נתוני השמאי הממשלתי שהתפרסמו השבוע, על עליית מחירי הדירות ב־8% ברבעון הרביעי של 2015 בהשוואה לרבעון המקביל ב־2014, התקבלו ברגשות מעורבים. הנה, מה שהבטחנו לכם קרה והמחירים ממשיכים לעלות, אומרים המקורבים לסצנת הנדל"ן הישראלית, בהם קבלנים, שמאי המקרקעין והמתווכים.



אלה שהמתינו על הגדר בתקווה שמשהו יקרה התאכזבו. אחת מהן היא בתי שירדה בחודש שעבר מהגדר והחליטה יחד עם בן זוגה לקנות דירה. הם מסבירים שהכסף שנזרק לתשלום שכר הדירה הוא סתם בזבוז, ועם כל הכבוד להבטחות על שינוי המגמה בעתיד, הם זקוקים לדירת קבע כאן ועכשיו.



אפשר להבין ללבם. שר האוצר משה כחלון אומנם עושה הכל כדי לכופף את המחירים, אלא שהוא נתקל בחומה בצורה של אינטרסנטים. הקבלנים תוקפים את "מחיר למשתכן", שהיא תוכנית הדגל שלו, בטענה שהיא מיותרת ופוגעת בפרנסתם.



הקבלן יגאל דימרי, למשל, תוקף בכל הזדמנות את תוכנית שר האוצר וטוען ש"השינויים של כחלון לא יעשו כלום ומחירי הדיור לא ירדו בעשור הקרוב". יש לזכור שהדברים האלה נאמרים אחרי עשור שבו מחירי הדירות הכפילו את עצמם. על כך הגיב כחלון בפתגם "עוד לא נולד התרנגול שרץ בשמחה לשוחט", רוצה לומר שהיה לו ברור שהקבלנים יתקפו את תוכניותיו.



באחרונה התראו כחלון ודימרי באירוע נדל"ן, ומה שהתפתח ביניהם הזכיר קרב תרנגולים. שר האוצר טען נגד חזירות הקבלנים ועל כך שהם מוכרים דירות במחירים הגבוהים פי שניים מהמקובל בפרויקטים של "מחיר למשתכן".



דימרי לא נותר חייב וטען שאיכות הבנייה ירודה, והמפרטים הנחותים מסבירים את פערי המחיר. כחלון דרש לעשות בו במקום השוואה של המפרטים השונים, כדי להוכיח שהאיכות של "מחיר למשתכן" עדיפה על המקובל בדירות הרגילות.



אבל הוויכוח המילולי מיותר לחלוטין. הקבלנים יעשו הכל כדי להוכיח שהמחירים לא ירדו, ומבחינתם המצב הנוכחי יכול להישאר לנצח. כחלון עדיין מקווה שתוכניתו תאלץ בסופו דבר את הקבלנים להוריד מחירים, לפחות באותם אזורים שבהם הפרויקטים שלו מתבצעים.



בינתיים זה לא קורה והקבלנים אינם משתפים פעולה. לכן, כשביום חמישי השבוע תיפתח בעפולה הגרלה של 232 דירות שישווקו בשיטת "מחיר למשתכן", רק בעלי המזל יזכו לקבל דירות במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר השוק.



אבל גם אם בדרך זו ישווקו עוד אלפי דירות, זה לא מה שיוריד את המחירים. ובינתיים, מה יעשו עשרות אלפי הישראלים שגורלם לא שפר עליהם ולא זכו בהגרלה? כדי ששוק הנדל"ן הישראלי ישנה כיוון, צריך להצטייד בסבלנות של רץ למרחקים ארוכים. זה לא שינוי בשיטת זבנג וגמרנו.



הזוגות הצעירים יפסיקו להסתער על דירות כאילו אין מחר רק אם הם יפנימו שמחירי הדירות אכן עומדים לרדת. משקיעי הנדל"ן ינטשו את השוק ברגע שיימצאו חלופות השקעה סולידיות סבירות, ושתרנגולת הנדל"ן תפסיק להטיל ביצי זהב.



תנאי בסיסי כדי שזה יקרה הוא שהריבית האפסית הקיימת בשנתיים האחרונות תשנה כיוון, ושכלכלות העולם יחלו להתאושש. אצלנו זה לא יקרה, לפחות לא בשנה הקרובה, ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג אינה משגרת שום רמז בכיוון.



לכן אם אתם זקוקים לדירה למגורים כאן ועכשיו, ההמלצה בנסיבות אלה היא שאין ברירה אלא לקנות. אבל קודם לכן אתם חייבים לוודא שמקורות ההכנסה הפנויים המיועדים לתשלום המשכנתה אכן זמינים עבורכם.