתתר יותר ויותר באיי הביקורת הלא מפוחדים של התקשורת, ופה ושם בערוצי הטלוויזיה. “מצב האומה” הוסרה מערוץ 2, ו”ניקוי ראש” שני לא יהיה.



לביקורת על המשטר יש מחירים, שאותם גובים ביעילות נתניהו, רגב ושות’. זה מוביל לתופעה המסוכנת מכל, של צנזורה עצמית מצד עיתונאים רבים וטובים המתמחים בהליכה בין הטיפות, בין ביקורת רכה לפטריוטיזם מאוס.



סיום עידן קירשנבאום הוא סמלי. אנו נמצאים בעיצומו של עידן שחיקת הדמוקרטיה הישראלית, שהיא הסכנה הקיומית הגדולה ביותר למדינה. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת  “יאללה מנהיגים צעירים"