אני כותב בלילות. הרדיו תמיד פועל ברקע (“מטרטר" אומרת רעייתי. איך אתה יכול לעבוד ככה?). בגלי צה"ל יש שדר רדיו אחד אשר בשבועות האחרונים, שלוש פעמים בשבוע, מקריא שוב ושוב רשימה של 100 מדינות, גם דיקטטוריות עד זוועה, המדורגות מעל ישראל ב"מדד חופש העיתונות העולמי". ומדוע הן טובות מישראל? כי “אצלנו יש צנזורה". “ישראל במקום ה־101", הוא חוזר ומשנן מדי לילה. לפעמים אני מקווה ששטיח מעופף ייקח אותו, רק לשבוע, לחיות במקצת מאותן מדינות טובות מאיתנו: לנמיביה. לבוטסואנה. לטנזניה או לסוטו. או ללבנון. האם הוא באמת מאמין במה שהוא אומר?



לפעמים באמת איני יודע אם המאשימים את ישראל בדיכוי חופש הדיבור הם מיתממים או מטומטמים.



וכי אותו שדר רדיו אינו יודע שהצנזורה בארץ (מוסד ארכאי שאבד עליו הכלח בעידן התקשורת האינטרנטית) לא הופעלה בעשורים האחרונים אלא כדי למנוע פרסום תועבה בקולנוע (הצנזורה על מחזות בוטלה בישראל לפני 25 שנה) או פרסום ידיעות ביטחוניות מסווגות, ולא לחסום הבעת דעות?



אני קורא ושומע את מבול המילים הזועק “פאשיזם" ומתקשה להאמין שהמשתמשים במילה מאמינים במה שהם אומרים. הוצאת ספר (בינוני) מרשימת הספרים המומלצים לקריאה בבתי הספר - פאשיזם. מניעת תקצוב מתיאטראות המסיתים נגד המדינה - פאשיזם. הצהרת אמונים למדינה - פאשיזם.



לפעמים אני מקווה שמנהרת זמן (הפיכה) תיקח את אלו המאשימים את ישראל בפאשיזם או בנאציזם רק ליום אחד, רק לשעה אחת, לחיות כיהודים בגרמניה שלפני 80 שנה. ותחלץ אותם משם בעור שיניהם. האם ישובו ממנהרת הזמן הזו וינשקו את דגל המדינה, יכו על חטא? או שמא שנאתם העצמית כבר מחקה כל שריד של יושרה ממוחם, וגם אז ישובו לסורם?



בדוחק אני עוד יכול להבין את ערביי ישראל, המתבוננים אל הגיהינום המשתולל בעולם הערבי ויודעים בסתר לבם כי זכו בפיס בהיותם אזרחי ישראל. גם ערביי יהודה ושומרון “הנאנקים תחת עול כיבוש" יודעים באמת כמה טוב בסוריה, בלוב, בעיראק. בעזה. אבל הם רוצים להכניע את מדינת ישראל, שלא תהיה מדינה יהודית בעולם. אותם אני יכול להבין. הם אויבים.



פרופ' זאב שטרנהל, חוקר חשוב בתולדות הפאשיזם בעולם, קובע כי “הדמוקרטיה הישראלית בסכנת התמוטטות" - מבחינתו תמיכת פוליטיקאים ואנשי רוח מהשמאל במלחמת ישראל בעזה בתקופת צוק איתן מעידה על סופה הקרב של הדמוקרטיה הישראלית. שטרנהל כתב “רק מי שיהיה מוכן לעלות על עפרה עם טנקים יוכל לבלום את הסחף הפאשיסטי המאיים להטביע את הדמוקרטיה הישראלית": ודווקא הוא רואה בסולידריות עם צה"ל הנלחם בעזה, עם צוותי הטנקים שלנו ההורגים מחבלים - פאשיזם.



רק הסבר אחד יש לגל העכור הזה: הם יודעים, גם התמים, גם המיתממים וגם המטומטמים, מה שאמר גבלס: שאם תחזור על שקר פעמים רבות - הוא יהפוך לאמת.