זה לא חשוב מה אמר, אין זה משנה איך דיבר, מהנייר או מהבטן, וזה לא מעניין מה הבטיח. לנאומו של דונלד טראמפ אמש בוועידה השנתית של ארגון השדולה היהודי איפא״ק אין שום משמעות, אפילו לא הצהרתית. לא מבחינת ישראל, לא מבחינת הקהילה היהודית ולא מבחינת המרוץ לנשיאות.



עצם הדיון בנאום ובהצהרותיו הוא מחמאה גורפת לאיש, שבאופן כמעט ״רשמי״ - במאמר מערכת ב״ניו יורק טיימס״ ובעיתונים איכותיים ומובילים בארה״ב - כונה ״דמגוג״, ״גזען״, ״שקרן״, ״עושק עניים״, ״איש עסקים כושל ומפסידן״. מדובר בגינויים של מתמודד על מועמדות לנשיאות שאינם זכורים בארה״ב בעשורים האחרונים.



״לא אשאר. אני ועוד רבנים רפורמים נצא כאשר הוא ידבר״, כתב לי אתמול בדואר אלקטרוני הרב ריק ג׳ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית. ״בקמפיין ובהתבטאויות שלו הוא מפגין חוסר כבוד מוחלט לערכים אמריקאיים בסיסיים״.



אברהם פוקסמן, מנהיג יהודי מוערך שכיהן כיובל שנים בראש הליגה למניעת השמצה וקיים קשרים הדוקים עם נשיאים, אמר בשיחה עמו כי ״פוליטיקאי המתבטא באופן גס ובלתי תרבותי, הרומס ערכים, מעליב בני אדם ופוגע בהם הוא לא טוב לאמריקה, לא טוב לקהילה ולא טוב לישראל״.



את ההתייחסות הקולעת ביותר לנאומו של טראמפ באיפא״ק השמיע שלשום הסנאטור מדרום קרוליינה לינדזי גרהאם. בפורום סגור עם עסקני השדולה אמר הסנאטור הוותיק: ״אני מבין שהוא (טראמפ) אמור לנאום בפניכם, אז שיהיה לכם בהצלחה״. מלים אלה, שלפי דיווח עוררו גל צחוק בקרב המאזינים, היו בעצם נזיפה קשה בארגון המארח ועלבון צורב לראשיו.



נאומו של טראמפ בוועידת איפא״ק ייזכר כעוד מקרה חריג, הזוי ומופרך בשורה הארוכה של מעידות מביכות ומקרים מבישים שאפיינו את המרוץ הנוכחי לנשיאות במתחם הרפובליקני - מרוץ שזה מכבר הפך למחזה עוועים בעיני הציבור ולסיוט מבעית מבחינתם של בכירים רפובליקנים.



אין זה מקרה שרבנים היו הראשונים שיצאו בפומבי, בגלוי ובאופן בוטה, נגד הופעתו של טראמפ בוועידת איפא״ק. לרבנים בארה״ב קשר ישיר ותמידי עם יהודים. הם מעורבים בחיי הקהילה ומודעים מקרוב להלכי הרוח בקהילה. לרובם הגדול של ראשי הארגונים היהודים, כולל ראשי השדולה, אין כמעט קשר עם ״עמך״, היהודי הפשוט, חבר בית הכנסת או פעיל בקהילה מקומית. הרבנים, לעומתם, שומעים, מרגישים ומפנימים את התגובות לחדשות ולהתפתחויות הרווחות בקרב בני קהילותיהם. הרבנים באמריקה, במיוחד הרפורמים, המעורבים יותר בפוליטיקה הארצית מעמיתיהם האורתודוקסים, חשופים להתנגדות למועמדותו של טראמפ בקרב יהודים. ולכן התגובות שלהם נגד הופעתו בוועידה היו כה מיידיות וחריפות.



״מה שלמדנו מההיסטוריה שלנו זה שאסור לשתוק ולעמוד מנגד כאשר מנהיג מדבר כך״, צוטט אתמול בניו יורק טיימס הרב ג׳סי אוליסקי מניו ג׳רזי.



ובאשר לשאלה אם טראמפ טוב או רע לישראל. אין ספק שישראל תמיד תעדיף נשיא אמריקאי פרו־ישראלי. אלא שבתנאים ובנסיבות השוררים בזירה הבינלאומית ובמיוחד במזרח התיכון, זה בכלל לא רלוונטי הפעם. זאת מהסיבה הפשוטה שאי אפשר כיום להיות נשיא אמריקאי לא טוב לישראל. ישראל פשוט זקוקה לנשיא שיהיה טוב לארה״ב ולעולם החופשי - וטראמפ הוא בוודאי ובוודאי לא כזה.