סדרת פיגועי התופת שהרעידה השבוע את בריסל לא אמורה להפתיע איש בקרב ארגוני המודיעין באירופה. כבר לאחר מתקפת הטרור המשולבת בפריז בנובמבר האחרון היה ברור כי קיים כשל גדול בקרב מנגנוני המודיעין הצרפתיים והבלגיים בזיהויה ובסיכולה של תשתית הטרור האסלאמי.



עם זאת, הצלחתם המאוחרת (מאוד) של כוחות הביטחון הבלגיים ללכוד השבוע בחיים את סלאח עבד אל־סלאם, המחבל העומד מאחורי הפיגועים בפריז, עשויה להיות בעלת חשיבות מודיעינית רבה ביותר. יכולתם של האירופים לחקור את החשוד, גם אם באיחור מצער ולאחר כישלון מקצועי מהדהד, מהווה נכס מודיעיני יקר. ארגוני מודיעין תמיד יעדיפו לעצור ולחקור חשודים בטרור על פני חיסולם. לחקירת מחבל חי ישנם יתרונות רבים, שכן פיגועים סדרתיים, הכוללים משתתפים רבים ונשק רב, מצריכים הכנות ותשתיות נרחבות המתארגנות לאורך זמן - בין היתר רשת סייענים בפריסה רחבה, אמצעי תקשורת רגילים או מוצפנים, תוכנות מחשב ומקומות מפגש והברחות נשק או רכישתו מסוחרים לא מורשים.



פיגועים מסוג זה, כמו גם פיגוע ההתאבדות שבוצע השבוע באיסטנבול, מתוכננים זמן רב מראש. ברובם יש יד מכוונת הנמצאת בקשר עם הדרג המבצע, בין שבאמצעות מפגשים ישירים ובין שבאמצעות מחשב או טלפון. הבעיה העיקרית היא שכל הגורמים האלו נשארים בשטח גם לאחר הוצאתם לפועל של הפיגועים. אי טיפול בתשתית הסייענים, במקורות הנשק, במקבלי ההחלטות ובמפקדים - מאפשר להם להמשיך לתכנן וליזום פיגועים נוספים. ומכאן שהיעד המרכזי והבהול ביותר של המודיעין הינו להגיע אל התשתית העומדת ביסוד הפיגועים.



חקירות מודיעיניות הן הכלי היעיל ביותר כיום בידי ארגוני הסיכול והמודיעין להשגת מידע יקר ערך על ארגוני הטרור והעומדים בראשם, על מפקדי השטח, ספקי הנשק, המובילים והנהגים והסייענים הלוגיסטיים האחרים. חקירות ישירות של חשודים הן אומנם תהליך לא פשוט המחייב השקעת משאבי זמן וכוח אדם, כמו גם התמודדות עם נחקרים חדורי מוטיבציה דתית או לאומית קיצונית. אולם להבדיל ממעקבים טכנולוגיים, החקירה מאפשרת מגע ישיר, פנים אל פנים, עם מארגן או מבצע הפיגוע, ומכאן היא יכולה להתמקד גם בפרטים חיוניים ולספק אינדיקציות מהירות לגבי אמיתות המידע המתקבל, דגשים הנוגעים לפעילות התשתית, כוונותיה לטווח הקרוב, מיקום נשק ועוד.



פרק הזמן שלקח לבלגים להגיע אל המחבל מפריז התברר כקריטי. אין ספק כי מעצר החשוד במועד מוקדם יותר וחקירתו באופן מהיר, מקצועי ויסודי, היו יכולים למנוע את סדרת הפיגועים האחרונה. מעצרו של המפגע הנוסף מנמל התעופה בבריסל יאפשר למודיעין הבלגי והצרפתי להגיע לחשיפה רחבה יותר של תשתית הפעילים והסייענים, ויש להניח שתוביל למעצרים נוספים ולחשיפת התשתית של מבצעי הפיגועים.



המפתח למלחמה קשה ועמוקה בטרור נמצא ביכולתם של ארגוני המודיעין האירופיים לממש את ייעודם. כדי שזה יקרה יש לשנות את החקיקה ברוב מדינות היבשת, לאפשר למודיעין לבצע מעקבים חיים וטכנולוגיים אחרי חשודים, לבנות ולאפשר תפיסת איסוף מודיעינית כוללת מול שטחים נרחבים שבהם שוהות אוכלוסיות סיכון מוכרות, להקל ביכולת המודיעין לעצור ולחקור חשודים בטרור ולהחמיר בענישה. מעל הכל, על האירופים לבנות בהקדם מנגנון תיאום מבצעי וטכנולוגי בין כל ארגוני המודיעין ביבשת, וישנם רבים כאלו, כולל שיתוף מידע ומערכות טכנולוגיות משותפות. עד שהתפיסה הזאת לא תשתנה ולא תיושם מתודולוגיה חדשה למלחמה בטרור, ימשיך דאע"ש להכות באירופה ללא רחם.



הכותב הוא סגן ראש אגף בשב"כ לשעבר ומומחה למודיעין ולטרור