ההתבטאות הנדירה של אבו בכר אל־בגדדי, שבה הוא מאיים על ישראל ועל היהודים, מעידה על הלחץ שבו הוא וארגונו מצויים יותר מאשר על כוונה לפעולה קרובה או על תוכנית פעולה לטווח ארוך.



הקלטת של הטרוריסט המבוקש ביותר בעולם פורסמה בחשבונות טוויטר המזוהים עם הארגון, שבהם מתפרסמים לעתים קרובות חומרי תעמולה מטעמו. בפתח הדברים התייחס אל־בגדדי לסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "הישראלים חשבו ששכחנו את פלסטין ושהם הסיחו את דעתנו ממנה, אך זה אינו המצב. לא שכחנו את פלסטין לרגע", הדגיש.



דאעש נמצא במגננה ואפילו בנסיגה. הוא מאבד שטחים בעיראק ובסוריה. לפי נשיא ארה"ב ברק אובמה, הארגון נסוג מכ־40% מהשטחים העצומים, רובם מדבריים, שבהם החזיק. בירתו, העיר א־ראקה שבצפון־מזרח סוריה, ספגה הפצצות קשות, במיוחד של חיל האוויר הצרפתי, לאחר פיגועי הטרור בפריז. כניסת צבא רוסיה למערכה בסוריה מעיקה גם היא על דאעש, אף שמרבית המאמץ הרוסי מכוון נגד קבוצות מורדים מתונות יותר כמו צבא האסלאם, שמנהיגו זאהרן עלוש, סגנו ודובר הקבוצה נהרגו בירי טילים של רוסיה בסוף השבוע.



צבא עיראק עומד לשחרר את עיר המפתח רמאדי, שהיא גם צומת דרכים אסטרטגית, ובמוקדם או במאוחר יפנה את המתקפה שלו גם לעיר הגדולה ביותר שבה מחזיק דאעש – מוסול.



מנהיגי דאעש, ובראשם אל־בגדדי, נמצאים על הכוונת של ארגוני מודיעין של המערב ושל רוסיה ונאלצים למלט כל לילה את נפשם ממקום מסתור אחד לשני. במצב כזה של מנוסה מתמדת, אך טבעי שמעייניהם נתונים להישרדותם האישית יותר מאשר לתכנון האסטרטגיה הצבאית.



על רקע זה, וגם בלי קשר, דאעש בסוריה ובעיראק, כמו גם "מחוז סיני" של הארגון, סופגים ביקורת ולעג בעולם הערבי על שהם נלחמים במשטרים הערביים ובאחיהם המוסלמים, ובכלל זה סוניים, ושכחו את המאבק הפלסטיני ואת היהודים בפלסטין.



פרסום הקלטת מעיד כי למרות האכזריות שלו, אל־בגדדי ועוזריו קשובים לביקורת. הדברים הם יותר בגדר תעמולה והתרברבות. עם זאת, אסור להקל ראש בדבריו. לדאעש יש נוכחות בקרבת גבולותיה של ישראל בסיני ובגולן, והוא יכול לנסות לפעול משני כיוונים אלה באמצעות שיגור רקטות, הטמנת מוקשים או אפילו ניסיונות לפרוץ לשטח ישראל. אבל בדאעש גם יודעים שאם ייעשה ניסיון כזה, לפחות בסוריה, תגיב ישראל באמצעות חיל האוויר בעוצמה רבה יותר מההפצצות הכירורגיות של ארה"ב ושל מדינות הקואליציה. לכן אין מקום לחרדה: ישראל עדיין בסדר עדיפויות נמוך של "המדינה האסלאמית".