זהו, התחילה ההתמודדות האמיתית לנשיאות ארה"ב. לאחר עשרה חודשים של מרוץ עיוועים בצד הרפובליקני, שכלל בעיקר מפגן בלתי פוסק של וולגריות, גסויות וגידופים בהיקף שאינו זכור בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב, מגיע כעת לקדמת הבמה המרוץ הדמוקרטי; נורמלי, נורמטיבי, שאפילו החריגות פה ושם בקמפיין בהחלט נסבלות ולא מעלות את לחץ הדם של הציבור.



האוהל הענק שאחסן עד כה את המרוץ/הקרקס של המתמודדים הרפובליקנים מתקפל. עכשיו המתמודדים הדמוקרטים תופסים את מרכז הבמה ולכן אין זה מקרה שרק אתמול, הנשיא אובמה, שעד כה מיעט להתייחס למרוץ לנשיאות, אמר כי "טראמפ וקרוז עושים לנו, הדמוקרטים, טובה".    


  


הפריימריז בניו יורק, שייערכו ב־19 באפריל - בעוד תשעה ימים בלבד, יעניקו ממד רציני ומשמעותי להתמודדות על הנשיאות. כזה שעד כה לא היה קיים בה. זאת התפתחות שמבטיחה רווח פוליטי כפרס עבור הדמוקרטים, שעד כה גילו התאפקות והתנהלו על פי חוקי המשחק. ניגוד מוחלט לצד הרפובליקני, שהיווה עד כה שם נרדף כמעט לטירוף מערכות ורדידות.



הכותרות הראשיות בסוף השבוע בתקשורת האמריקאית דיווחו על חילופי הדברים הקשים בין קלינטון לסנדרס ואילו הופעתו של טראמפ באסיפת בחירות בלונג איילנד וביקורו של טד קרוז במאפיה למצות שמורות בברוקלין, נזרקו לעמודים האחוריים בעיתונים.  האיבה בין טראמפ לקרוז והבוץ שמוטח שם בין אחד לשני כבר לא מעניינים במיוחד.  



לא - זה עדיין לא אומר שלא נשמע יותר את  נאומיו הצרחניים של טראמפ או את הצהרותיו ההזויות, וזה לא אומר שלא נקשיב יותר להטפות  האוונגליסטיות של טד קרוז. 



טראמפ אינו מתכונן לפרוש מהמרוץ, אבל לא משום שהוא עדיין בטוח כל כך כי מינוי המפלגה נמצא בכיס שלו אלא משום שהוא מאוהב בעצמו ונהנה מכל רגע של חשיפה תקשורתית. על פי כל ההערכות, הוא ימשיך בקמפיין עד כינוס הוועידה הרפובליקנית הארצית ביולי – רק כדי להוכיח שהוא היה גורם משמעותי בהתמודדות על הנשיאות.



עוד מוקדם להספיד את דונלד טראמפ כמתמודד במרוץ לנשיאות אבל לדברי "הניו יורק טיימס" שלשום, אילי הון רפובליקנים, שנטו עד כה לתרום לטראמפ, שוקלים כעת להעביר את תרומותיהם לקמפיין של טד קרוז.



בהופעותיו האחרונות בניו יורק, נראה קרוז רענן ומלא מרץ. אבל למרות הרעננות, הפרשנים מסכימים ביניהם כי לא קרוז ולא טראמפ יזכו לקבל בבחירות המקדימות את היקף הצירים הדרוש להם לאישור מינוי המפלגה לנשיאות.



על פי דיווחים מעודכנים, ראשי המפלגה הרפובליקנית יציגו ככל הנראה באחד מסיבובי ההצבעות הקרובים מועמד חדש, קרוב לוודאי את פול ראיין, יו"ר בית הנבחרים ולהבטיח את בחירתו כמועמד הסופי לנשיאות.



בצד הדמוקרטי התלהט בסוף השבוע פולמוס חריף בנוגע לזהות המועמד, קלינטון או סנדרס, שהטיח לראשונה ביריבו/יריבתו, את האשמה של אי התאמה והיעדר כישורים למשרת נשיא ארה"ב. כך או כך, סנדרס טעה בהאשמה כלפי קלינטון כי אין לה ניסיון בשירות ציבורי. גם מתנגדיה של מזכירה המדינה לשעבר מודים כי בתחום זה לפחות אין לה מתחרים.



קלינטון מצדה, נראית מוטרדת מהישגיו האחרונים של סנדרס בפריימריז ובאסיפות מפלגתיות (קאוקוס). מוטרדת או לא, היא עדיין שומרת על פער גדול ומשמעותי במספר הצירים המשוריינים לה בוועידת המפלגה.