למרות הטונים הגבוהים והדיבורים המתלהמים מצד אנשי הבית היהודי והאגף הניצי בליכוד - אפשר להרגיע. הקואליציה לא תתפרק והבחירות לא מעבר לפינה. פרשת אכלוס הבתים בחברון היא עילה לניגוח של שר הביטחון משה בוגי יעלון וללחץ על נתניהו, אבל לא מעבר לכך.

סמוטריץ', "הילד הסורר" של הקואליציה, ממשיך באותו דפוס התנהלות מאז בחירתו לכנסת. הוא לוחץ היכן שאפשר ומאיים כשצריך, תוך שהוא מנצל את הרוב הדחוק של הקואליציה הנשענת על 61 קולות בלבד. כך היה בעת דיוני התקציב, כשאיים לא להצביע, וכך היה בעת העימות על פינוי בתי דריינוף. "מדובר בצעד חמור היוצר משבר אמון בקואליציה" הזהיר אז סמוטריץ' שאף דאג להעביר את לשכתו לאתר המריבה. בעקבותיו הלך גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שכזכור הגיע לבתי דריינוף ונאם מעל המרפסת אל הצעירים הזועמים.

השר יעלון מסומן אצל המתנחלים כאויב ההתיישבות. המאבק על אכלוס הבתים בחברון הוא עוד שלב בכיפופי הידיים בין ראשי המתנחלים ונציגיהם בכנסת לבין יעלון. למתקפה נגד החלטת יעלון לפנות את הבתים בחברון הצטרפו כצפוי גם השרים הניצים זאב אלקין, יריב לוין ומירי רגב, כשאליהם הצטרף הפעם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.  אבל גם הם יזהרו היטב שלא לשפוך את התינוק יחד עם המים ולא יתנו יד לפרוק הקואליציה.

לאיומיו של סמוטריץ' שלא להצביע עם הקואליציה כל עוד לא תתקבל החלטה לאכלס את בתי המריבה בחברון הצטרפו עוד שניים, ח"כ אורן חזן וסגן השר איוב קרא וכל אחד וסיבותיו עמו. קרא מנסה ללחוץ בכל הכוח כדי לנסות להשתדרג לשר בסבב המינויים הצפוי בעקבות פרישתו של סילבן שלום והוא לוחץ היכן שכואב. חזן זועם על הכוונה לקדם הצעת חוק שתאפשר את הדחתו מתפקיד סגן יו"ר הכנסת, ממנו הושעה בפועל על ידי יו"ר הכנסת, ולכן גם הוא לוחץ.

בינתיים נזהרים כל הצדדים מלתקוף את ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל האש מופנית בשלב זה ישירות לעבר יעלון. כך למשל, יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר היום כי "הממשלה הקודמת נפלה בגלל שפעלו בדרך של כיפוף ידיים ולא בדרך של הסכמות. שר הביטחון בפעילות בחברון ולא רק שם מוביל אותנו לאותה סיטואציה", שר הביטחון ולא נתניהו.

נראה שגם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מסתפק בשלב זה בביקורת הנוקבת שמתח במהלך השבוע, כשאמר כי כי "לא הקיפאון המדיני הוא האיום המרכזי בפנינו אלא הקיפאון המחשבתי שלנו. במקום לעצב במו ידינו את עתידנו, ישראל נגררת אחר המציאות הקיימת". הדברים עוררו זעם בסביבת ראש הממשלה ושר הביטחון. "נראה שיש מי שעדיין לא הבין את ההבדל בין להיות שר בקבינט לטוקבקיסט באופוזיציה", אמרו שם. בשלב זה בנט מותיר את הזירה לסמוטריץ'. הוא את שלו כבר עשה השבוע.

לא שוברים את הכלים

אם כן, נראה שאנשי הבית היהודי, המתנחלים וניצי הליכוד "מדברים חזק" ומפנים את החיצים לעבר שר הביטחון אבל לא שוברים את הכלים. הנושא יגיע לכדי רתיחה בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, כשהנושא יעלה לדיון. יעלון כבר הודיע כי לא יתקפל והטונים עלולים להחריף אבל נראה כי בסופו של דבר תמצא נוסחה שתהיה מקובלת על כל הצדדים שכן אף אחד, אבל ממש אף אחד, לא רוצה ללכת כעת לבחירות אלא אם כן מישהו במערכת הפוליטית יחליט להשתגע.

איך אמר היום יו"ר שדולת א"י בכנסת ח"כ יואב קיש (ליכוד): "אפשר לחזק את ההתיישבות באופן חוקי. אני קורא לכולם להרגיע ולשמור על אחדותה ותפקודה הנעים והיעיל לטובת אזרחי מדינת ישראל. אין לנו קואליציה טובה יותר".