סטפן רישאר, מנכ"ל אורנג' העולמית, עשה לפרטנר חסד גדול. בתחילת יוני 2015, בעת ביקור במצרים, החליק בלשונו ופלט אמירה שפורשה כמעין תמיכה בחרם נגד פרטנר וישראל. זאת הייתה אחת מפליטות הפה היקרות בהיסטוריה.



אורנג' נאלצה לפצות את פרטנר ב־90 מיליון יורו ולממן את תוכנית ההיפרדות ממנה. היום (שלישי) ייסגר המעגל כשחברת הסלולר תחשוף באירוע רב משתתפים את המותג החדש, ואולי את האסטרטגיה לשנים הקרובות. לחיים סבן, בעל הבית של פרטנר, נוצרה הזדמנות פז להפוך את הלימון שרקחה אורנג' העולמית ללימונדה ישראלית. בשוק הסלולר המבעבע פרטנר חייבת להמציא את עצמה מחדש.



המהלך הכמעט אוטומטי המתבקש היה להפוך את אקט החרם למהלך על טהרת הכחול־לבן. במסגרת זאת על פרטנר היה לחזור לפטריוטיות הישראלית ולהפוך את הלוגו הכתום לכחול־לבן, צבעי דגל הלאום. אבל זה לא קרה. הצבעוניות הזאת כבר תפוסה על ידי פלאפון הוותיקה, בעלת השם הגנרי המצוין. גם הצבע הסגול המסמל יוקרה ואצילות ומאפיין גופים עסקיים כמו בנק איגוד, יאהו או חברות תעופה מהמזרח נתפס על ידי סלקום.



בלוגו החדש בחרה פרטנר את הצבע טורקיז, שמסמל שכלתנות בסגנון של חברות תרופות, מה שמעיד אולי על עומק כאבי הראש בפרטנר. אבל עם כל הכבוד ללוגו, ויש כבוד, הוא לכשעצמו אינו נוסחת הקסם להצלחה. הלוגו מעניק ערך מוסף בעיקר לחברות ענק רב לאומיות כמו מקדונלדס או קוקה קולה, שהוקמה עוד במאה ה־19. בלוגו של אותן חברות הושקעו מאות מיליארדי דולרים והלוגו אכן שווה מיליארדים.



אבל בכלכלה הישראלית בכלל ובשוק הסלולר בפרט, המחיר הוא עדיין המלך. מהפכת המחירים נעשית בעידוד הרגולטור, שאינו מתחשב בערכים נוספים כמו חדשנות טכנולוגיות או רמת השירות. משבצת המחירים נתפסה על ידי חברת גולן טלקום המהפכנית, שמותגה כרשת הזולה בישראל. כל שנותר לחברות הוותיקות הוא לריב על הפירורים וליצור ערכים מוספים אחרים שיתחרו במחיר. המשימה, חייבים להודות, אינה פשוטה.



פלאפון הוותיקה התמקמה במגרש החידושים הטכנולוגיים כמו מהירות הגלישה. בשבוע שעבר היא נכנסה למותג הפרטי בתחום מכשירי הקצה. גם היא קורצת לצרכן בעניין המחיר, אבל לא באמצעות התשלום השוטף אלא בעלות הנמוכה של מכשיר הקצה.



סלקום מצדה העמיקה את פעילותה בעולם התוכן באמצעות הכניסה לטלוויזיה. גם היא מנסה לעקוץ את המתחרות במחיר הזול, באמצעות חבילת הטריפל. ומה נותר לפרטנר? היא ניסתה לבדל את עצמה ברמת השירות.



מיעוט התלונות למשרד התקשורת נגדה אכן מוכיח שבתחום זה היא מספקת את הסחורה. אלא שאיכות השירות אינה נחשבת מספיק אצל הצרכן הישראלי שהורגל לצמד המילים "הכל כלול". בכל מקרה הרעש הניהולי והתקשורתי סביב פרטנר בשנה האחרונה מנעו ממנה למנף הישג זה.


פרטנר ניצבת בפני משימה לא פשוטה. היא חייבת למקם בשוק סופר תחרותי את הזהות העסקית שלה, ולהחליט אילו לקוחות יהפכו לפרטנר שלה ואילו ערכים מוספים היא מסוגלת למכור להם.



אין לה הרבה זמן. כדי להצליח היא חייבת לבדל את עצמה ולא להישאר כשחקן משנה בליגה למקומות עבודה. ההחלטה תהיה חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה העסקית לשנים הקרובות.



חיים סבן בעל הבית לא נולד עם מכשיר סלולר צמוד לאוזן. הסבלנות שלו מוגבלת. הוא מעוניין להגיע במהירות לתוצאות עסקיות סבירות, שיעניקו לו קורת רוח לא פחותה מהשקעת העבר המוצלחת בבזק.