החצר של בית המשפט המחוזי החדש בתל אביב מזכירה חצר של בית סוהר חדיש. המון בטון אפור, גם הרצפה, תקרה שמיימית, קירות גבוהים עם חללים מסורגים, כמעט חלודים, מתחברים לדלתות ברזל חיצוניות כבדות. נעולות.



במהלך ההמתנה מורטת העצבים לגזר הדין של איתן חייא, כמו בעוד כמה משפטים מוטי ארגוני פשיעה, החצר הזו הומה ב"כוכבי" כל חצרות בתי הסוהר. משוחררים מכבלים הם מהלכים שם שתי וערב, מסתודדים, לבושים במיטב המותגים, הכתום המדכא של שב"ס כבר נשכח.
 
נסים מוסלי, האב של המשפחה הלוחמת מכפר שלם, היה שם אתמול כדי להעניק חיבוק אבהי אמיץ לערן חייא, הבן של הנאשם. צמוד אליהם ניצב האיש שבחזית ארגון מוסלי, עוזי בר ציון, ושלושתם היו מוקפים גברתנים דוממים ועוד כמה צעירים לא מוכרים, תזזיתיים. החברים המפורסמים נעדרו אומנם, אבל תופעת ארגוני הפשע, אשר בזמן האחרון דוכאה לכאורה על ידי שלל פרשות מיוחצנות ועדי מדינה בוגדניים, הציגה אתמול בבוקר סצינה מחודשת, חיה ובועטת, קשוחה, עצבנית ומתוחה עד לקצה. ממתינה לגזר הדין של השופט צבי גורפינקל, ודרוכה כאילו היא ממתינה גם למתקפת הנגד של אנשי בן כהן הפצוע הקשה מפיצוץ המטען בגבעתיים.
 

את הזעם הכבוש של החבורה טרם הדיון ביטא דווקא הנאשם מספר 1. מרגע שהוכנס לתא הנאשמים הוא התמסר למצלמות, נכון יותר הסתער עליהן, והטיח בעיתונאים הערות אינטליגנטיות בשפת העם. למרבה הצער, רבים מהם לא הבינו כלל במה מדובר, אבל הגיבו בציניות המחויכת והמתנשאת הטיפוסית שלהם, ככל שמדובר בעבריינים. "התפקיד שלכם הוא להיות 'השומרים של השומרים' אבל אתם בכלל לא מבינים מה זה", הטיח בנציגי המעצמה השביעית. "במקום לספר את הסיפור, ואולי להתייחס בביקורת לפסק הדין, שזיכה והרשיע, אתם מדקלמים רק מה שהמשטרה מספרת לכם".
 
צודק חייא. פסק הדין ייחס למשטרה ולתביעה מחדלים בלתי נתפסים בנוגע להפעלת עדי המדינה. למשל, השניים ישבו יחד בחדר החקירות ושכתבו זה את עדותו של זה בנוכחות החוקרים. השופט גורפינקל עצמו התריע על כך, ונזף על המגמתיות, ואפילו זיכה באישומים המבוססים על עדי המדינה, שעקצו את חייא וכזבו את בית המשפט. זה לא מנע ממנו להרשיע את חייא באישומים האחרים. הגנה מן הצדק? פרי העץ המורעל? ספק סביר? למושגים סנגוריאליים ליברליים כאלה כבר אין תוקף בבתי המשפט בישראל, אלא אם כן מדובר בענייניהם של מיוחסים ופוליטיקאים נבחרים, חביביהם של עורכי המהדורות ואימת עורכי הדין של העיתונים.
 
השופט גורפינקל, השמרן חמור הסבר, אימץ את תחביבו של שופט העליון יצחק עמית ותיבל את גזר הדין האחרון שלו בסצינה הוליוודית, מ"הסנדק", כדי להעביר את המסר על כך שבמקום שבו המדינה ובתי המשפט נסוגים מסיוע לאזרח במצוקה - דון קורליאונה, איתן חייא ושאר ארגוני הפשע נוטלים על עצמם את התפקיד. מטפורת "הסנדק" אשר שימשה אותו כדי להמחיש זאת לציבור הרחב ולסחוט כותרות, נועדה גם להותיר לפני היציאה לפנסיה חותם מחמיר אחרון במערכת המשפט - סוג של ביקורת על חבריו השופטים אשר לטעמו מקילים מדי בעבירות סחיטה.
 
איתן חייא במהלך משפטו. צילום: מוטי קמחי, פול
איתן חייא במהלך משפטו. צילום: מוטי קמחי, פול

 
ובאותה נשימה, הפרקליטות אומנם לא האשימה את חייא ושות' בניהול ארגון פשיעה, אבל לכל אורך גזר הדין, ועל אחת כמה וכמה בתוצאה הסופית, השופט התייחס אליהם כאילו מדובר בארגון פשיעה. "הנאשם מספר 1 הוא הסיבה והמסובב", הדגיש, "כל יתר הנאשמים כרוכים אחריו ופועלים בשמו... הוא הציר המרכזי שסביבו נסובו כל הפרשות... הנאשמים האחרים חברו אליו כדי לסייע לו בביצוע עבירות הסחיטה והאחרות... ניתן לתאר את הנאשמים כפועלים סביב הנאשם במעגלים שונים".
 
20 השנים שנגזרו על איתן חייא סחטו מהחבורה האימתנית בשתי השורות העליונות איפוק עילאי, אבל את התדהמה והזעם היה קשה להחמיץ כאשר הם נהרו החוצה ברגע שיחידת נחשון של שב"ס חטפה את חייא לתא המעצר במרתף, עוד לפני שהשופט גורפינקל יצא מהאולם. מנגד, במשרדו של הסנגור עו"ד מוטי כץ כבר הגיעו לעמוד 88 בערעור שהם מכינים לבית המשפט העליון על הכרעת הדין. 

העיר במתח


תל אביב בוערת. המפלס התחתון של העיר רוחש כמו גחלים לוחשות המוזנות בשמועות אשר נלחשות בעקביות מאז פיצוץ הג'יפ של נסיך הפשע מרמת גן.
הרכילות המודיעינית ברחוב ובמשרדי ימ"ר תל אביב מבשילה לכדי מפה משורטטת היטב עם שלושה מוקדים - רמת גן, ראש העין ועיר מסוימת בשרון - שבהם נערכים לכאורה למגננה. יש אף שאומרים כי מתקפת הנקמה כבר החלה, אם מביאים בחשבון מטח יריות בלתי מדווח בשכונת התקווה על שני אחים המתחזקים קו הימורים מצליח של ארגון פשע מקומי.
 
ערן חייא, מי שסומן מלכתחילה כחשוד המיידי בניסיונות החיסול של בן כהן ושל גיסו יצחק כהן - אויבו המר של חייא האב - אינו לבד בזירה, וספק אם הוא עצמו מעורב ישירות בפיצוץ שזעזע את המדינה.
 

הפיצוץ שזעזע את המדינה, בן כהן, לפני נסיון החיסול. צילום: חן גלילי
הפיצוץ שזעזע את המדינה, בן כהן, לפני נסיון החיסול. צילום: חן גלילי

 
אירוע ה"מכות רצח" שנתן בן כהן לאייקון מראש העין היה ונותר המניע המוביל. בהקשר הזה, גם ברחוב וגם במשטרה יודעים היטב שהאייקון "התימני" הוא בן משפחה וגיבור תרבות של צמד אחים מעיר בשרון - מי שהיו פעם חבריו הטובים של בן כהן. אלא שמאז ההשפלה המיותרת של בן בריתם המוערך, נותקו באחת יחסיהם עם כהן ושותפיו, ואף עלו על מסלול עוין ללא דרך חזרה. בזמן שהוא התארגן בקואליציה עם ברוך בוקל מנתניה, הם יצרו קואליציה עם ערן חייא, אשר התעלם מהמחאות המנומסות של כמה ממקורביו בעיר נעוריו רמת גן, וננעל על החובה לסגור את החשבון של אביו הנערץ.
 
כך זה לפחות נראה השבוע בחלוף חודשיים מהפיצוץ בצומת שפע טל. מצד אחד, חייא והאחים מהשרון בלטו בהיעדרותם מביקור חולים במחלקות האורתופדיות שבהן אושפז בן כהן. מצד שני, הם נצפו בשיירות של מכוניות ואופנועים, ממושמעים כמו בכיתות צבאיות. אחד המפגשים המצמררים, מתאר יודע דבר, התרחש בשבוע שעבר באותה כיכר של ה' באייר. חייא ג'וניור וכמה מאנשיו הגיעו ראשונים, ומיד אחריהם הגיעו האחים מהשרון בראש קבוצה ממונעת גדולה.
 
אחרי כמה חיבוקים שאמרו הכל על הקואליציה שהתגבשה, הגיע שלב ההתלחשויות עם הידיים על השפתיים, סמל הסטטוס החדש, חילופי דברים ופרידה חפוזה. רק חבל, בשבילם, שהם עשו זאת בפינה בולטת כל כך של כיכר המדינה. שוב שם.