את הדברים הבאים אני נאלץ לכתוב במהירות לפני שהמובילים שהזמנו הלילה בהחלטה זריזה יבואו לקחת את המחשב שלי. 
 
באמצע העימות הדמוקרטי השלישי והאחרון לשנה זו ואחרי שהמועמד לנשיאות, מרטין אומאלי, שב ותיאר בצבעים ורודים ואוטופיים את החיים הנפלאים שהנדס כמושל כל־יכול ונחוש לתושבי מדינת מרילנד, החלטנו לעבור למרילנד.
 
מן הסתם לבולטימור ("הסמויה"), העיר שבה בלילה רגיל סיכוייך לשוב הביתה בשלום אחרי שהוצאת את הכלב לעשות את צרכיו הם בערך פיפטי־פיפטי. המושל אומאלי אינו קורא "מעריב" בכלל ואותי בפרט, אבל בשם האמריקאים המעטים שצפו בעימות שנערך שלשום במנצ'סטר, ניו המפשייר, מדינה שהיא משל וסמל לדמוקרטיה האמריקאית, אני מתחנן בפניו שהחלטתו הראשונה ערב השנה החדשה תהיה לפרוש מהמרוץ לנשיאות עם חמשת האחוזים שלו. 
 

איננו יכולים לשאת יותר את נאומיו הארכניים, הנרקיסיסטיים והיהירים בדבר השיפורים המדהימים שהביא לעיר ולמדינה שבראשן עמד. המאמץ התובעני שדורש הקשב לאומאלי כאשר הוא מרצה על הישגיו הדומים לכתיבת התנ"ך על ביצה היה כה גדול לצופים ולמשתתפים כאחד, שהיו רגעים שבהם התעורר חשש שכאשר תחזור המצלמה לברני סנדרס, היא תמצא אותו מנסה לתלות עצמו מפיגומי הזרקורים משעמום. 
 
אף שזה היה העימות הדמוקרטי השני שנחבא בסוף השבוע, בידיעה ברורה שיהיו לו פחות צופים מביום חול, הרקע היה סוער, נרגן ופלגני. את קריסת הפיירוול החוצץ בין המטות של הילרי קלינטון וסנדרס בשבוע שעבר ניצלו כמה מאנשי סנדרס להציץ ברשימה השמית של תומכי קלינטון. הללו נתפסו ופוטרו בהליך מהיר ונחרץ בידי רודף הצדק מוורמונט, אך הפעולה המהירה לא כיבתה את האש. מטה המפלגה הדמוקרטית בראשות דבי ווסרמן־שולץ הגיב בחומרה וניתק את סנדרס מתשתית המידע המפלגתית. המעשה הברוטלי בין חברים הוכיח – לדעת סנדרס - את טענתו כי המפלגה מעוניינת בניצחונה של קלינטון. 
 
טענתו של סנדרס לגיטימית וראויה לבירור יסודי וכך נקבע שייעשה בידי ועדת בדיקה מיוחדת. מה שהיה מתפתח במפלגה היריבה לקרב אלים - טופל בעימות באלגנטיות: סנדרס התנצל בפני קלינטון, שקיבלה בחסד של מנצחים את ההתנצלות, בעיקר משום שסנדרס היה כה הוגן כלפיה בפרשת המיילים שריחפה מעליה. 
 
אף שהעימות השלישי היה צילום זירוקס זהה כמעט לחלוטין לעימות הקודם, היו שלושת המועמדים על הבמה הקטנה הטובים ביותר שהיו עד עתה, כולל משורר "האני ואפסי", אומאלי. סנדרס המשיך ובידל עצמו כסוציאל־דמוקרט טוב ובעל חשיבה עצמאית מבלי לשכוח להחמיא ליריבתו הכוחנית. קלינטון הוכיחה – למי שהיה ספק עדיין – מדוע היא המועמדת המובילה בהפרש גדול. 
 
קלינטון הייתה היחידה שראתה מעבר לעימות במפלגתה אל הבחירות הכלליות מול הרפובליקנים. היא הייתה היחידה שרצה עם הכדור במגרש הארצי. היא לקחה את הקרב אל שטח היריב ואל דברי ההבל הרבים שפיזרו הרפובליקנים - כגללים של עדר בופלו במונטנה - וקראה לנוכל הבחירות הגדול בשמו: דונלד טראמפ. 
 
אפשר לשוב ולמנות על כל האצבעות את רשימת הקניות הפוליטית למכולת שהעימותים הללו מצעידים בסך עד זרא. אבל חשוב יותר להבין את ההבדל התהומי שמייצגות שתי המפלגות העושות דרכן עם מועמדים רבים מדי ומשקל עודף אל הבית הלבן. הייתה זאת קלינטון בדברי הסיכום החדים שלה, שטרחה לצייר את קווי המתאר הקשים של ההבדל הגדול הזה. היא נראתה מודאגת באמת, כולל לעתידה ולעתיד משפחתה, כאשר מנתה בצדק את הציוד הכבד שאיתו מאיימת חבורת הפראים לעלות על וושינגטון במטרה להרוס, למוטט ולנתץ את כל הישגי אובמה; הבטחתם להפוך ולעקר את כל התקנות והחוקים שעשו את אמריקה למקום טוב ונעים יותר לחיות בו בשבע השנים האחרונות אמורה להטריד יותר אנשים מהילרי קלינטון לבדה. 
 
ברכת הפרידה שלה הייתה אקטואלית ורלוונטית: "שהכוח יהיה אתכם", אמרה קלינטון בקריצה רבת משמעות לתחיית "מלחמת הכוכבים" שהעסיקה השבוע את אמריקה יותר משלושה דמוקרטים שהחליפו רפליקות ידידותיות באוניברסיטה נחמדה במדינה קטנטנה בצפון־מזרח אמריקה, הידועה בעיקר באבן גרניט וסירופ מייפל.