לפי הערכות משרד הכלכלה, משרות רבות וחדשות יתווספו לענף הגז הטבעי, כשהצפי לעשור הקרוב הוא מעל 5,500 משרות חדשות מדי שנה של מהנדסים, מפקחים, מפעילים ומתקינים.



לפי הערכות משרדי הממשלה, כשלושה רבעים מהעוסקים בענף יהיו מפעילים ומתקינים. לנוכח הנתונים הללו, נראה כי נוצרה הזדמנות למהפכה של ממש שבה ייווצרו מקצועות חדשים שלא היו עד כה על מדף ההכשרות המקצועיות הצפוף ממילא ותפותח תעשייה שלמה יש מאין.



החתימה על מתווה הגז התעכבה חודשים ארוכים, תוך ניהול ויכוח ציבורי נוקב, כך ששנת 2015 התנהלה בעצלתיים. ההתנצחות הציבורית סביב הנושא גרמה לגורמים רבים הקשורים לענף לשרך רגליים ולעכב החלטות שכבר התקבלו. יחד עם זאת, קיימת התחייבות מטעם מדינת ישראל לחבר לגז טבעי כ־450 מפעלים עד שנת 2020. במקביל, האגף לתחליפי נפט שהוקם בהחלטת ממשלה פועל לקדם תחליפי נפט מבוססי גז טבעי לתחבורה בישראל.



אומנם קצב החיבור של מפעלים לגז טבעי הנו אטי, ובמקביל הסחבת הבירוקרטית בפריסת צינורות להולכת גז קיימת אף היא, אך הכיוון כבר סומן והגלגלים נעים בכיוון הרצוי.



האתגר המיידי והראשוני הוא הכשרת ידיים עובדות עם מיומנות לתחזק ולהוליך מערכות גז טבעי שיוסבו במפעלים ובתעשייה בישראל, ולמעשה הכנת התשתית המקצועית למהפכה שבפתח. עד כה עובדים מקצועיים שהועסקו בתחום הגז הטבעי בישראל היו בעיקר מומחים זרים שעבדו עם בעלי רישיונות הולכה וחלוקה, אך כיום ההכשרות פתוחות לכל.



תחום ההכשרה בענף הגז הטבעי הנו פרי שיתוף הפעולה בין האגף להכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם במשרד הכלכלה ובין רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות. בשל חשיבות התחום והמקצועיות הרבה הנדרשת בהכשרות, נוהל מתן הכרה לבתי ספר מוסמכים לפעול בתחום הוא קפדני במיוחד. רק מכללות לגז טבעי שעברו את הבדיקות המחמירות, יצרו קשר עם חברות ידע בינלאומיות והקימו בשטחן מעבדות עם מערכת גז טבעי "חיה" - יוכלו להכשיר עובדים לכלל המשק. רק עם תום ההכשרה והעמידה במטלות, כולל בחינות סיום, יורשו הבוגרים לקבל רישיון לעסוק בתחום.



גופים רבים נכנסו לתחום ההכשרות של הגז הטבעי, בהם מרכז נובל רופין לאנרגיה וגז טבעי שפועל מסוף 2014 וכולל מעבדות, מרצים מובילים ותוכניות לימוד בפיקוח מה"ט (הנדסאים וטכנאים מוסמכים) ומשרד הכלכלה. שיתוף הפעולה עם חברת נובל אנרג'י מעניק למרכז חשיפה למומחים עולמיים מטעם נובל, ידע מקצועי בינלאומי, גישה למאגרי מידע ולימוד ממורשת תעשיית גז ונפט ותיקה, ועל ידי כך התמקמות בחוד החנית של התעשייה.



בעוד החלוצים של פעם עסקו בייבוש הביצות ובהקמת יישובים חדשים, המעשה החלוצי שנדרש מאיתנו היום הוא להישאר אופטימיים ולפתח את נושא ההכשרות המקצועיות בתחום החדש, למען הכשרת עובדים מיומנים. בפרוס השנה האקדמית החדשה, מי שמחפש מקצוע חדשני עם אופק תעסוקתי מבטיח, ימצא בלימוד מקצועות הגז והנפט מענה מושלם. 



הכותבת היא מנכ"לית המכללה הטכנולוגית רופין