שכרו של גניקולוג בישראל עומד על כ-127 אלף שקל. כמה קנאה נמלאנו בשבוע שעבר עם פרסום דוח השכר במגזר הציבורי לשנת 2014. מרוב התמוגגות על מספרים אסטרונומים, לא שמנו לב לאחת הנקודות הבעייתית באמת שעולה מן הדוח. לקראת תחתית שכר המגזר הציבורי נמצאות הרשויות המקומיות והחברות העירוניות עם שכר ממוצע של 10,481 שקל ו-9,168 שקל בהתאמה (אחריהן נמצאות רק המועצות הדתיות).



כן, זהו שכרם הממוצע של אלו שאחראים על שירותי חיוניים: שירותי הרווחה העירוניים, מערכות החינוך והפיקוח בבתי הספר וגני הילדים, החינוך הלא פורמלי ואספקת התרבות, מערכות הכבישים בעירנו, מתן רישוי לעסקים בעיר, בניית תשתיות ושימורן וניהול תקין של רשות.



עובדי הרשויות אינם יושבים בבית המחוקקים או בקריית הממשלה הלאומית. פעמים רבות משרדיהם אינם מרהיבים או מנקרי עיניים אבל ההשפעה שלהם על חיי היומיום שלנו, משמעותית לא פחות.



שביתת ענק בוטלה, אך המשא ומתן צפוי להימשך. האוצר ממשיך להתעקש על מתווה מסוים בהעלאת השכר. בין היתר דורשים באוצר כי העלאת השכר תהיה דיפרנציאלית, כך שבעלי השכר הנמוך יזכו להעלאה גבוהה יותר מאשר עובדי חברת החשמל והנמלים, במטרה לצמצם את הפערים. מדובר בדרישה מוצדקת לחלוטין שמי שעתיד ליהנות ממנה הם בעיקר עובדי הרשויות המקומיות, אלו שהציבור גם אם אינו תמיד מודע לכך, אמור להיות חפץ ביוקרת תפקידם.



במשא ומתן בין הצדדים כדאי שניסנקורן ימשיך את הקו שנקט כדי להעלות את שכר המינימום לכלל העובדים במשק, גם לעובדי הקבלן, וינצל את ההזדמנות כדי לדאוג לעובדים שבאמת זקוקים לכך. זה לא יהיה פשוט.



במאבק הקרוב על התוויית הסכם בין הסתדרות העובדים לבין האוצר יהיו פשרות, כמו תמיד. התאגדויות עובדים חזקות כמו ארגון המורים, עובדי הנמלים ושאר החברות הממשלתיות יפעילו לוביזם חזק על ניסנקורן שישמור עליהם, שלא יוותר על האינטרס שלהם ושידאג להעלאת שכרם. מי שעלולים ליפול בין הכיסאות, אלו עובדי הרשויות המקומיות, אשר הפיזור הגאוגרפי והפילוג הפנימי בין הרשויות, מחליש את כוחם בדרישות שהם מעלים מול ההסתדרות.



הפערים בשכר השירות הציבורי הממשלתי לבין השכר בשירות המקומי גבוהים מדי. ההשלכות החברתיות מובהקות - מיטב הצעירים שרוח הערכים והרצון להיטיב עם הציבור נמצאים בם, פונים לשירות הציבורי הכללי. הרשויות המקומיות מתקשות למשוך אליהן את הטובים ביותר. לא כי העבודה משמעותית פחות, אלא כי בסוף גם האנשים בעלי האידיאלים רוצים להתפרנס בכבוד והשכר ברשויות נמוך ואינו תואם את גודל האחריות הנלווית לתפקידים.



הכותבת הינה מנהלת קואליציית הארגונים "השירות הציבורי שלנו"