אני יודעת שעל פי כללי השמאל אסור להגיד מילה טובה על הבית היהודי, אבל בכל זאת: כל הכבוד לנפתלי בנט. למה? כי הוא הציב לקיצונים במחנה שלו את הגבול. הוא הראשון ממנהיגי הימין שגינה בחריפות את אירועי תג מחיר, וגיבה לחלוטין את השב"כ ומלחמתו בטרור, גם כשמדובר בטרור יהודי.



קיצוני הימין כל כך מקובעים בתפיסות שלהם, שהאמת כבר לא מעניינת אותם. הם כבר יסדרו את העובדות בצורה שתתאים לדעתם. מבחינת בצלאל סמוטריץ', למשל, אין דבר כזה טרור יהודי, גם כשמופרעים שורפים חפים מפשע על רקע לאומני. נראה מובן מאליו לצאת נגד דיבורים כאלה, אבל הרוב בכל זאת לא עושים את זה. הם מפחדים לשלם את המחיר הפוליטי. הרי יהיה מי שינצל את הוואקום כדי להגן אוטומטית על המטורללים, להוכיח שהוא יותר ימני מימני, ובכך להמשיך לתת לגיטימציה לקיצונים.



רק שבסוף, המהלך של בנט דווקא השתלם. אומנם היו מי שקראו לו "בוגד", אבל כמה שעות אחרי ההצהרה שלו, נשמעה פתאום הצהרה זהה מפי ראש הממשלה. אז בנט הצליח פעמיים: הוא גם הראה לבנימין נתניהו למי יש אופי של מנהיג, וגם עשה את הדבר השפוי והנכון.



גם לשמאל יש מה ללמוד מהמהלך של בנט, כי אין בו כיום אומץ לצאת מהקיבעון ולהגיד: עד כאן. זה מתחיל בשלום עכשיו, שבוכים על קמפיין ההסתה של אם תרצו אבל מרימים קמפיין הסתה משלהם נגד מנהיגי הימין, שמוצגים כשהם משחררים בחדווה כלבים תוקפניים.



זה ממשיך בפרסומי הביטחוניסטים יובל דיסקין, עמי איילון ועמירם לוין, שנגררו אחרי ססמאות השמאל, כי הם מפחדים לשים גבול לקיצונים מהמחנה שלהם. הם פרסמו מודעת תמיכה בשוברים שתיקה, ובסוגריים ציינו שהם בעד פעילות כזו, אבל רק בצה"ל ובתוך החברה הישראלית. אז למה בסוגריים? מדוע לא להעמיד את הגבול ולומר את הדברים בצורה ברורה? 



הוויכוח שמנהל השמאל על שוברים שתיקה הוא מטופש ועקר. לכאורה הוא מגן על זכותם של חיילים להתבטא כשהם עדים להתנהלות לא מוסרית, אבל לא שם נמצא העיקר. עיקר הביקורת על שוברים שתיקה התעורר בגלל השימוש שהארגון עושה בעדויות, ולא בגלל קיומן. ה"השתקה" היא גימיק תקשורתי, ומנהיג שמשתמש בגימיק הזה במקום לומר את הדברים בצורה ברורה הוא לא מנהיג אלא נגרר.



במקום ההגנה האוטומטית, אפשר פשוט להגיד: אני בעד חופש ביטוי וביקורת על צה"ל, אבל יש לזה גבול, והגבול הזה נחצה כאשר משתמשים בעדויות לא מייצגות של חיילים כדי לעשות איתן קמפיין מול רוג'ר ווטרס ושאר שונאי ישראל.



לפעמים נדמה שבשמאל יעשו הכל רק כדי לא להגיד שגם לביקורת צריך להיות גבול מוסרי. חבל, כי זה לא יחליש את השמאל, להפך. זה יהיה מהלך אמיץ, בדיוק כפי שהמהלך של בנט היה אמיץ ונתן לו יותר נקודות מאשר דרש ממנו לשלם מחיר. אבל השמאל כל כך מפחד להודות שמי מחבריו מגזים או טועה, שהוא מגן על כל קשקושי השכל בכל מחיר. הבעיה היחידה היא שהרוב השפוי אינו קונה את זה, ולכן בכך בדיוק מנהיגי השמאל הנוכחיים רק מחלישים את המחנה.