מבין שלושה מועמדים מצוינים לראשות המוסד בחר ראש הממשלה בנימין נתניהו במועמד עם הזיקה המבצעית הכי חזקה. יוסי כהן הוא איש מבצעים במלוא רמ”ח אבריו ואולי זה איתות שנתניהו מעוניין במוסד אקטיבי יותר. קשה לדעת מה התחולל מאחורי הקלעים של הבחירה, אבל ניכר היה אמש שנתניהו התקשה לקבל את ההחלטה. הדחייה המתמשכת של ההודעה על המינוי עוררה שלל שמועות על לחצים שהופעלו על נתניהו. ועדיין, לא יהיה מי שיחלוק על התאמתו של כהן לתפקיד.



המינוי שלו יתקבל באהדה בקרב אנשי המוסד, שרבים מהם ציפו לראות אותו עומד בראשות הארגון. המנהיגות והסמכות שלו, אחרי שלל התפקידים שמילא באגף "צומת" וכסגן ראש המוסד, יתקבלו ללא עוררין.



המינוי גם לא צפוי לגרור פרישות של בכירים, למעט אולי נ’, הסגן הנוכחי, שלא מונה. במקומו צפוי א’, לשעבר מפקד קיסריה, להיכנס לתפקיד הסגן של כהן, אבל לבד מ־נ’, לא צפויה פרישה של ראשי אגפים נוספים.



השנים שבהן פיקד כהן על אגף "צומת" היו שנים קשות לתוכנית הגרעין של איראן. באותן שנים הייתה תחושה שידו של המוסד מגיעה לכל מקום במזרח התיכון ותוכנית הגרעין של איראן בפרט סבלה משורה של תקלות: מדענים נרצחו, וירוס מחשב תקף את המתקנים וציוד רב סבל מתקלות. לא פעם איתרו שלטונות איראן חשודים במעשים והסתבר שאלה היו איראנים, שלטענתם הופעלו בידי המוסד.



בתוך הארגון יש ציפייה לרענון ולהתחדשות וכהן מסוגל להוביל אותו להתחדשות כזאת. ישראל והמוסד נשארים כמעט לבדם לעקוב אחרי תוכנית הגרעין האיראנית ולהיות ערים להפרות של הסכם הגרעין. כהן יידרש גם להתמודד מול טרור אסאלמי שמתחזק ומתקרב לגבולות ישראל. הוא ישמש גם שר החוץ של ישראל לכל אותן מדינות שאיתן אין לנו יחסים דיפלומטיים.



כהן מביא איתו לתפקיד שליטה בשלוש שפות (אנגלית, ערבית וצרפתית) נסיון מדיני רב שרכש בשלוש השנים האחרונות וחשוב לא פחות – קשר אינטימי עם ראש הממשלה. למרות מראהו האלגנטי והמוקפד, לא מדובר בנסיך, אלא באדם חרוץ שטיפס בדרכו במוסד דרך הרבה עבודה קשה.


המינוי הוא נכון ללא ספק, אבל אפשר היה לוותר על תוכנית הריאליטי שהפיק אמש נתניהו למהדורות החדשות בטלוויזיה. המועמדים קיבלו הוראה להיצמד לטלפון משש בערב עד תשע, כשהם ממתינים למוצא פיו של ראש הממשלה, עם עין אחת פקוחה על מסכי הטלוויזיה. הגיע לשלושתם תהליך מינוי מכובד יותר וללא דרמות. ​



הכותב הוא הפרשן הצבאי של ערוץ 10