אז מה שלום הטרור הפלסטיני? תודה ששאלתם, הוא חי, בועט, דוקר, דורס ומדי פעם אפילו יורה. אין בעיה למשוך ככה עד 120. שנים, חללים, שלהם, שלנו. הכל מיטשטש ממילא, ואין צורך לעשות סוג של בדק בית חשיבתי או ריסטארט קונצפטואלי כי ברור שהם הטרוריסטים ואנחנו המתגוננים. מצלמות הווידיאו לא משקרות. אז זהו, שזה לא ברור לכולם. צריך לקרוא את הכותרת ב"הפינגטון פוסט", אתר חדשות מוביל ומוערך בארצות הברית, כדי להבין עד כמה גדול הפער באורח שבו הציבור הישראלי המאוים רואה את אינתיפאדת הסכינים ובין אתר המייצג פחות או יותר מיינסטרים אמריקאי.



"כוחות ישראליים ירו למוות בשני פלסטינים שהואשמו בניסיון תקיפה", נכתב בכותרת. עניין התקיפה מוצג כניסיון אלים, והתגובה הישראלית מוצגת כקטלנית עם סימן שאלה נסתר (הואשמו) על התנהלות שמעבר לנורמה המצופה. איפה הטרור שלהם ואיפה ההתגוננות שלנו? הניסוח הוא לכאורה לגמרי עיתונאי אובייקטיבי ומוטמע בו, במודע או בתת־מודע, סוג של איזון בין הצדדים עד שיתבררו הדברים בחקירת האירוע.
 
האמריקאים עצמם עוברים בתקופה האחרונה גל אלימות משטרתית נגד אזרחים. שוטרים יורים כדי להרוג בעיקר צעירים שחורים, ברובם מקרים פליליים. התחושה של אצבע משטרתית לבנה (גם שוטרים שחורים יורים) קלה על ההדק שיגרה לרחובות ולתקשורת גל מחאה ותנועה ציבורית (BLACK LIVES MATTER) שסחפה מיליונים, כולל פוליטיקאים. באווירת ההסתה שמפומפמת בממשלת הימין הקיצוני, אין סיכוי שיגאה כאן גל ציבורי תקשורתי שאומר: PALESTINIAN LIVES MATTER.
 

הסיפור שלנו ושל הפלסטינים שונה, אבל התביעה לאצבע מרוסנת חייבת להישמע. קשה לתביעת מקלדת להתחבר עם תגובות בישי המזל שנקלעו לאירועים אלימים. גם כשאתה יוצא למלחמה, אתה לא יודע כיצד תגיב. ועדיין, ביחידות שבהן תורת המלך נגד מנאצי השם היא לא פק"ל יציאה לקרב, יש הנחיות ברורות מה מותר ומה אסור. גם באירועים מסכני חיים מעין אלה צריכה להדהד באוויר הקריאה לעשות כל מאמץ לא להיסחף.
 
כשלושה חודשים עברו מאז החלו צעירים פלסטינים לבצע סוג של קמיקאזה, ומתברר שחיסול לא עוצר את התופעה. גם לא הריסת בתים. אם יש אפקט כלשהו לגוויות מתגוללות ברחוב ובתי משפחות שנהרסים, הוא דווקא דריכת פוטנציאל הנקמה והמשך ההידרדרות שמסכנת חיי ישראלים, ערבים ויהודים. לכן גם באירועים מסכני חיים יש לעשות מאמץ לא להיסחף, וברור שיש לבלום את גיבורי וידוא ההריגה, כולל חקירה אמיתית במקרים שבהם נראה בבירור אדם מכה ירוי על הקרקע. הסיבה? הוא הניע את ידו והיה חשש שיבצע פיגוע. נו, באמת.
 
ידיעה שהתפרסמה בשבוע שעבר כמו "שוטרים השתלטו על שולף סכין בירושלים, אין נפגעים" היא סוג של תמיכה במאמץ שלא להיגרר לאירועי לינץ', והפסקת ההסתה הממלכתית כמובן.