כמי שכבר שנה מפזר את כספו על מזון אורגני, נדהמתי לקרוא השבוע שגנטיקאי צמחים בעל שם עולמי טוען שהמזון האורגני אינו בריא יותר - ומספק יבולים נמוכים מהחקלאות הקונבנציונלית. יבולים נמוכים יותר? על זה אני משלם יותר כסף? 



ערכתי תחקיר לגבי פערי המחירים (יש לקרוא בטון של נגה ניר נאמן): אריזת ביצים אורגניות עולה 24 שקל לעומת 13.90 שקל בסופר, פלפל אדום עולה 16 שקל לעומת 9.99 שקל, אבטיח עולה 4 שקל לעומת 3.50 שקל. נוסף לכך, תמיד יהיה חסר שם משהו שממש צריכים: לאחר שהתרגלנו לקולרבי, הוא נעלם והופיע חציל בלאדי, כשהבלאדי נגוז, מגיעה דלעת הערמונים. עד שהצלחתי להבין אם היא יותר דלעת או פחות ערמונים, היא מתפוגגת, ומגיעה חידה חדשה בדמות כרישה.
 
כל הירקות נוחתים אצלי במקרר עם רגבי אדמה ותולעים - מה שמגביר את אלמנט ה"נקטף זה עתה" שבמשק מנסים ליצור. הביצים קטנות, הגמבות עצובות וכל התחושה חיוורת אך אמורה להיות בריאה יותר. אבל, עם החשיפה החדשה, כל סיפור הבריאות נשמע לפתע מפוקפק ודורש הוכחה מחדש.
 

האמת חייבת להיחשף - שיבואו פעם כל מגדלי האורגניים ויעמדו למבחן פוליגרף לעיני הציבור או שרפי גינת ימעך ירקות ופירות בטלוויזיה ויקבע סופית מה יש ומה אין בהם. 
 
ואם הוא כבר בודק, שיברר גם מדוע המוכרות במשק האורגני חייכניות באופן חשוד, אפילו יותר ממדריכות הילינג מוארות. החיוך שלהן מוזר במיוחד לאור העובדה שסביבן חגים מיליוני יתושים אורגניים, ועל כל התנובה מטיילים זוחלים, וכולם חיים בהרמוניה אורגנית זה לצד זה. 
 
בכל אופן, מאז שהתחלתי לקנות מהאורגני, אני נתון למתקפה מכל הכיוונים.
 
חברי נדב אומר: "אני מכיר מוכר פלפלים מהדרום שעל אחת החלקות הוא כותב אורגני. היא מרוססת כמו השאר, רק שיש פראיירים שמאמינים שזה אורגני".
 
אבא שלי אומר: "אולי הם לא מרססים את הירקות, אבל הם בטוח ריססו את האדמה - חובה לרסס את האדמה, אני למדתי חקלאות!!". בכל פעם כשאבא מדבר בכל הקשור לחי ולצומח, הוא מוסיף שהוא למד חקלאות, אף שמעולם לא ראינו תעודה המעידה על כך. 
 
חמי אלכס, שהגיע מרוסיה, מפקפק: "נו, באמת, מה אורגני.. אתה מאמין אורגני? זה סתם יותר ...נו קק דרגוי בעברית? יקר, דא". אבל אלכס גם חושב שהבחירות לכנסת מכורות מראש, שהמינויים בצבא הם סידורי עבודה לבני משפחת הרמטכ"ל ובלוטו אף אחד לא זכה מעולם, ואלה שמגיעים עם מסיכה על הפנים הם עובדי מפעל הפיס. לך תתווכח עם חינוך סובייטי. אם במקרה אראה לו הוכחה מהעיתון שהוא טועה - הוא יטען שהעיתון הוא של ראש הממשלה. הבעיה היא שבנקודה הזאת הוא דווקא צודק. 
 
נחזור לירקות. כל מה שנותר הוא לבצע מבחן טעימה עצמי. אם גמבה אחת רוססה והאחרת לא, החך שלי ירגיש בהבדל. טעמתי. אין הבדל. בתחילה היה נדמה שעגבניות השרי מתוקות יותר, עד שהתברר שאני טועם את אלה מהסופר. אחר כך חשבתי שתפוחי האדמה עגלגלים וקטנים יותר, אך לאחר בדיקה התברר שזה זן שיש אותו גם בשוק.
 
בחנתי עוד ועוד ירקות ופירות: הקישואים כאילו זקנים, המלפפונים שחרחרים, העגבניות האובליות ממהרות להרקיב ונראה שהתפוחים לקו באדמדמת. 
אם על זה אני משלם יותר, אז מה הואילו חקלאים בריסוסם? אך יותר מהעניין הבריאותי ומהמראה המפוקפק של היבול, אולי הייחוד של המשק האורגני הוא הקשר האישי עם הלקוח. בלי שאבקש הם דואגים לעדכן אותי, אחת לשבוע, בחדשות החמות מהחממות. המיילים האורגניים מלאי הבטחות לעתיד ורוד: "השבוע בנינו בית רשת חדש", מה אני אמור לעשות עם המידע הזה? 
 
"הכנסנו גם מנגו מאיה, גלילת תמרים ולחם כוסמת מונבטת". כוסמת! תורידו את המחירים וספרו לי אחת ולתמיד, האם זה באמת בריא יותר? רפי בודק? מישהו? 
 
בסופה של קנייה, אני נותר רק עם אמונה ותקווה: אמונה בתום שבעולם - שבמפעל הפיס יש באמת זוכים, שהמינויים במטכ"ל מקצועיים ושהירקות האורגניים בריאים יותר, ותקווה שהגנטיקאי המומחה טועה.