באו"ם מעריכים שאיראן לא תמלא את מקומה של רוסיה בכוחות קרקע ולא תגביר את מעורבותה הצבאית בסוריה. גם האיראנים הסיגו באחרונה כוחות מסוריה בגלל אבידות כבדות שספגו במלחמה נגד המורדים, בהן קצינים בכירים.



גם חיזבאללה לא צפוי להגביר את הסיוע הצבאי לאסד. הארגון סבל אבידות כבדות בסוריה ואין לו שום עניין ורצון להמשיך בכך.



זהו בדיוק התרחיש שנשיא רוסיה פוטין צופה בעקבות החלטתו להסיג כוחות מסוריה. להערכתו, בסוריה ייווצר עכשיו כאוס גדול ואולי אף יתחדשו הקרבות. לפוטין לא תהיה שום בעיה לחדש את נוכחות צבאו בסוריה ולהוכיח שוב כמה חשובה רוסיה כגורם מוביל ומשפיע בסוריה בפרט ובאזור בכלל.



פוטין מפגין ביטחון עצמי רב ולמעשה פועל כרצונו, מתוך שיקולים קרים. הוא לא התרגש לאחר שמועצת הביטחון החליטה כי סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. שנתיים חלפו מאז הסיפוח ואפילו לא עולה בדעתו האפשרות לסגת מחצי האי.



למלחמת האזרחים בסוריה מלאו השבוע חמש שנים, וכאשר תיכתב ההיסטוריה של מלחמה זו, שגרמה הרג, הרס, עקירת בני אדם, וגל פליטים בהיקפים שאינם זכורים מאז מלחמת העולם השנייה, פרק מיוחד יוקדש בוודאי לניסיון להסביר מדוע לא היה מאמץ מצד מועצת הביטחון לבלום את שפיכות הדמים האיומה. אותה מועצת הביטחון אומנם אישרה את הסכם הגרעין עם איראן והעניקה לו גושפנקה של האו"ם, אבל ההסכם נידון, נוסח, גובש, סוכם ונחתם על ידי נציגי קבוצת השש (חמש המעצמות החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה). המשא ומתן שקיימו נציגי הקבוצה עם איראן היה במכוון, במוצהר ובמופגן מהלך עוקף מועצת הביטחון. דיפלומטים באו"ם מספרים כי היו שלבים במו"מ שנציגי הקבוצה אפילו לא טרחו לדווח על ההתקדמות לחברות מועצת הביטחון ולמזכ"ל האו"ם באן קי־מון. נציגי קבוצת השש נשמרו באופן מוקפד ונזהרו מכל סימן של התערבות מצד מועצת הביטחון במו"מ עם טהרן.



כך שלפוטין אין באמת סיבה לחשוש אם וכאשר יחליט בעתיד לשוב ולהתערב בנעשה בסוריה. הוא אומנם הפתיע והודיע כי החליט להסיג את הכוחות ממנה, אבל אין לשכוח שרוסיה תמשיך לשמור על דריסת רגל במדינה ולהחזיק בשטחה בסיסי צבא גדולים וחשובים.