מבלי שנשים לב, צעד אחר צעד, הצליחו הכורדים בצפון עיראק להדוף את לוחמי ארגון דאעש מכל השטחים בהם החזיקו הכורדים לפני פריצתו של דאעש לצפון עיראק בשנה שעברה ואף הצליחו להגדיל את השטח שבשליטתם למחוזות חדשים, כמו העיר קירקוק, הנחשבת בעיני הכורדים כערש התרבות שלהם.



המבצע שהגיע לשיאו בסוף השבוע האחרון, בו השתתפה קואליציה של ארגונים כורדים בני העדות והזרמים הפוליטיים השונים, בהובלת צבא הפשמרגה, המיליציה של השלטון האוטונומי הכורדי בארביל, הצליחה לשבור את קווי ההגנה של המדינה האסלאמית ולשחרר את רוב מחוז סינג'ר הנמצא בצפון מזרח עיראק, לנתק את הכביש שהוביל אספקה ולוחמים מבירת החליפות לעיר מוסול ולהחזיר שליטתם את המחוז האחרון שאיבדו לאנשי דאעש.



מדובר בהישג ענק לאוטונומיה הכורדית בצפון עיראק ותבוסה קשה לארגון דאעש. כה קשה המפלה בעיני שליטי המדינה האסלמית שעשרות לוחמים שנמלטו מזירת הקרבות בסינג'ר הוצאו להורג בידי אנשי דאעש, בפקודתו הישירה של מנהיג הארגון, אל בגדדי.



אך לא רק אנשי דאעש מודאגים מההישגים של כוחות הכורדים בשדה הקרב. עיניים חשדניות מופנות לעבר האוטונומיה בצפון עיראק גם מבגדד, שם ממשלה שיעית פרו-איראנית מנסה נואשות לכבוש מחדש את השטחים שאיבדה לידי הארגון, תוך אובדן שליטה בכוחות הלוחמים שברשותה וסדרת תבוסות משפילות, שהתרחשו למרות סיוע אמריקאי חומרי אדיר.



ידה של איראן



הממשלה בבגדד מודאגת בצדק. האוטונומיה הכורדית מראה סימני עצמאות הולכים וגוברים ובקיץ האחרון, לאחר דחיית תשלומים חוזרת ונשנית מצד בגדד, החלו הכורדים לייצא את הנפט שלהם בכוחות עצמם, חלקו, אגב, מוצא את דרכו למשק האנרגיה הישראלי.



אך העימות הטרי ביותר בין הממשלה בבגדד לזו בארביל מגיע בעקבות הצהרתו של נשיא האוטונומיה הכורדית, מסעוד ברזני, כי רק דגל אחד, דגל האוטונומיה הכורדית, יונף מעל סינג'ר המשוחררת. ראש ממשלת עיראק השיעי, חאידר אל עבאדי, הודיע בנאום זועם בבגדד כי דגל עיראק חייב להיות מונף מעל מבני ציבור במחוז המשוחרר.



אך העימות בין השיעים לכורדים בעיראק אינו נשאר בתחום הרטורי בלבד. בשבוע האחרון התנהלו קרבות ספורדיים בין אנשי הפשמרגה הכורדית לכוחות המיליציה השיעית המוכרת בשם "חאשד אל שעבי" או יחידות הגיוס העממי, בדרום מחוז קירקוק. האזור אותו כבשו הכורדים מידי דאעש במהלך החורף האחרון מיושב ברובו על ידי ערבים וטורקמנים שיעים והמיליציה השיעית הנתמכת על ידי איראן מעוניינת בשטחים אלה.



בכיר במפלגה הדמוקרטית הכורדית הודיע היום כי כוחות של המיליציה השיעית נעים לעבר העיירה ג'לוולה, עיירה אותה שחררו הכורדים מידי דאעש במאמץ רב וכי בכוונתם לכבוש אותה. "נגיב באופן צבאי לכל פרובוקציה" הוסיף הבכיר.



אנשי "חאשד אל שעבי" ידועים באכזריותם וביצעו גל של מעשי טבח קשים כשכבשו את העיר תיכרית מידי דאעש בחודש שעבר. מקורות כורדים אף דיווחו כי כוחות המיליציה נוהגים לשרוף בתים של כורדים, מוסלמים סונים בדתם, במקומות אליהם הם מגיעים. המיליציה, המתייחסת באדישות להוראות המגיעות מהממשלה המתונה בבגדד, מקבלת תמיכה בנשק וכוח אדם מאיראן ואף סירבה בעבר להיעזר בסיוע הפצצות אמריקאיות בחזית.



על אף קריאה של מנהיגם הרוחני של השיעים הקיצוניים בעיראק, השיח מוקטדא א-סאדר, לרגיעה ולמשא ומתן עם הכורדים ברור לכל שכשיוסר בסופו של דבר האיום של דאעש מעל עיראק יחזרו השיעים להתחשבן עם הכורדים, שהם סונים וחילוניים. ופה נמצאת קריצה גדולה של הזדמנות עבור ישראל, המחפשת בנות ברית בהתמודדותה עם איראן. האוטונומיה מדינה כמעט עצמאית שנמצאת על גבולה של איראן, אם מאות אלפי כורדים איראניים בתוך גבולות איראן האוהדים את השלטון בארביל, קשה להאמין שבירושלים טרם שמו לב לפוטנציאל הטמון בברית שכזו.