מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, צבר מומחיות בענייני תזמון. דוח הביקורת שלו מתפרסם תמיד בזמן שבו פורצת שערורייה, מתרחש מחדל כלשהו, או סתם מופגנת אטימות לב ציבורית.



דוחות השנה האחרונה ראו אור בימים שהיו רלוונטיים תמיד לענייני אקטואליה. דוח הביקורת בעניין משק הגז פורסם ימים אחדים לפני שהממשלה אישרה את המתווה. שפירא הגדיל לעשות והמליץ לממשלה להמתין עם אישור המתווה עד לפרסום הדוח.
 
זה חזר על עצמו כשדוח הביקורת על ההוצאות במעון ראש הממשלה פורסם בדיוק לפני הבחירות לכנסת. גם בדוח השנתי הנוכחי הצליח שפירא להפתיע.

דוח הביקורת המתייחס למבנה ולניהול משק החשמל פורסם בשבוע שבו הסערה הגדולה גרמה לניתוק מסיבי של צרכנים מזרם החשמל. זה אולי עניין של מזל. בכל מקרה, שפירא לא התכתב עם דני רופ בענייני תחזית מזג האוויר.
 
מה שהמבקר קובע על ניהול מערכת החשמל הופך כעת לנושא הרלוונטי והאקטואלי ביותר. עשרות אלפי משפחות שנותקו מהזרם מוזמנות לקרוא את הפרק הרלוונטי ולהבין מדוע נותרו ללא חשמל יותר מיומיים.
 
במילים אחרות, המבקר יכול היה להיות עורך חדשות אקטואליה מצוין. השאלה היא האם הפרסום משיג את יעדו? בהנחה שהיעד המרכזי הוא חשיפת הליקויים, תיקונים ומציאת פתרונות נוספים לטיפול בהם, העיתוי בהחלט מסייע.
 
בעניין מחדלי משק החשמל חשף שפירא ליקויים כמו מבנה תחזוקה פגום בחברת החשמל והיעדר יעילות, המסבירים את הסיבות למחדל הנוכחי. עובדה שכל נשואי הביקורת, ובהם חברת החשמל, רשות החשמל, משרד האוצר ומשרד האנרגיה, הגיבו בעיקר לפרשה המחשמלת. פרסום הדוח כעת הופך את ועדות הבדיקה שמונו אתמול למיותרות. כל שצריך לעשות הוא לקרוא לעומק את הדוח וליישם את ההמלצות בשינויים קלים.
 
שפירא ממליץ להוציא סוף־סוף לפועל את הרפורמה שתשנה את מבנה הפעילות בחברה, תייעל אותה ותגדיל את התחרות. התזמון המעולה יוצר את התקווה שהפעם, בניגוד לפעמים קודמות, הדוח לא יידחף עמוק לאחת המגירות.
 
הדוח מטפל גם בסוגיית הריכוזיות, במחדל העסקת יועצי השיווק והאסטרטגיה בתעשייה האווירית, בריבית האסטרונומית הנגבית בשוק ההלוואות החוץ־בנקאיות, במחדלי רשות המסים בסוגיית אי החזר החובות לנישומים, במחירי הדירות הגבוהים ובחגיגת הנפוטיזם ברשות הדואר. חלק מנושאים אלה אקטואליים מאין כמותם. 
 
מניעת אלימות בספורט, למשל, היא נושא מטריד הניצב לפתחה של מירי רגב. הריבית האסטרונומית בשוק האפור, כפי שמתריע המבקר, רלוונטית לרפורמה של משה כחלון בשוק האשראי. מחירי הדיור הגבוהים עדיין מטרידים את המבקר, אף על פי ששר האוצר עושה את כל המאמצים כדי להורידם.
 
העובדה שברשות המסים נצברו מיליארדים השייכים לאזרחים לא השאירה את מנהל הרשות משה אשר שווה נפש. בשבוע שעבר פתחה הרשות במבצע להחזר חובות לנישומים באמצעות אתר מיוחד שהפעילה. 
 
אופי הביקורת השנה, למעט מתכונת המינויים בדואר, היא מינהלית: סדרי עבודה לקויים, התקשרויות לא ראויות, כשלים מערכתיים וטיפול לקוי בגופים ציבוריים המקשה על חיי היום יום של האזרח. בניגוד לדוחות הביקורת הקודמים, הדוח הנוכחי אינו ממליץ על פתיחת חקירה.