ככה בשקט, בין פיגועים לנפגעים, בין הסתה להסטה, זוחלת המתיחות בצפון וצוברת אנרגיה ופוטנציאל לסיבוב מלחמתי נוסף. כדי להבין מה תרומתה של ממשלת הימין למצב צריך לשלוף בטקס סיום קורס טיס את הפסוק הרלוונטי מנאום ראש הממשלה. ולא, זו לא הוצאת דברים מהקשרם. "חיל האוויר", אמר שם נתניהו, "הוא זרוע המחץ גם למרחקים קצרים כמו פעולותינו בעזה, בלבנון ובסוריה". מילת ומדינת המפתח היא סוריה והסיבה להפעלת זרוע המחץ נגד סוריה היא בלימת שיירות הנשק לחיזבאללה. בצד, בצנעה, כפי שמיוחס לישראל, היא בוחשת בקרבות שבין צבא אסד לצבאות המורדים על פתחת קוניטרה בואכה רמת הגולן. "שיירות הנשק", אגב, הוא גם שם קוד למעורבות של חיזבאללה בניסיונות לכבוש את פתחת קוניטרה.



כביכול המשפט הזה הוא תשובת נתניהו להבטחות הנקמה של נסראללה על חיסול קונטאר. המטען שהתפוצץ בצפון נועד לשמר את יוקרת נסראללה, ותגובת ישראל נועדה לשמר את כללי המשחק. הדיאלוג האמיתי מתנהל כך. נתניהו: אם תתערבו בקרבות על קוניטרה, נפגע בכם בכל דרך. נסראללה: אם אתם תתערבו בקרבות על קוניטרה, נעיף עליכם טילים. נתניהו: אם תעיפו עלינו טילים, נוריד עליכם את חיל האוויר וכל השאר. אגב, סבב אש בצפון עשוי להיות נתיב המילוט ממחדל הביטחון (שאיננו) הנוכחי.



הרקע להסלמה הוא מגעי הקואליציה הבינלאומית לבלימת דאע"ש והשיחות החשאיות על חלוקת סוריה. מטבע שיחות ומצבים מעין אלו, קווי החלוקה משורטטים ונכפים על פי נתוני האוכלוסייה ועל פי שליטת הכוחות בשטח. האינטרס המדיני של ממשלת הימין הוא מי ישלוט בפתחת קוניטרה, ברמה ובמעבר לישראל. השטח כרגע הוא במצב רתיחה בין כוחות מורדים, צבא אסד וכמה מאות אנשי דאע"ש בדרום הרמה. בשלב זה דאע"ש נמצא בשלב ההצהרות והאיומים נגד ישראל. אומנם צה"ל נדרש לא להתערב במלחמה בסוריה הן מצד הרוסים והן מצד האמריקאים, אבל כמה הצהרות אנטי־ישראליות של מנהיג דאע"ש אל־בגדאדי לפני כשבועיים עשויות לקדם פעולה ישראלית נגד הפלג הדרומי ברמה.



הפעילות הזאת עשויה לחזק את אל־קאעידה המקומית, ג'בהת א־נוסרה, שגם לה יש יומרה להחזיק במעבר. כך שכל הסיפור הוא הקרב על השליטה במעבר, והמטרה של ישראל היא שליטה של כוח שלא תהיה לו תביעה על הרמה כולה. עניין הזוי לגמרי כמובן, אבל עצם ייחוס המעורבות לישראל מזמין חיכוך עם ציר הרשע חיזבאללה, איראן וסוריה, והספונסרית שלהן רוסיה. מילא, כנטען, להרוג גנרל איראני (יוני 2015, חיסוליהם של גנרל עלי אללה וג'יהאד מורנייה כשהיו בדרכם לקוניטרה, שמיוחסים לישראל לפי פרסומים זרים) כשהוא קרב לאזור, אבל להרוג רוסים זה עניין אחר.



מניסיון להבין את הראש של פוטין אני למד שהמעורבות שלו במזרח התיכון לא כוללת היתקלות עם צה"ל שיש לו מוניטין של התפרעות רבתי. מצד שני, יש יעני "תיאום". אני לא מאמין לא לפוטין ולא לנתניהו ובטח לא רוצה להיקלע לקטטה עם הרוסים, בין אם יש תיאום או אין תיאום.