זה כבר הפך לריטואל קבוע: בסוף כל רבעון מפרסמים קברניטי הנדל"ן את סטטיסטיקת המחירים ברחבי הארץ. במשרד השיכון יציגו בדרך כלל את מחצית הכוס המלאה. כלומר, למרות המשך עליות המחירים במקומות מסוימים יוצגו דווקא נתוני הירידות.



מנגד, גורמים אובייקטיביים כמו השמאי הממשלתי או הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יציגו את הנתונים כפי שהם ללא שום תוספת איפור. נתונים אלה אכן משקפים את תמונת המצב. אגב, מעניין לדעת מהי העמדה של מחלקת המחקר בבנק ישראל. היא יכולה להאיר את תמונת המצב באור אובייקטיבי לחלוטין. 

 
לאחר הפרסומים, כל בעל עניין לוקח את הנתונים לכיוון שלו. שר האוצר משה כחלון טוען שהמחירים מתחילים לרדת, וצריך לבדוק היטב את המניעים הסמויים של המערערים על כך. לעומתו, הקבלנים גורסים שהם נמצאים יום2יום בשטח ויכולים להעיד שהנתונים הפוכים, ושמחירי הדיור לא רק שאינם יורדים אלא ממשיכים לעלות מרבעון לרבעון. אז מי צודק כאן?
 

מבליל הנתונים של הימים האחרונים, ניתן לקבוע שהמחירים עדיין אינם יורדים אבל יש בלימה במגמת הדהירה. הם כבר אינם עולים ב־10% לשנה וגם לא ב־5%, אלא פחות מכך. ממצא נוסף שניתן להקיש הוא שכמות העסקאות לקניית דירות מתחילה לרדת.
 
כלומר, יותר ויותר זוגות צעירים יושבים על הגדר ומייחלים שלאחר כמעט עשור של עליות, מחירי הדירות סוף־סוף ייבלמו. אחת הסיבות להמתנה היא מכרזי מחיר למשתכן, שגורמים לבלימה במספר העסקאות באזורים שבהם הופעלו (כמו עפולה וקריית מוצקין). 
 
אם הזוגות הצעירים יאמינו שהמחירים באמת עומדים לרדת, הם ימשיכו לחכות. אם זה לא יקרה בתוך כמה חודשים, הם יאבדו את הסבלנות ויתחילו לקנות. ואז גם המחירים יתחילו לעלות.
 
ואני עדיין תמה: איזו תועלת יש לנו מהמספרים הממוצעים? מה שצריך לעניין את קונה הדירה היא הציפייה ביחס לעתיד, ולא מה שכבר קרה. אם הוא מעריך שהמחירים ירדו, הוא ישב על הגדר. אם הם ימשיכו לעלות, הוא ישקול מחדש את עמדתו.
 
נתוני השמאי הממשלתי מלמדים שהמחירים אינם מתנהגים בצורה אחידה. מחירי הדיור בבאר שבע זינקו הרבעון ב־19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והמחירים המשיכו לעלות גם באשקלון והרצליה.
 
לעומת זאת, מחירי הדירות בירושלים ירדו ב־4% בממוצע וכך גם ברמלה. בתל אביב אגב הם נותרו ללא שינוי. אז מה אנחנו אמורים לעשות עם כל המידע הזה? האם לקנות דירה בבאר שבע, שמניבה למשקיעים תשואה פנטסטית, או אולי לנצל את הירידות בירושלים ולקנות שם דווקא בעיתוי הנוכחי?
 
כאמור, מה שקובע את התנהגותנו הצרכנית ביחס לבאר שבע, ירושלים או תל אביב הם הציפיות. לפי כל הסימנים, ממוצע המחירים אכן צפוי לרדת במהלך 2016. זה יקרה לא רק בשל הגידול הדרמטי בהיצע, אלא גם בשל העלייה הצפויה בריבית.
 
הריבית האפסית הייתה הגורם המשמעותי ביותר שהריץ את הקונים לדיור. להעלאתה יהיה אפקט מצנן דרמטי. ועד שזה יקרה, ימשיכו בעלי האינטרסים השונים לשחק עם המספרים וכל אחד ימשוך את הממצאים לכיוון שלו