ברום הוא חומר מחמצן חזק וחומר מוצא לייצור תרכובות ברום, שלהן יישומים רבים בתעשייה, בחיטוי מים (למשל בבריכות שחייה כתחליף לכלור) ובחקלאות. הברום מזיק לרקמה האנושית במצב צבירה נוזלי, והאדים שלו גורמים לגירוי האף, העיניים והגרון. גז הברום כבד מהאוויר, ובשל כך פיזורו בעת חשיפת תאונה כימית או סביבתית הוא יחסית מוגבל לסביבה הקרובה.



לכן בעת תאונת הרכבת בדימונה האזהרה ומגבלות התנועה היו בטווח של כק”מ אחד בלבד מאזור התאונה. הברום יכול לפגוע בעור ובריריות ולגרום גירוי ונזק בדרכי הנשימה. הסימנים השכיחים הם גירוי בעיניים ובגרון, שיעול, ובמקרה של מגע ישיר עם העור גירוי עורי עד כדי כוויה.



לחולים הנפגעים מחשיפה חדה לחומרים המגרים את דרכי הנשימה (דוגמת כלור וברום) יכול להתפתח נזק ריאתי מתמיד עד פגיעה ריאתית חמורה. מניעת החשיפה חשובה, ובמקרה של תקלת שפיכה של ברום יש להימנע מחשיפה ישירה או נשימתית, להתרחק מהאזור, ואם מופיעים תסמינים לפנות לייעוץ רפואי. הטיפול הרפואי הוא טיפול תומך לפי חומרת הפגיעה.



בימי הפסח הקרובים חשוב לרענן את כללי הזהירות בניקיון הבית. חשיפה ביתית מזיקה השכיחה יותר מחשיפת ברום היא החשיפה לאדי כלור בעת ערבוב אסור של אקונומיקה עם חומרי ניקוי חומציים (ניקוי אסלות באופן טיפוסי) – חשיפה זו גורמת לשחרור אדי כלור שרעילותם למערכת הנשימה דומה אך גבוהה אף יותר מזו של ברום.



הכותב הוא יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות ומנהל יחידת הריאות במ"ר העמק. הביא לדפוס: יאסר עוקבי