החלטה מצילת חיים - שמואל אבוהב 


לאחר מאבק ממושך שהובילה עמותת אור ירוק החליטה ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל להעלות את גיל הרכיבה על אופניים חשמליים מגיל 14 ל־16. זוהי החלטה מבורכת וחשובה, אך יותר מכך, היא מתבקשת נוכח המציאות העגומה ברחובות הערים, אשר נוצרה בשל חוסר אחריות מצד המדינה בנושא זה.
מקובל לחשוב כי אופניים חשמליים הם כלי תחבורה נקי וזול המאפשר ניידות והגעה ממקום למקום, ולכן אסור להתנגד לו. אך בפועל בשל מחדל מתמשך וגרירת רגליים של משרד התחבורה, ונוכח מספרם ההולך וגדל של הילדים שאושפזו מתאונות אופניים חשמליים, אנו מחויבים להציב גבולות ותקנות ברורות.
בכל שנה הולך ועולה מספר הילדים מתחת לגיל 14 המאושפזים בבתי חולים בגלל מעורבות בתאונות עם אופניים חשמליים. טעות לחשוב שילדים בגיל הזה הם בעלי יכולת השתלבות בכביש בין כלי הרכב, במיוחד נוכח העובדה כי הם לא מכירים את חוקי התנועה ולא מודעים לסכנות שהכביש מציב בפני משתמשי הדרך. 

העלאת גיל הרכיבה תסייע להורים להתמודד עם הלחץ שמפעילים הילדים ברצונם לרכוב על אופניים חשמליים. היא תסייע גם בשיפור הביטחון של הולכי הרגל במדרכה ותצמצם את המספר הגבוה של הילדים שנפגעים בתאונות בכל שנה. 
דבר אחד חשוב אסור לנו לשכוח: כדי שההחלטה לא תישאר על שולחן הוועדה, משטרת ישראל חייבת לאכוף את החוק ובמקביל חייבים לתת לפקחים העירוניים סמכויות אכיפה. גם ראשי הערים והמועצות חייבים להירתם למשימה ולסלול יותר שבילים ייעודיים למען רוכבי האופניים. אסור לנו כחברה וכהורים לאבד את ההזדמנות להגן על ילדינו.
הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק


בני ה-14 בוגרים מספיק



מדינת ישראל החליטה בעבר שהיא נצמדת לתקן האירופי, המאשר לרכוב על אופניים חשמליים מגיל 14. האיחוד האירופי החליט על גיל זה בעקבות מחקרים ונתונים מדעיים. ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם המעלה את גיל הרכיבה ל־16. בשום מדינה אחרת לא העלו את הרף, וברוב מדינות העולם סבורים כי 14 הוא גיל בוגר דיו לרכוב על אופניים חשמליים.

לעומת זאת ולמרבה הפרדוקס, לילדים מותר לרכוב על אופניים רגילים בכל גיל וילד בן 14 יכול להגיע בדיווש מהיר לכ35 קמ"ש, אבל אסור לו לרכוב על אופניים חשמליים המוגבלים ל־25 קמ"ש.

אנו משערים שכ־30% משוק האופניים החשמליים הם ילדים בני 14־16 הקונים את המוצר, שקל יותר לדווש עליו מאופניים רגילים, כדי להגיע לחוגים, לבית הספר ולחברים.

זוהי גם מכה להורים שהתרגלו שילדיהם עצמאיים ושיצטרכו כעת להסיע אותם למרחקים עירוניים, מה שיקשה עליהם מאוד ויפגע קשות גם בעצמאות ילדיהם.

כיום, אנו מעריכים כי כמאה אלף בני נוער בגילאי 14־16 משתמשים באופניים חשמליים, והם יהפכו בן לילה לעבריינים, כי אני לא יכול לדמיין מצב שבו הם מוותרים על אמצעי התחבורה הנוח הזה.

לא ברור לי מהו השוני בין הנוער שלנו, שאף מתגייס לצבא לאחר כמה שנים, לנוער של מדינות כמו שווייץ, הולנד, ארה"ב, סין ורוסיה. האין הוא מספיק בוגר ואחראי?

הכותב הוא בעל חברה ליבוא אופניים חשמליים