הייתה לי זכות גדולה להכיר את מאיר דגן ז"ל, ואף לחלוק עמו מספר רב של מבצעים שטרם התפרסמו ושהייתה להם תרומה חשובה ללחימה בטרור. כמו כן, היינו חלק מסיכול ניסיונותיה של איראן להבריח נשק לעזה, ומבצעי מודיעין וסיכול שהשתיקה יפה להם.



בעת שירותי כמפקד חיל הים, פעלו המוסד וחיל הים כתף אל כתף בכל זירות הלחימה בשילוב כוחות יוצא דופן וללא אגו - בראש ובראשונה כתוצאה מרוח המפקד מאיר דגן. כשעלה מידע מודיעיני שהצריך פעולה מבצעית - והיו הרבה כאלה - נרתמו המוחות היצירתיים בשני הצדדים לעבודה משותפת שתכליתה הצלחת המבצע, שנועד להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. האגו אופסן אי שם במחסן צדדי ובתוך זמן קצר עברנו מרעיון מבצעי לתכנון ולביצוע. בתקופה זו היה שילוב מדהים בין הרמטכ"ל גבי אשכנזי ומאיר דגן, שאפשר ליחידות שתחת פיקודם לעבוד בשיתוף פעולה ולהוציא לפועל מבצעים. האווירה שאותה השרו המפקדים היתה חיונית לעבודה המשותפת. זכורים לי מפגשים רבים שבהם נפגשנו בתהליכי האישור הנחוצים למבצעים מסוג זה. האווירה סביב השולחן תמיד עניינית, בוחנת את המידע, היכולת והסיכונים באופן מקצועי. כאשר נראה שהתוכנית בשלה לביצוע, הופגנה נחישות לאשר ולבצע.



זכור לי מפגש במשרדו של מאיר כדי לאשר תוכנית תוך כדי מבצע עופרת יצוקה. נדרשנו להוציא חלק מהכוחות מתוך הלחימה בעזה ולהיערך למבצע מורכב בזירה רחוקה מאוד ובזמן קצר. הישיבה הייתה קצרה כתמיד ותכליתית ובסיומה ניתן האישור ברמתו, שדרש בהמשך אישור נוסף אצל הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה. כאשר התקבל האישור, יצאו הכוחות לדרך והתייצבתי ביום שישי בחפ"ק סמוך למשרדו של דגן כדי לפקד על המבצע. הבניין כולו היה ריק אך דגן היה במשרדו והזמין אותי לשיחה. נכנסתי למשרדו והוא בחיוך קל שואל "מה נשמע?", תומך ומשיא עצה חכמה. מפגש קצר שנותן תחושה עצומה של תמיכה.



בכמה מקרים הגענו לביתו של אהוד אולמרט, ראש הממשלה דאז, כדי לאשר סדרת מבצעים. תמיד סביב שולחן האוכל בסלון שהופך בין רגע לשולחן מפות ותצ"אות (תצלומי אוויר), שעליהם מוצגים עיקרי הפרטים של המבצע ובסיומו קבלת אישור לביצוע. החלטתו של ראש הממשלה לאשר את המבצע נובעת בעיקר מהיכרותו האישית עם ראשי הארגונים ומאיר בראשם, ומפקדי הצבא והאמון המוחלט שהוא נותן בהמלצתם המקצועית לבצע מבצעים מורכבים.



קראתי כי שירות בתי הסוהר מסרב לאשר לאולמרט לחלוק כבוד אחרון לדגן ולהשתתף בטקס קבורתו, למרות בקשת משפחתו של האחרון. למרות שכולנו שווים בפני החוק ואין חולק על כך, כאן המקום להתערבותה של צמרת המדינה ולאפשר לאהוד אולמרט למרות היותו אסיר, להשתתף בהלוויה. באירוע מסוג זה, מותר לנו לפתוח את הלב והשכל הישר ולחרוג מהנוהלים היבשים. לא כל יום נקבר גיבור ישראל שפעל תחת ראש ממשלה שראוי כי יחלוק לו כבוד אחרון. זו תהיה הוקרת תודה מכובדת למאיר דגן גיבור ישראל, שיילך בדרכו האחרונה.



הכותב היה מפקד חיל הים