שוב נקטלו אנשים תמימים בתאונת דרכים אכזרית, לאחר שהנהג שכבר הורשע בעבר ברשלנות חזר לסורו. ושוב מסתערים המומחים על כלי התקשורת ומציעים את ההצעה החוזרת ונשנית, להגדיל את מספר השוטרים-הסיירים הנעים בדרכים.



האם ניתן בכלל להרתיע נהגים כאשר על הכבישים נעים מיליוני כלי רכב, ורק עשרות או מאות ניידות חולפות ביבבה עם אורות דולקים על פני הכבישים. הרי ברור שגלאי המהירות מזהים כל מלכודת, וברור גם שכאשר אותה ניידת מרעישה וקולנית ומייבבת חולפת לידנו ביעף או חונה לצדי הדרך, אנחנו מאטים את מהירות הנסיעה ומקפידים על תקנות התעבורה.
 
אלה הם רגעים חולפים. מה עם כל שאר השעות שבהן אין עין בוחנת ומקפידה? הדרך הנבונה יותר הוצעה על ידי כותב שורות אלה וחברו הטוב עו”ד אוריאל לין (כיום נשיא לשכת המסחר) בפגישה שקיימנו ביוזמתנו לפני כ־30 שנה (כן! 30 שנה) עם שר התחבורה דאז גד יעקובי, והצענו לו הצעה שאליה התייחס אז ברצינות רבה. ניידות מוסוות ינועו בכבישים. מכוניות מכל הדגמים, לא מזוהות כלל. אפילו טנדרים ואופנועים ללא אזעקה מייבבת, ללא סימני זיהוי, אלא כנוסעים תמימים, ונהג שיבצע עברת תנועה, שהרי אין מורא החוק עליו, ישמע לפתע צפירת סירנה וייעצר בצדי הדרך וישלם מחיר על נהיגתו הפרועה והמסוכנת.
 

זו הדרך היחידה ואין אחרת, לגרום לנוסעים בדרכים לחשוש מפני החוק. שהרי היום כל המכשירים המשוכללים במכוניות מזהים כל מלכודת וכל מצלמה נסתרת ואחרי קבלת אות האזהרה ואחרי שחלפו על פני ה”סכנה”, הם מאיצים שוב את רכבם וחגים בין המסלולים כאחוזי תזזית, אף ללא איתות. רק הרתעה ממשית כמו זו של העין הסמויה, שתלווה כל נהג בכל דרך, היא זו שתרסן בוודאות את ההשתוללות ואת הנהגים הפוחזים.
 
הניידות הסמויות גם ישימו קץ למכת האופנועים והדו-גלגליים האחרים העוקפים את האוחזים בהגה, משמאל ומימין נדחקים ביניהם כרוח תזזית, ומסכנים בעיקר את עצמם. כל אלה הפוחזים החונים על מעברי החצייה, החולפים על מדרכות, אלה אף אלה יהיו נתונים לעינם הבוחנת של השוטרים הסמויים.
לאחר גל של דוחות ועונשים שירד על ראשיהם של עברייני הכבישים, אין ספק שישוב מעט סדר לרחובותינו.
 
יש לצרף למערכה גם את צבא הפקחים העירוניים הלהוטים אלי דוחות חנייה. גם פקחים עירוניים צריכים להיות מצוידים בסמכות כשוטרי תנועה לכל דבר ועניין.
ללא הרתעה גדולה וממוקדת, ימשיכו כבישי ישראל לשמש כשדה הפקר לכל אוחז בהגה המצפצף על כל חוק ותקנה. הגיעה העת להשיב את החוק לרחובות ולדרכים ולהציל חיים.