האלוף במילואים עמירם לוין חושב שכולנו מטומטמים. ביום חמישי הוא ראה כמונו בערוץ 2 את הכתבה ששאלה מדוע בארגון שוברים שתיקה אוספים על צה"ל מידע מבצעי שאיננו קשור לשום מאבק לזכויות אדם ולשום טענות על פגיעה בפלסטינים; ביום שישי הוא נפגש עם חברי שוברים שתיקה ושאל אותם אם מה שאומרים עליהם נכון; ובשבת הוא פרסם את ממצאי ה"תחקיר" שלו: "הכל עלילת דם", "אין שם מילה אמת", "בדקתי את זה, הם לא מעבירים חומר לחו"ל".



צריך לומר ביושר, הקטעים שראינו מתוך המצלמה הנסתרת מעלים תמיהות גדולות, אבל לא מוכיחים שאנשי שוברים שתיקה עוסקים בריגול או שהם מעבירים חומר לאויב. עם זאת, ההתייחסות הרצינית שקיבל לוין, ששיחה שלו עם פעילי הארגון שכנעה אותו שהכל אצלם בסדר, הייתה מגוחכת. הפרסום הזה, בניגוד למה שאולי נראה ברגע הראשון, אינו פוגע בשוברים שתיקה. נהפוך הוא. הוא מסייע לארגון ולסנגור החדש שלו, לוין, להסיט את הדיון מהבעיות האמיתיות בפעילות שלו.



לפני כמה חודשים פרסם עמירם לוין מודעה שכותרתה "גם אני שובר שתיקה". באותה מודעה, עמוק בתוך הטקסט, בסוגריים, הוא הוסיף הערה קטנה, כמעט בלתי נראית. בהערה הזו הוא ציין שהוא תומך בפעילות הארגון "רק בצה"ל ובחברה הישראלית". כעבור יומיים יצא לי לראיין אותו. "הרי זה כל העניין", אמרתי לו. "אם אתה תומך בפעילות שלהם רק בתוך החברה הישראלית, אתה לא תומך בשוברים שתיקה. אתה תומך במשהו אחר. כי שוברים שתיקה פועלים נגד צה"ל בכל העולם". לוין התעקש לא להשיב לעניין, אבל המשיך להבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים: "אני מסתייג מפעילות בחו"ל... אני מעדיף ביקורת פנימית בארץ, פנים אל פנים... לכאן אנחנו שייכים".



ומכיוון שלוין לא נראה לי איש שלא מבין עניין, אין זאת אלא שהוא סבור שאנחנו אלה שלא מבינים כלום. כי הסיפור המרכזי הוא שקם כאן ארגון שהשיח הפנים־ישראלי הוא לא הדבר הכי חשוב לו. בניגוד לארגוני שמאל אחרים, בעיקר בצלם, הוא לא משתף פעולה עם צה"ל, ובמקום להעביר לצבא פרטים על התנהגויות שנראות לו בעייתיות, הוא מעדיף לפרסם אותם בעולם.



עמירם לוין. צילום: פלאש 90


לא מספיק לצעוק "אפרטהייד"

זה ארגון שבהחלטה מודעת חי ומתפרנס מקרנות שמממנות את ארגוני החרם העולמי על ישראל. וכשהן מממנות גם את שוברים שתיקה, יש להניח שהן עושות את זה כי הן רואות בו חלק ממערך ההסברה שמסייע להן להוביל בעולם את החרם הזה על כולנו. הארגונים האלה מממנים את שוברים שתיקה כי לא מספיק לצעוק "אפרטהייד" ולהאשים את ישראל ברצח ובכל הצרות של העולם. צריך חומר. צריכים עדויות. ועבור העדויות הללו הם מוכנים לשלם.



כן, חשוב מאוד לדעת למה שוברים שתיקה חוקרים חיילים על היערכות צה"ל בגבול רצועת עזה ולמה הם אוספים מידע טקטי על אמצעים שצה"ל מפעיל, אבל זה חלק קטן מהבעיה, חלק שנוח לעמירם לוין ולפעילי השמאל לדבר עליו. כאמור, אסור לשכוח לרגע את העניין האמיתי, המרכזי והמהותי. שוברים שתיקה, כאמור, הוא ארגון שפועל עם הפנים החוצה ושממומן על ידי גורמים שביטחון ישראל לא עומד בראש סדר היום שלהם. ולכן, במקום לשחק במגרש שנוח לעמירם לוין ולאפשר לו לברבר עוד ועוד על השאלה למה התכוון בדיוק גובה העדויות של הארגון, צריך להכריח אותו להסביר למה ארגון, שיש לו בעיה עם עוולות שעושים חיילי צה"ל ומציג את עצמו כ"פטריוטי", מפרסם את הספרים שלו בשוודית, בהולנדית ובגרמנית. כן, בגרמנית.



צריך לדחוק את לוין אל הפינה ולדרוש ממנו לשאול את ידידיו החדשים למה הם מופיעים בכל רחבי העולם, בין השאר באוניברסיטאות ובארגונים שעוסקים בשאלה האם ואיך להחרים את ישראל? צריך לתבוע ממנו להשיב בקול למה אנשים שמקדמים את ה־BDS מזמינים את אנשי שוברים שתיקה להרצות בפעילות שלהם? האם זה כי הם רוצים לתקן את צה"ל? האם זה משום שהם חפצים לעשות אותו צבא מוסרי יותר? ולמה ארגונים באירופה מתנים את תרומתם לשוברים שתיקה באיסוף של מספר עדויות מינימלי נגד חיילינו? אם נוח לך לטמון את ראשך בחול, תיהנה. אבל אתה באמת חושב שכולנו מטומטמים?