ניאלץ להמתין עוד מספר שעות עד אשר נקבל את התשובה הסופית לשאלה האם קוריאה הצפונית ערכה ניסוי גרעין בפצצת מימן, או שמא, כפי שארגוני המודיעין מנסים לטעון - שהניסוי הנוכחי הוא ניסוי גרעיני רגיל או משודרג קמעה. גם אם נקבל את הטיעון שפיונגיאנג עדיין לא הצליחה לפתח את פצצת המימן - ניסוי גרעיני רביעי מהווה מסר מדאיג למערב ואף למדינות אסיה, שאינן יכולות למנוע מקוריאה הצפונית לפתח נשק גרעיני ולערוך ניסויים גרעיניים ללא הפרעה.
 
ניסוי הגרעין הרביעי מחזק את השאלה המדאיגה - האם ההרתעה כשלה? האם ניתן למנוע ממדינה כלשהי לפתח נשק גרעיני? במקרה הצפון-קוריאני התשובה ברורה. נוכחנו מספר פעמים שהדיפלומטיה, התמריצים הכלכליים  ואף ההרתעה הצבאית כשלו במניעת התגרענותה של קוריאה הצפונית. בשנות ה-90' היתה זאת ארה"ב שניסתה באמצעות דיפלומטיה וסיוע כלכלי לשכנע את פיונגיאנג להימנע מפתוח נשק גרעיני.

בשנות האלפיים הצטרפו יפן, רוסיה, סין וקוריאה הדרומית לצידה של ארה"ב בניסיון לשכנע את קוריאה הצפונית להקפיא את תוכנית הגרעין. גם קוריאה הדרומית ניסתה תוך שימוש בתמריצים כלכליים, באמצעות הקמת פארק תעשיה, קסונג, בקוריאה הצפונית שהוקם ונוהל ע"י חברות דרום קוריאניות והעסיק עשרות אלפי עובדים צפון קוריאנים, לגרום למשטר בפיונגיאנג לוותר על תוכנית הגרעין ומדיניות הפרובוקציות שלו. למרות הרווחים הכלכליים האדירים שהיו צפויים לפיונגיאנג מההסכמים עם המערב ומהרחבת פארק התעשיה לאזורים נוספים, נמנעה קוריאה הצפונית מלוותר על תוכנית הגרעין שלה. נקודת ההנחה של פיונגיאנג היא שוויתור על תוכנית הגרעין שלה - ישאיר אותה חשופה לאיומים של ארה"ב וללא קלפי מיקוח מול המערב.

ניסוי הגרעין הנוכחי מצטרף למספר יכולות צבאיות מדאיגות שקוריאה הצפונית פיתחה בשנים האחרונות. אם יתברר שפיונגיאנג הצליחה לפתח פצצת מימן, על מערכות המודיעין לעקוב ביתר שאת אחר מעבר טכנולוגיות הגרעין של פיונגיאנג למדינות האזור (סוריה ואירן). המקרה הסורי-צפון קוריאני, מלמד אותנו שפיונגיאנג מוכנה לסייע למדינות האזור לפתח יכולות גרעיניות.

בשנה האחרונה ערכה פיונגיאנג גם ניסוי בשיגור טילים מצוללות. הניסוי הראשון היה מוצלח אך לאחר זמן מה התברר שהשיגור לא היה מצוללת אלא ממזח באחד הבסיסים. למרות כישלון הניסוי השני מצוללת, ניתן לשער שקוריאה הצפונית תוכל להתגבר על הבעיות הטכנולוגיות ולפתח טילים הנורים מצוללות ועל ידי כך להשיג את יכולת "המכה השנייה" שלה, שתגביר את מערך ההרתעה הגרעינית שלה.

נכון לעכשיו, למרות הצהרותיה, ארגוני המודיעין במערב ובמזרח מעריכים שלקוריאה הצפונית אין עדיין יכולת טכנולוגית להתקין פצצות גרעין על טילים. אם וכאשר פיונגיאנג תפתח יכולת זאת, יהיה באפשרותה לאיים על קוריאה הדרומית, יפן ואף על כל בסיסי ארה"ב באזור אסיה, כולל על אדמת ארה"ב בנשק גרעיני. ניתן לשער, שאם טכנולוגיה זו תהיה ברשותה, תסייע פיונגיאנג לאירן בתמורה לסיוע כלכלי לפתח את היכולת לחמש את טיליה ארוכי הטווח בנשק גרעיני וע"י כך לאיים על ישראל במכה גרעינית.



הכותב הוא חבר במכון בגין סאדאת ובמכללת בית ברל