משה בוגי יעלון הוא איש ישר. לכן היה מפתיע לשמוע ממנו האשמה נגד היהודים שנכנסו לבתים בחברון, כאילו הם הפרו את החוק. מי כמו שר הביטחון יודע שלכנות יהודים שנכנסו לבתים שקנו ביהודה ושומרון "מפרי חוק" זו רשעות והתעמרות שהמציא השמאל הישראלי. ולא יעלה על הדעת שבוגי, בתור אוהד ההתיישבות, יפעל כך. כי האמת היא שהיהודים ביהודה ושומרון מופלים לרעה כמעט בכל תחום לעומת הערבים.



הייתי מעורב בשורה של עסקאות לרכישת בתים מערבים ביהודה ושומרון וירושלים. בין היתר ייצגתי את רוכשי "בית השלום", או "הבית החום" בחברון. לימים פסק בית המשפט שהרכישה נעשתה כדין, אבל מלכתחילה ניסה שר הביטחון דאז עמיר פרץ להשתמש בכל תעלול שלטוני כדי להכתים את הרוכשים ולמנוע את כניסתם לרכושם. בין היתר טען שהם הפרו את החוק ולכן בג"ץ מנע את אכלוס הבית למשך שנים.
 
הסיבה הראשונה ליכולת להתעמר ברוכשים יהודים היא העובדה שהחקיקה הצבאית ביהודה ושומרון דורשת לקבל "היתר עסקה" לרכישת נדל"ן. הדרישה נועדה במקור למנוע השתלטות ערבית עוינת על נכסים, אבל היום היא מופעלת רק נגד יהודים, כדי למנוע ישיבה בנכסים שקנו במיטב כספם. הנתונים מוכיחים שמרבית הערבים בשטחי C כלל לא מבקשים היתרי עסקה, ומי שמבקש מקבל. והנה, יהודים שקונים נכסים מועדים לסירוב אוטומטי מסיבות פוליטיות או מדיניות. כך היה תחת עמיר פרץ ואהוד אולמרט, ולמרבית התדהמה, כך קורה גם היום - תחת נתניהו ויעלון.
 

בעבר מינה נתניהו את ועדת השופט המנוח אדמונד לוי, שקבעה חד־משמעית כי יהודי יהודה ושומרון מופלים בשיטתיות לרעה בתחום הקניין, בירור סכסוכים ועוד. האפליה באה לידי ביטוי גם בצווים עושקים ומפלים, שנהגו על ידי אויבי ההתיישבות במערכת המשפט, ביניהם מי שהיום מכהנת בראש הקרן לישראל חדשה, טליה ששון. ועדת לוי המליצה על שורה של צעדים לתיקון האפליה החמורה הזאת, ששוללת מיהודי יהודה ושומרון את זכויות היסוד שלהם. אבל שלטון נתניהו ויעלון לא עשה דבר ולא אימץ את המסקנות.
 
נתוני האפליה לא מתמצים בתחום הרכישה והקניין. דוח שפרסם בעבר ארגון "זכויות האדם ביש"ע" לימד עד כמה המשטרה מפעילה אכיפת יתר נגד יהודי יהודה ושומרון, ובמיוחד יהודי חברון. כיצד משטרת מחוז ש"י פועלת בעיקר כדי לרדוף את היהודים ואפילו לפתוח תיקים ללא תלונה ומתלונן.
 
חמור במיוחד הוא הספין שניסו לחולל מלשכתו של שר הביטחון בסוף השבוע, כשטענו שרק עכשיו הרסה המדינה חמישה מבנים של ערבים, במקביל לפינוי היהודים בחברון. דוח של ארגון "רגבים" שפורסם תחת השם "הבלוף הגדול" חושף את הכזב בטענה ומלמד עד כמה מופלים היהודים לרעה גם בתחום אכיפת הפרות הבנייה. על פי נתוני הדוח, כמות עבריינות הבנייה אצל הערבים היא פי עשר מאצל היהודים. והנה, אצל הערבים כמעט שלא הורסים בתים ולא אוכפים צווי הריסה, בעוד שמעט עברות הבנייה של היהודים נענות ביד קשה וחמורה. בד בבד, המינהל האזרחי מסרב להעביר ל"רגבים" נתונים עדכניים בנושא - יש לו מה להסתיר.
 
לכן, אכן הגיע הזמן לאכוף את החוק ביהודה ושומרון באופן שוויוני ולהפסיק להפלות את היהודים לרעה, ואם ממשלת נתניהו־יעלון לא מוכנה לעשות זאת, ספק אם יש לה זכות קיום.