כבר ידענו בישראל לא מעט מחבלים מנוולים עד היום, אבל סמיר קונטאר שייך לחמישייה הפותחת. הנער בן ה־16 שרוצץ בקור רוח את ראשה של פעוטה בת 4 נחקק בראשנו כסמל לרוע. איש יחידה 504 של צה"ל שנשלח לחקור את קונטאר מיד אחרי הרצח סיפר לי שהיה גאה במה שעשה, ולרגע לא התבייש. אבל קונטאר לא חוסל רק בגלל חשבון העבר בן 37 השנים. גם בערב מותו הוא ניסה לארגן פיגוע ברמת הגולן. סגירת החשבון איתו היתה הבונוס.

כשהיה בן 16 נטש את בני עדתו הדרוזים ומכר נשמתו לארגוני הטרור הפלסטיניים. הם אלה שירו אמש מעין "מטח כבוד" עבורו לגליל המערבי. המקום שממנו ירו והביצוע העלוב – רק רקטה אחת מתוך שלוש פגעה בשטח ישראל – מצביעים כי ארגון פלסטיני הוא שירה.
 
כשישב בכלא מצא לעצמו קונטאר אלוהים חדשים – השיעים. הוא המיר את דתו והחל לתמוך בחיזבאללה. זה גמל לו בשחרור במסגרת עסקת האסירים ובכבוד ויקר שקיבל עם שחרורו. אבל חיזבאללה מעולם לא ראה בו אחד משלהם.
 
הוא החל בניסיונות להקים תאי טרור בשטחים הפלסטיניים - וכשל. אחר כך הרחיקו אותו אנשי חיזבאללה לסוריה כדי שיקים משם חזית נגד ישראל. גם כאן – לא ממש הצליח. הדרוזים שגייס למשימה ניסו לבצע תשעה פיגועים נגד ישראל – של ירי רקטות ומטענים – ורובם סוכלו.
 

כשהבינו בחיזבאללה שקונטאר לא יספק את הסחורה מינו את ג'יהאד מורנייה במקומו כמפקד חזית הגולן – אבל הקריירה של מורנייה הצעיר לא האריכה ימים. קונטאר, שקיבל כתף קרה מהארגון, פנה לאיראנים והחל לעבוד ישירות תחת גנרל עיזדי, מפקד משמרות המהפכה בסוריה. אחרי חיסולו של מורנייה הצעיר נקם חיזבאללה בהתקפת טילים על שיירה בהר דב. חיזבאללה התכוון להרוג הרבה יותר משני הלוחמים שנפלו בתקרית, והבין בדיעבד שלו היה מצליח – היה עלול להמיט מלחמה נוספת על לבנון.
 
לכן לתגובה על קונטאר ייגש חיזבאללה בזהירות. גם לא מדובר ב"בן יקיר לי" כמו מורנייה אלא באיש שהוא סמל, אבל לא באמת מאושיות הארגון. הניסיון מלמד שלוקח לחיזבאללה כמה ימים לבחור דרך פעולה ולהכין את התגובה. הם יחפשו תגובה כזאת שלא תסבך אותם במלחמה. 
 
זה יכול להיות מטען, מארב נ"ט או ירי רקטות; בגבול לבנון, בגבול סוריה או בגזרת הפעולה המועדפת עליהם: הר דב. צה"ל צריך עכשיו לשנות שגרה, לצמצם ככל האפשר את המטרות שהוא מייצר לחיזבאללה. לארגון הזה יש יכולת לזהות נקודות תורפה. אבל חיזבאללה, שנלחם היום בביתו בלבנון, בסוריה, בעיראק ואפילו בתימן – ייזהר שלא לפתוח עכשיו חזית מול ישראל.