העונש שנגזר אתמול על ריקו שירזי אינו חמור ביחס לעבירות שהורשע בהן. שש שנים וחצי לעבריין בכיר שגלגל חשבוניות פיקטיביות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים - אינו חמור בהשוואה לעשר שנות מאסר ומעלה שספגו למשל כנופיות החשבוניות מדרום הארץ (נסים גלאם, יניב קרנש ועוד), שפעלו בעשור שעבר תחת המטרייה של החבר שלום דומרני.



אדריכל המיזם והרוח החיה היה כבר אז עד המדינה נגד ריקו שירזי. הרבה לפני שחבר לנסיך מנתניה הוא לימד את החבר'ה הטובים מאזורי התעשייה והמושבים בחבל לכיש כיצד הופכים מכליות דלק לחומר גלם המניב מאות מיליוני שקלים באמצעות חשבוניות פיקטיביות וחברות קש אשר יש לרשום על שמות "קופים" מתחתית החברה – מובטלים, נרקומנים וכדומה.



רשות המסים המקרטעת אז הבחינה באיחור כיצד נשאבו מיליונים מאוצר המדינה ושמה את היד על החבורה, אבל אז גייסו החוקרים את "האדריכל" לשמש עד מדינה נגד חבריו. רגע לאחר חתימת ההסכם הוא נעלם וירד למחתרת, מה שלא מנע את ההרשעה של חבריו ללא העדות שלו, אבל גם לא מנע ממנו לחבור למיזם דלק וחשבוניות זהה, הפעם עם ריקו שירזי. "הנתנייתי" עשה את טעות חייו כאשר התפתה לשתף פעולה עם הנוכל מהדרום, שכולם ידעו על היחסים הקרובים שלו עם חוקרי רשות המסים. במדינה מתוקנת עד כזה היה פסול מלשמש עד מדינה, מה שכבר קרה במהלך המשפט עצמו, אלא שבשם המאבק בפשיעה החמורה חזרו והכשירו את השרץ בגיבוי השופט מודריק שנמנע מפסילתו.



השופט מודריק הוסיף לשירזי עוד שנת מאסר וחצי על התנהגותו הזועמת והאימתנית במהלך החקירה, עת איים על העד והילך אימים על החוקרים. סך הכל שמונה שנים.



בימים אלה המשמעות של העונש הממושך שהוטל על הטייקון מנתניה היא שזוהי רק סנונית ראשונה מהצפוי לנו בשנים הקרובות בשב"ס, עם כל הטייקונים מפרשה 512 (כולל תיק רצח נוסף של ריקו שירזי) ופרשת בלוק חוסם 8035 בהנהגת דומרני, שגם מעל ראשיהם מרחפים עונשי מאסר ממושכים ואף דו־ספרתיים אם יורשעו, ולו רק במקצת מהאישומים המיוחסים להם.



למעשה הזירה של ראשי ארגוני הפשע עוברת מהמועדונים הנוצצים וממסעדות היוקרה, ממחלקות העסקים בטיסות הבינלאומיות ומחדרי האירוח של בתי המלון המפוארים בעולם - אל הפוסטות הקפואות בחורף ואל חדרי האוכל העלובים של בתי הסוהר בכל ימות השנה. דמיינו לכם את 20 השנים הקרובות; ריקו שירזי, איתן חייא, יצחק אברג'ל, גולן אביטן, אבי רוחן, שלום דומרני, עמוס לביא, יוסי אדרי, שי מוסלי, אביאל וואהל ושות' - כולם הולכים להסתופף שם, ועוד לא הזכרנו את האחים אוחנה והאבוטבולים.



אז איך כל זה ישפיע על הדור הצעיר, שלא לומר על יורשי העצר? חייא ג'וניור, שירזי ג'וניור, האחיינים אברג'ל. אלה כבר מעדיפים לשהות בחו"ל תקופות ממושכות ולנהל שם את ההון המשפחתי תחת עינה הפקוחה של המשטרה הישראלית אשר מלשינה על העבריינים הציוניים שלנו גם מעבר לאוקיינוס. מעכשיו אמרו "המשטרה", כמו שדורש המפכ"ל הנכנס אלשיך, בלי קשר ליחידה שבה מדובר.



רשימות נוספות של אמיר זוהר באתר "פוסטה" www.posta.co.il