גם השבוע, כמו בעבר, נשמעו בתקשורת קריאות של אזרחים בגבול עזה ובגבול הצפון אשר שמעו לכאורה קולות של חפירת מנהרות. אלו של חיזבאללה בצפון ואלו של חמאס ברצועת עזה. 



לא ניתן לפסול את האפשרות שחיזבאללה ינסה לחצוב ולחפור מנהרות באדמה הסלעית בצפון, אולם ברור כי הארגון אינו רואה במנהרות אמצעי אסטרטגי להשגת מטרותיו. הארגון מצויד בעשרות אלפי טילים ורקטות, המהווים את הנשק האסטרטגי שלו נגדנו והוא אינו זקוק להשקעת מאמצים רבים מדי בתחום זה. 

דוח מבקר המדינה על ההיערכות לאיום המנהרות: "פערים וליקויים חמורים"

 
גם באזור הרצועה קשה להניח כי נשמעים קולות חפירה, אולם ניתן לומר בוודאות כי חמאס מקדיש את כל כוחו, מרצו, כספו ומשאביו האנושיים והחומריים בבניית מנהרות הן בתוך הרצועה והן ממנה לכיוון הגבול עם ישראל. מבחינת חמאס מדובר בנשק אסטרטגי בלחימה נגד ישראל. 
 

מאז הסתיים מבצע צוק איתן משקיע חמאס מאמצים רבים לשקם את המנהרות, והוא הציב את פרויקט החידוש והבנייה שלהן בראש סדר העדיפויות שלו. רוב הכספים המוזרמים לרצועה מתרומות מועברים לפרויקט זה, על חשבון שיקום התשתיות והמבנים. חמאס משקיע מאמץ וכסף רב בניסיונות להבריח דרך מעבר כרם שלום חומרי בנייה ולחימה וכן ציוד לבניית תשתיות תקשורת, המנוצל להתחמשות ולפיתוח אמצעי לחימה. אלו החומרים הדואליים שהברחתם לרצועה מאפשרת לחמאס לעשות בהם שימוש, שלא למטרות שלהן נועדו. 
 
השב"כ וצה"ל משקיעים מאמצים רבים, מודיעין וטכנולוגיות, לסיכול ניסיונות ההברחה ועושים זאת בהצלחה לא מבוטלת. רק בשנה האחרונה נרשמו עשרות סיכולים של הברחות חומרים שנרכשו בישראל למטרת בניית המנהרות ברצועה. 

מנהרת טרור ליד נתיב העשרה. צילום: דובר צה"ל
מנהרת טרור ליד נתיב העשרה. צילום: דובר צה"ל

 
צריך לומר שלשב"כ היה מודיעין טוב על מספרן ומיקומן של רוב המנהרות במהלך מבצע צוק איתן. הבעיה המרכזית הייתה אז חוסר מיומנות מספקת של הכוחות הלוחמים בהתמודדות מול איום זה, בעיקר בגלל חוסר היערכות ואימון. כבר במהלך המבצע ובעיקר אחריו נפתח דיון נוקב בסוגיית התמודדות המדינה אול מול איום המנהרות ברצועה. זו אינה בעיה מודיעינית או הבעיה של השב"כ. וגם אם לכולם ברור שחמאס חופר מנהרות רבות, וגם אם ניתן להצביע על מיקומן, הדבר אינו פותר עדיין את עניין הסיכול וההריסה ובוודאי שלא את יכולת המניעה. 

# # #
 
סוגיית ההתמודדות עם מנהרות חמאס ברצועה הינה עניין ביטחוני לאומי. אין מדובר על איום קיומי אסטרטגי על מדינת ישראל - הארגון לא יכבוש את ישראל באמצעות המנהרות, ויכולתו לפעול דרכן מוגבלת. אולם יכולתו להוציא לפועל פיגוע בהיקף גדול תלויה בהצלחתו לבנות תשתית מנהרות רחבה וחודרת לכיוון ישראל. האיום הזה ברור ומוכר למערכת הביטחון, כמו גם הצורך לפתח טכנולוגיות ויכולות מבצעיות שיחסמו את חמאס מלעשות כן. 
 
בתחום הזה צריך להודות שלא מספיק נעשה. שנה וחצי חלפו מאז הסתיים מבצע צוק איתן וסוכמו לקחיו. את הזמן הזה צריך הממשל בישראל להקדיש למתן פתרון כולל להתמודדות עם האיום, כזה שיהיה ישים כבר במבצע הבא ההולך וקרב.
 
השב"כ יוכל בסבירות גבוהה להצביע על מנהרות רבות ולכוון את הכוחות בשטח אליהן. אולם הפתרון טמון בבניית היכולת למנוע את חפירתן לכיוון ישראל או לחלופין ביכולת להשמידן בטווח הזמן המיידי. אם את הדבר הזה תשכיל מערכת הביטחון על זרועותיה השונות לעשות כבר עתה, אזי הצלחנו לעשות צעד חשוב בניצחון על חמאס ואף במניעת הצורך במבצע נוסף בקרוב.
הכותב הוא סגן ראש אגף בשב"כ לשעבר ומומחה למודיעין ולטרור