מזכ”ל חיזבאללה נשא השבוע לא פחות משלושה נאומים שבהם הבטיח לנקום את מותו של סמיר קונטאר. אתמול אחר הצהריים הוא ניסה לקיים ולא ממש הצליח למרבה המזל. חיזבאללה יכול להודיע לתומכיו כי נקם את חיסולו של סמיר קונטאר ולייפות את הודעתו השקרית, ולפיה המטרה הייתה לפגוע בקצין בכיר של צה”ל או בבכיר במוסד לפי כלי תקשורת בלבנון. ישראל יכולה הייתה להגיב בעוצמה באמצעות חיל האוויר אך הסתפקה בתגובה מינורית.



התקרית משקפת יותר את המציאות החדשה בגבול הצפון. מלחמת האזרחים בסוריה, שבה חיזבאללה מעורב עד צוואר ואיבד בקרבות כרבע מכוחו הצבאי, מעקרת את יכולתו של הארגון השיעי־לבנוני לפעול נגד ישראל. כמעט עשר שנים חלפו מאז מלחמת לבנון השנייה, וההרתעה של ישראל עובדת שעות נוספות. חיזבאללה אינו רוצה להיקלע לעימות בגבול הלבנון מול ישראל ולפתוח לעצמו חזית שנייה, נוסף לזו שהוא מעורב בה בסוריה.



אך גם על פי תפיסת הדימוי העצמי שלו, חיזבאללה אינו יכול להבליג מול רצף המכות שמנחיתה עליו ישראל זה כמה שנים. ישראל, על פי המיוחס לה, פתחה נגד חיזבאללה חזית שנייה בסוריה. חיל האוויר תקף לפחות עשר פעמים בשלוש השנים האחרונות שיירות נשק שיועדו להעברת טילים ארוכי טווח וסוללות להגנה אווירית מסוריה לחיזבאללה. הארגון השיעי בגיבוי איראני ניסה להגיב בהקמת תשתית ברמת הגולן, שהייתה אמורה להיות משטח הזנקה לפעולות תגמול נגד ישראל, תוך שמירת מרחב הכחשה. ישראל, על פי המיוחס לה, פגעה קשות במפקדי ההתארגנות – ג'יהאד מורנייה, סמיר קונטאר והיועצים האיראנים שלהם.



על אף מלאי הטילים והרקטות שלו – כמאה אלף – בשל הדם שהוא מקיז בסוריה, חיזבאללה הוא ארגון מוחלש המצוי במגננה ויכולותיו להגיב נגד ישראל מוגבלות. הוא עושה זאת בניסיונות לשגר רקטות או להטמין מטענים מסוריה לעבר רמת הגולן או לפעולות באזור הר דב.



ישראל מצדה מגיבה בתגובה על כל ניסיון כזה של חיזבאללה. זו תגובה מדודה שנועדה בעיקר לשלוח מסר לחיזבאללה ולדעת הקהל מבית. לשני הצדדים אין רצון בעת הזו להיקלע להסלמה בלתי מבוקרת שתצא מכלל שליטה.