הוא מוכשר וכריזמטי, אפילו מקבל פרגון נדיר מקיר לקיר, והוא בטח ראש המוסד הכי נאה שהיה לנו, אבל את המבחן של יוסי כהן אפשר להגדיר במילה אחת: רלוונטיות. בחודש הבא יקבל לפיקודו ארגון שחוק, גם מוראלית וגם מבחינת יכולות, שמצפה ומאמין שכהן יידע להחזיר אותו אל מחוזות ההצלחה.



כשמונה תמיר פרדו לראשות המוסד לפני חמש שנים, הכל היה שונה. חוסני מובארק, בשאר אל־אסד ומועמר קדאפי שלטו ללא מצרים בארצותיהם, איראן הייתה מדינה מצורעת בעיני העולם, ואירופה חשבה שטרור אסלאמי זה מונח של חדשות חוץ, לא משהו שקורה בבית. אבל אז, ב־17 בדצמבר לפני חמש שנים, הצית עצמו מוחמד בועזיזי, רוכל בשוק של העיירה סידי בוזיד בתוניסיה, והבעיר את המזרח התיכון כולו.




הכל היה שונה, פרדו. צילום: דוד ועקנין, פלאש 90


חמש שנים אחרי כן נעלמו כמעט כל האויבים המסורתיים של ישראל, וסביב גבולותיה רוחשת כיום שורה של ארגונים ושחקנים חדשים. צה"ל לא רלוונטי אל מול הסביבה החדשה הזאת, לא נשלח אותו להילחם בדאע"ש בתוך סיני ונשתדל גם לא לערב אותו במלחמת האזרחים בסוריה. המזרח התיכון החדש דורש מישראל לשכלל את כלי המלחמה החשאית שלה.



בסביבה של ישראל נוצר תווך חדש, תת־קונבנציונלי, שבו פועלים ערב רב של ארגונים, שלכולם פוטנציאל להיות אויבים, ושחלקם יכולים להיות שותפים לרגע. שר הביטחון, משה יעלון, נוהג לספר שבימיו כראש אמ"ן הייתה לו כרטיסייה לכל מנהיג באזור: אסד, חסן נסראללה, מובארק, המלך עבדאללה. כיום, מדי חודש צריך לעדכן את הכרטיסיות ואת רשימת המנהיגים באזור.



המזרח התיכון, המונהג על ידי אבו־באכר אל־בגדדי מדאע"ש ואבו מוחמד אל־ג'ולאני מג'בהת א־נוסרה, מייצר לישראל מרחבי פעולה לא מסורתיים. צבא לא יהיה יעיל שם. שם מתנהלת המב"מ, המערכה שבין המלחמות.



איראן, שלפני חמש שנים הייתה המטרה של כל ארגוני הביון המערביים, נשארת עכשיו המטרה של ישראל בלבד. העולם המערבי לא ייתן לשום דבר לקלקל לו את עסקת הכניעה שחתם עם איראן. אנחנו נשארים לבד לעקוב אחריהם ולהיות אלה שמתריעים כשהם יפרו את עסקת הגרעין, והם יפרו אותה. המוסד צריך עכשיו לזרוע את הזרעים שיאפשרו לו לפעול כשתוכנית הגרעין של איראן תתפתח לכיוונים שליליים.



אבל לא רק המזרח התיכון השתנה. חיסולו של מחמוד אל־מבחוח בדובאי - המיוחס בתקשורת הזרה למוסד - הדגים לכל העולם שעידן האנונימיות הסתיים. אם פעם יכלו בחורינו המצוינים להגיע לכל פינה בעולם עם דרכון קנדי ואנגלית במבטא של קיבוץ, כיום זה נהיה מסובך עד בלתי אפשרי. היכולת לנהל מבצעים על בסיס לוחמים ישראלים בכיסוי הולכת ונסגרת.



זה דורש מהמוסד לפתח אסטרטגיה חדשה של פעולה ותפיסת הגנה אחרת, לא רק מול מדינות המזרח התיכון. גם באירופה פועלות מאות אלפי מצלמות עם תוכנות זיהוי פנים וחמ"לים שמחפשים כל תזוזה חריגה. כל חמ"ל כזה יכול בתוך שניות לקשר בין לוחם ישראלי בכיסוי שהגיע עם דרכון אירי, לבין התמונה שהעלה לפייסבוק כשהיה בן 19, לבוש חולצת מסלול של גולני.



אחד האתגרים הראשונים של יוסי כהן יהיה לשנות את התמהיל בצמרת המוסד. בחמש השנים שבהן הנהיגו את המוסד פרדו וסגנו נ' - שניהם יוצאי אגף “קשת" - שובצו אנשי האגף בכל עמדות המפתח של הארגון. "קשת" הוא אגף מבצעי לכל דבר. אנשיו מתמחים בפריצות, במעקבים ובהטמנת מכשירי האזנה במדינות “בסיס", לא במדינות אויב. אבל כמו שלא נכון יהיה למלא את המטה הכללי של צה"ל ביוצאי סיירת שלדג, כך גם המוסד צריך מטה שייצג אנשים עם ניסיון מדיסציפלינות ויחידות שונות.



א', מי שיהיה סגנו של כהן, הוא דוגמה לאדם כזה. הוא צמח ב"צומת", האגף להפעלת סוכנים ופיקד על “קיסריה", האגף למבצעי כחול־לבן. כהן עצמו הוא איש “צומת" מובהק. גויס כסטודנט בן 22 למוסד בלונדון, ושנתיים אחר כך היה אחד מהצעירים ביותר שהתקבלו אי פעם לקורס הצוערים של “צומת".


הוא מפעיל סוכנים קלאסי. מלא צ'ארם, מחושב ויודע לתחזק קשרים לאורך זמן. מבקריו יצביעו על הקשרים שטיפח עם גורמי השפעה מחוץ לארגון כבר מגיל צעיר, אוהדיו יצביעו על יכולתו לגייס אנשים מכל מגזר ומעמד ולטפח את הקשר איתם.



בתפקידיו כראש “צומת" וכמשנה לראש המוסד הבין כהן את החשיבות של שיתוף הפעולה עם ארגוני ביון זרים. בגלל השתנות העולם והיכולת לעקוב אחרי תנועת בני אדם, רבים ממבצעי המוסד הכי נועזים בעשור האחרון נשענו על שיתוף פעולה עם ארגונים זרים. אבל אתגר החוץ שלו יהיה גדול מזה: בזמן שממשלת ישראל מתעקשת לעשות הכל כדי לבודד את המדינה שלנו משאר העולם, הוא האיש שיצטרך לשמר את הקשרים החשאיים, אלה שמתנהלים מתחת לפני השטח. כאן הניסיון שלו והשליטה בשפות זרות יעמדו לזכותו.



לאחר שמונה כהן, רבים מעמיתי קראו לו להתנתק ולבדל את עצמו מראש הממשלה. זו אמירה שמשקפת חוסר היכרות של היחסים שבין ראש ממשלה לראש מוסד. ברור ומובן שכהן צריך וחייב להציג תמונת מודיעין אמיתית, ולא כזו שתנעם לאוזן השומע. אבל בכל הקשור למבצעים, ראש המוסד הוא הזרוע למבצעים ודיפלומטיה חשאית של ראש הממשלה. האינטימיות בין כהן לנתניהו תשדרג את מעמדו של המוסד בין ארגוני המודיעין.



כאן הוא מגיע עם יתרון מובהק: כראש המועצה לביטחון לאומי היה כהן אמון על ניסוח הדירקטיבה של מדינת ישראל. נכון שהדרג המדיני לא טרח מעולם, וכנראה שגם לא יטרח, לשרטט אסטרטגיה למוסד או לצה"ל. אבל כהן מביא איתו היכרות אינטימית עם קומת המדיניות, ויש לו הזדמנות לשלב בינה לבין המעשה. הוא זה שניסח בשנים האחרונות את ה"מה", עכשיו הוא יהיה זה שמופקד על ה"איך".



הכותב הא הפרשן הצבאי של חדשות ערוץ 10

[email protected]