כל מפקד ולוחם יודע שקיים המונח "וידוא הריגה", כאשר קיימת סכנה שהאויב הפצוע עלול לגרום לנפגעים לכוחותינו. מתוך האירועים שהכרתי במרוצת השנים ברמה האישית, כמפקד דובדבן בצה"ל, ויחידת גדעונים, המחוז הדרומי ומרחב ירקון במשטרת ישראל, אני זוכר שלוש דוגמאות בולטות שהפכו לאבני דרך.



בפיגוע במסעדת סי פוד מרקט בדרך בגין, בשנת 2002, שאירע בשעת לילה מאוחרת, הגיע השוטר סאלים בראקת בין הראשונים לזירת האירוע, בעקבות דיווח על קולות ירי ופיצוצים סמוך לגשר מעריב. לאחר שזיהה את המחבל עם רובה M16 ורימונים, הוא ירה בו כמה כדורים. המחבל שכב על הרצפה והשוטר ניסה להרגיע את כולם והודיע בקשר שהמחבל נוטרל. הוא התקרב לעבר המחבל שהיה שרוע על הרצפה, וזה הוציא סכין ושחט את בראקת למוות. מקרה קשה נוסף הזכור לי היה של לוחם הימ"מ צ'רלי שלוש, בירושלים. הוא הבחין במחבל הדוקר אנשים. בפיגוע הזה גם נרצחה חיילת. שלוש ירה למחבל ברגליים, המחבל נפל ושכב. כאשר שלוש התקרב אליו – המחבל הוציא סכין ורצח אותו.



מקרה מכונן נוסף היה בפיגוע בתוך הקניון בדימונה. למקום הגיעו שני מחבלים, אחד מהם התפוצץ והיה איתו מחבל נוסף. פקד קובי מור, שרץ לעבר אזור הפיגוע, ראה בן אדם ששכב על הרצפה ועורר את חשדו. מור ירה כמה כדורים לראשו של המחבל והרג אותו. בדיעבד התברר שמדובר היה במחבל מתאבד, שניסה להגיע ללחצן ההפעלה של מטען החבלה. בפעולתו הציל מור חיים רבים. הייתי אז מפקד המחוז הדרומי, הענקתי למור ציון לשבח והעליתי אותו בדרגה כדי להעביר מסר שכך מצופה מלוחם לנהוג במצבים כאלה.



המסר חייב להיות ברור וחד: אם נשקפת סכנה – שימות המחבל ולא ייפגע חייל. במשוואה הזו אין נעלמים נוספים. כשזה מצב של מחבל או חייל – זה מובן.


אני לא יודע אם במקרה של החייל שירה ביום חמישי למוות במחבל בחברון ישנם נתונים נוספים מעבר לסרטון שהופץ על ידי בצלם. גם הסרטון שראינו נתון לפרשנויות רבות. יש חשיבות מאוד גדולה מה הרגיש ומה הראה החייל בטרם ביצע את הירי, וזה המפתח לכל העניין.



דבר נוסף שמטריד אותי הוא איך ברמה הפוליטית וברמה הפיקודית כבר חרצו וגזרו את דינו של חייל בטרם בוצע איזשהו הליך משפטי ואפילו החקירה טרם הסתיימה. המשפט הציבורי והפומבי שבו מתבטאים פוליטיקאים ופרשנים, בטרם החל הליך משפטי ובטרם הסתיימה החקירה – בהחלט פסול. אני חושש שחריצת דינו של החייל בידי התקשורת והפוליטיקאים עלולה להשפיע גם על ההתייחסויות של שופטים אם החייל יגיע לבית משפט, וזה משהו שלא ייעשה מבחינת ההתנהלות החוקית במדינת ישראל.