פרשת ענבל אור מבהירה יותר מכל את כוחה העצום של רשות המסים והשפעתה מרחיקת הלכת, הרבה מעבר לענייני המסים. חקירה פלילית שנפתחת בקול תרועה וזוכה לתהודה תקשורתית חסרת תקדים, קל וחומר כאשר מדובר במעצר של בעלי החברה, דמות ציבורית מוכרת, מובילה להשלכות הרות גורל על מעמדה של החברה ועל המשך פעילותה, אם בכלל. הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר החשוד הינו הרוח החיה מאחורי החברה ופעילותה של החברה מזוהה ישירות עימו - ובלעדיו אין.



מעבר לחשיפתה של שאלת מס, וזו כמובן חייבת להיחקר עד תום, עלולים להיגרם נזקים אחרים ומיותרים כגון נטישה המונית של לקוחות, קריסה של מניות, תביעות של לקוחות לפירוק, כשלים בהתנהלותה השוטפת של החברה, חסימת קווי אשראי ובעיות תזרימיות מול הבנקים. 



חזקת החפות עלולה להירמס עם התפוצצות הפרשה, אך חמור מכך - וזהו נזק היקפי מיותר - הדבר מוביל לחשיפת החברה לתביעות מפני לקוחות, כאשר שאלת הפליליות בהתנהלות בעל השליטה עודנה עומדת בסימן שאלה שעה שהחקירה טרם מוצתה ועשויה, להתברר, בסופו של יום, כמהומה רבה על לא דבר והתיק כלל לא יבשיל לכדי כתב אישום. העובדה שהתיק בעניינו של בעל השליטה והחקירה כנגדו נסגרה, איננה משנה כבר שעה שהחברה שהוא עומד בראשה התרסקה והלקוחות עזבו. 
 
עורך הדין דורון ברזילי. צילום: יח"צ
עורך הדין דורון ברזילי. צילום: יח"צ

 

במקרים שבהם רשות המסים חושפת פרשה במעורבות בעליה, בעל השליטה במקום לתעל משאביו למיגור את החשדות כנגדו - עסוק בחזיתות נוספות ולעיתים חסרות בסיס מצד לקוחות וספקים, תוך בזבוז שעות משפט יקרות ומשאבים כלכליים. פעמים רבות מדובר בחברות המונות עשרות רבות של עובדים, שפעלו במשך שנים רבות ללא לאות, אך בשל מצוקה תזרימית זמנית נקלעים למשבר קל, שאין להשליך ממנו על היתכנות פעילותה של החברה בעתיד או למחוק במחי יד את פועלה המבורך, רב השנים של החברה בעבר.  
 
איננו סבורים שכוונת המחוקק, וגם כוונתה של רשות המסים, הייתה לגרום לשיתוק מערכתי של חברות, ובכך לפגוע בענף שבו הן פועלות ובמשק כולו, ובכך למעשה לפגוע בציבור המשקיע באותן חברות. ניכר כי האפקט הראשוני בדבר חקירותיהם של בעלי שליטה – וכך גם בעניינה של ענבל אור - עלול ליצור כדור שלג מסוכן אשר גורם פגיעה בלתי מוצדקת שאין לדעת עד לאן תידרדר. על המחוקק ועל בתי המשפט, לעצור את כדור השלג, וברוב המקרים להעניק באופן מיידי הגנה לעסק ולהשאיר את הפרשה בתחום שבו היא עסקה מלכתחילה.