פעם אחר פעם, למרבה הצער, מדווחים מקרים שבהם תלמידי בית ספר נוטלים נפשם בכפם מסיבות שונות. תלמידת בית ספר התאבדה לאחר שלא יכלה להצטרף לטיול שנתי. תלמיד אחר התאבד לאחר שרשרת התעללויות שספג מבני כיתתו. והדוגמאות רבות. האסון הכבד משפיע גם על מעגלים נוספים, מעבר למשפחות הילדים המתאבדים. לעתים לאחר ההלם הראשוני מתחילים חילופי האשמות בין המעורבים. ההורים רואים את בית הספר כאחראי - כמי שלא טיפל במצוקת התלמיד, ואילו בית הספר טוען כי אין בידו להחליף את חינוך ההורים.



במקרים שבהם ההתאבדות נובעת מאלימות או מהתעללות של תלמיד אחר חזרו ופסקו בתי המשפט כי חובה על צוות בית הספר לדאוג לביטחונם של התלמידים ולבצע פיקוח נאות. מידת הפיקוח היא בהתאם לנתונים ולנסיבות. כך, כאשר נקבע שהאחראים במקום לא השכילו למנוע את התרחשות האירוע ולא עשו מספיק מאמצים למנוע את הפגיעה – הטילו בתי המשפט אחריות על המוסד החינוכי.



בהתאם לפסיקת בתי המשפט, על צוות המורים לגלות בעצמו מקרי התעללות ואלימות המתרחשים בבית הספר. צוות בית הספר אמור לנקוט את כל האמצעים הדרושים להילחם בתופעת האלימות בבית ספרו, ואם יתרשל – ייתן את הדין. בכלל כך, על סגל בית הספר מוטלת חובה לצפות פגיעה של תלמידים בתלמידים אחרים; להקדים טיפול חינוכי ומשמעתי בתלמידים המועדים לפגוע ולגלות ערנות ורגישות לתלמידים המועדים להיפגע.



הוריו של צעיר הלוקה כיום במחלת נפש קשה הגישו תביעה שבה נטען כי צוות המורים בבית הספר כשל בטיפול בילדם ואפשר לבני כיתתו להשפיל אותו ולהתעלל בו במשך שנים ארוכות. התעללויות שהובילו לכך שאצל הצעיר אובחנה סכיזופרניה. בית המשפט קבע כי בית הספר התרשל בכך שלא חשף את ההתעללות בזמן, בכך שלא ערך שיחות אישיות עם התלמיד כדי לאבחן את מצבו בהיותו ילד מופנם וביישן. כמו כן השירותים הסוציאליים התרשלו בכך שלא העבירו לבית הספר את המידע שברשותם. השופט חייב את המדינה לפצות את הצעיר במיליון שקל.



במשרד החינוך הונפק חוזר מנכ"ל מניעת אובדנות, המטיל חובה על הצוות החינוכי בכל מקרה המעורר חשד למצוקת תלמיד. החוזר עוסק באמצעים למניעת התאבדות תלמידים וקובע נהלים לטיפול ולהתערבות הגורמים החינוכיים. כפי שנקבע בחוזר, חשוב שהצוות החינוכי יהיה קשוב לביטויי המצוקה ויידע כיצד לטפל בה, ינקוט ערנות גבוהה למקרי מצוקה רגשית ומצבי סיכון, יסייע לתלמידים בשעות המשבר ויוודא כי התלמידים הזקוקים לכך מקבלים עזרה נפשית מתאימה.



יצוין כי במרבית המקרים – תביעה נגד המוסד החינוכי ומשרד החינוך היא האפשרות הריאלית, בהיעדר מענה הולם באמצעות כיסוי ביטוחי. תלמידי ישראל מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות כל עוד הם רשומים במוסד חינוכי ולומדים בו הלכה למעשה. פוליסת הביטוח הנ"ל חלה על התלמידים גם מחוץ לשעות הלימודים, 24 שעות ביממה. הפוליסה מכסה נזקי גוף שנגרמו לתלמידים מכל מקור שהוא. ואולם מדובר בפוליסה כללית, שכיסויה נמוך, ופעמים רבות אינו מספיק לפצות את התלמיד בגין הנזקים.