נושא המנהרות ההתקפיות מעזה לתוך ישראל שב ועולה, ובצדק, לראש מהדורות החדשות ומטריד מאוד את תושבי עוטף עזה. הנחת העבודה היא שקיימות מנהרות חודרות מהרצועה לשטח ישראל ונשאלת השאלה - הלגיטימית - מה המדינה עושה אל מול האיום הזה.



הקו הרשמי של ישראל הוא שקיימים עשרות איומים נגד המדינה ואלה אינם מטופלים ביוזמה התקפית, אלא בהתרעה מודיעינית ובהרתעה. דהיינו, האויב לא מפעיל את אותם איומים מחשש לתגובת צה”ל. ואכן, נאומי ראש הממשלה בנימין נתניהו באחרונה שבו והבהירו כי ישראל תפגע קשות בחמאס ובעזה אם ארגון הטרור יחליט לפעול דרך המנהרות, מה שעדיין לא מרגיע את תושבי עוטף עזה.



ישראל אכן נתונה לאיומים רבים - הרקטות, הטילים האיראניים, איומים צבאיים, הטרור על כל גווניו וכדומה. חשוב למדוד איומים אלה על פי מידת הסיכון שנשקף מהם ועל פי מידת המענה שניתן להם. באשר למידת האיום, חשוב גם לבחון את היכולת להפעילם בהפתעה מוחלטת ואת מידת ההתרעה המודיעינית שניתן לקבל טרם הפעלתם, כדי להיערך. אם נביט על מכלול האיומים הרקטיים, ניתן לראות כי לאלו קיים מענה טכנולוגי, מענה מבצעי ומענה הרתעתי. לכן, הסיכוי שיבוצע ירי מסיבי של רקטות באופן מפתיע אינו גבוה וגם כך קיים מענה ראשוני לנושא זה. מול איום הטרור משקיעה ישראל משאבים עצומים בהגנה ובהתקפה וקיים מענה סביר בהחלט לאיום זה, וכך בנוגע למרבית האיומים.



אלא שהמנהרות הן איום מסוג אחר. ככל שידוע לנו, אין למדינה מענה טכנולוגי לאיום זה וגם המענה המבצעי מוגבל, משום שיש חוסר במודיעין באשר למיקומם המדויק של המנהרות (פירי היציאה). יתרה מכך, גם הסיכון כי חמאס יפעיל איום זה באופן מפתיע קיים, ודי אם נזכיר את חטיפת גלעד שליט וכמה אירועים במהלך צוק איתן.



לכן, המענה היחיד שנותר למדינה בנושא זה הוא ההרתעה. ובהתחשב באויב ובמורכבות האיום, זהו בהחלט מענה לא מספק. ישראל לא תוכל לחיות לאורך זמן מול איום מסוג זה שעלול להיות מופעל נגדה בהפתעה. אירוע חדירה לשטח המדינה, שעלול להסתיים בהרג המוני ובחטיפות, יהיה בעל השלכות חמורות, שלא לומר אסטרטגיות. אין ספק שישראל תידרש בקרוב לקבל החלטה בנושא זה. הסוגיה הופכת מורכבת יותר בשל מצבה של ישראל בעולם וחוסר הלגיטימציה שלה להפעלת כוח כנגד איום פוטנציאלי ובכלל.



לכן נראה כי לא יהיה מנוס בקרוב מהכנת תוכנית פעולה כדי לפעול נגד איום המנהרות (נקווה שתוכנית כזו כבר קיימת). המענה חייב לכלול, קודם כל, את הגברת הלגיטימציה לפעולה כנגד איום זה תוך גיוס דעת הקהל העולמית. בנוסף, הוא חייב לכלול את המשך הפיתוח הטכנולוגי שיאפשר את איתור המנהרות וטיפול בהן ללא פעולה קרקעית חודרת, וכמובן הכנת פעולה מבצעית הכוללת איסוף מודיעיני שיטתי והפעלת כוח להשמדת המנהרות החודרות.



הכותב היה מפקד חיל הים