מינויו של נדב ארגמן לתפקיד ראש השב”כ סיים סאגה ארוכה של שמועות והערכות לגבי זהותו של מי שיעמוד בראש הארגון בשנים הבאות. ההחלטה על מינויו של סגן ראש השב”כ רוני אלשייך, לתפקיד המפכ”ל הבא, פתחה לדיון את סוגיית מינויו של ראש השב”כ הבא. במקרה הזה נהג ראש הממשלה נכון ולא המתין לרגע האחרון כדי להודיע על המינוי.



במהלך כהונתו של יורם כהן כראש השב”כ שימשו השניים כסגניו. שניהם נחשבו כמועמדים ראויים להחליף את כהן. מינויו של אלשייך לתפקיד המפכ”ל הותירה את נדב ארגמן למעשה כמועמד יחיד לתפקיד מתוך הארגון. השב”כ, לאורך רוב שנותיו, השכיל לגדל ולפתח מנהלים בכירים מתוכו ולהכשירם לתפקיד ראש הארגון. קיים קושי רב למנות לראשות הארגון אדם שלא גדל בו ולא מכיר את עשייתו המקצועית לעומק. שב”כ אינו רק ארגון עצום בגודלו, הוא מאוד מקצועי ורמת השליטה הנדרשת של מנהליו בפרטי הפרטים של היכולות והמבצעים המודיעיניים - הנה גבוהה מאוד. ראש השב”כ מקיים הערכות מצב קבועות, מוביל, יוזם ומנהל מבצעי שטח מודיעיניים וסיכוליים, מאשר מבצעי שטח ומפקח על מבצעי אבטחה מורכבים. הוא מיודע ומעודכן ומחויב לקבל החלטות בזמן אמת לגבי תהליכים רבים המתנהלים בשטחים השונים ובמגזרים השונים. לשכת ראש השב”כ מעורבת בכל החלטה ובכל מבצע. אין יכולת אמיתית לאדם המגיע מחוץ לארגון, מוכשר ככל שיהיה, ללמוד במשך זמן כה קצר את ליבת העשייה המודיעינית/סיכולית, את משמעויותיה, מגבלותיה, יכולותיה והיקפיה.



ארגמן, ששימש כסגן ראש השב”כ במשך כשלוש שנים, חזר לאחרונה לתפקיד והוביל את העשייה המבצעית בשירות. הוא מגיע מהאגף המבצעי, ליווה לאורך שנים את כל מבצעי השב”כ, בקיא במערכי האיסוף והסיכול השונים בארגון, עסק בניהול משאביו של הארגון והתאמתם ליכולת ולדרישות המבצעיות, הוביל את העשייה המבצעית במהלך האינתיפאדה השנייה ובמבצעי צוק איתן ועמוד ענן. הוא בעיקר מכיר את רוח השב”כ ועובדיו ויוכל להמשיך ולהוביל את הארגון ללא טלטלות מיותרות. הוא מכיר את כל מערכי הסיכול והאיסוף בו, את תהליכי העבודה בכל המגזרים והאגפים, את היכולות הטכנולוגיות, יכולות הסייבר, שיטות הפעולה המבצעיות, מבצעי האיסוף המודיעיניים והמגבלות המשפטיות המוטלות על השב”כ בישראל ובשטחים.



השב”כ הוא ארגון מצוין שמתנהל ברמה גבוהה. למרות זאת, ראש השירות הבא יצטרך להתמודד עם גל טרור ארוך ומתמשך היוצר אתגר משמעותי לאור אופיו הייחודי; עם הקצנת הימין ופריחת הטרור גם ממנו; עם איומי הסייבר ההולכים ומתגברים; עם הצורך לשלב את המגזר הערבי בישראל ולמנוע את הקצנתו; עם הצורך לשתף פעולה עם מוסדות ומנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית גם בעיתות משבר מדיני ועם מניעת ריגול של מדינות מסוימות בישראל.



במקביל, יהיה עליו גם להמשיך לקדם ולפתח את הדור הבא ואת מחליפיו הפוטנציאליים. לטפל באתגר גיוס העובדים לשירות ובאיתור ומינוי נכון של פוטנציאל ניהולי בכיר. כבר היום מסומנים בשירות כמה מנהלים מוכשרים המסומנים כראויים לתפקיד וסביר כי מהם ימונו הסגנים הבאים שיהיו מוכנים לתפקיד בסיבוב הבא.



ארגמן יוכל להיכנס מיידית לנעליים המבצעיות של ראש השב”כ ללא צורך בתקופת לימוד ארוכה, אולם יהיה עליו לשנות תרבות ארגונית של מינויים על בסיס פוליטיקה ארגונית קלוקלת שהשתרשו במהלך תקופתם של שני ראשי השב”כ האחרונים. ובעיקר ללמוד את דרכי ההתנהלות מול הדרג המדיני המחייבים אומץ ונחישות מחד (ואת אלו יש לו בהחלט) בשילוב עם עידון ודיפלומטיות מסוימת.



הכותב הנו סגן ראש אגף לשעבר בשב"כ ומומחה למודיעין וטרור