הילדים בשכונה משחקים כדורגל בדשא שלנו. כשהם מתעייפים, אני מביאה להם מיץ ועוגיות ומקשיבה לשיחות שלהם. הם מספרים על הפחד שלהם מערבים, על זה שזרקו על האוטו של עוז אבנים ושכולם צרחו, ומלאכי שלי מצטרף ותורם מניסיונו העשיר במיגור הטרור.


“בימים אלו אנו חווים תקופה מאוד לא פשוטה במדינתנו", כותבת הגננת של בני השני בקבוצת הוואטסאפ של הגן, "הדברים קשים לנו המבוגרים, וקל וחומר גם לילדים. חשוב מאוד שלא נסתיר וננסה להעלים את הדברים מילדינו. הם חווים את זה בצורות שונות גם מבלי שנרצה, אם זה בנסיעה באוטו, אם בשיחה בין ההורים בבית או בשיחת רחוב שהילדים שומעים כבדרך אגב.

חשוב להדגיש לילדים את נקודות החוזק של עמנו: הצבא החזק ששומר עלינו, השוטרים שלא הולכים לישון כדי שאנחנו נוכל לישון בשקט ובשלווה, וגם המשפחה והחברים שנמצאים כאן עבורם. חשוב להראות לילדים חוזק נפשי וביטחון על מנת שהם ירגישו כי יש להם על מי להישען. כדאי לחדד ולתרגל איתם מה עושים במצב אזעקה או במצב של זריקות אבנים על הרכב. הוכח מעבר לכל ספק כי זה מציל חיים בזמן אמת".

והגננת ממשיכה: "במידה והנכם רואים כי הילד מראה סימנים שונים של מצוקה (אצל כל ילד זה מתבטא אחרת. לרוב זה מתבטא בתופעות של רגרסיה מבחינה התפתחותית, סגירות ומופנמות), חשוב מאוד להגיד לנו על מנת שנוכל להפנות את הדברים לגורמי מקצוע. גם אנחנו בגן נשים לב ונעדכן אתכם במידה ונראה סימנים מחשידים. חשוב לזכור כי כל התנהגות של ילד לאור המצב היא מקובלת עלינו, ותפקידינו הוא להכיל את ההתנהגות ולעזור לו במידת הצורך". 
 

שתי אמהות מהקבוצה חטפו אבנים לאחרונה בדרכן לירושלים. אחת כמעט עברה לינץ'. כולם יודעים מה עושים בזמן אזעקה. אבל מה עושים בזמן שרוגמים את האוטו באבנים? מסתבר שמתכופפים כמה שיותר נמוך ומגנים על הראש עם הידיים. עכשיו לכי תתרגלי את זה עם ילד בן שנתיים בלי להכניס אותו לסרטים, ועם מושב בטיחות תקני.
 
נשות תקוע אפו עשרות עוגות לחיילים בגזרה, אז לקחתי את המשפחה לבילוי של יום שישי אחר הצהריים לחלק אותן בעמדות. למה בעמדות? כי אם תשימו ארגז עוגות בש.ג. רק הג'ובניקים יאכלו אותן, וכי רציתי שהילדים יראו כמה חיילים גיבורים שומרים עלינו.

הילדים היו בעננים, הקטן נתן נשיקה למג"בניק, והגדול נכנס לבסיס ושיחק כדורגל עם לוחמים. בשבת הם המשיכו לשחק ב"מלחמה" בחבורה שלהם, אבל נראו הרבה יותר רגועים. הם גם הסבירו לי שזה רק בכאילו.
 
בשעשועון טלוויזיה מציעים מכונית לזוכים. אני תוהה אם היא ממוגנת.