היו ימים שבארצות הברית ייצגו את ישראל אישים כמו אבא אבן, יצחק רבין וחיים הרצוג (באו"ם). שלושתם, ואחרים, היו נציגים מבריקים ורהוטים, שותפים להקמת המדינה ולמלחמותיה, יודעי דבר בענייני ארצות הברית ושותפים לערכיה הליברליים. שלושתם זכו להערכה רבה בממשלים השונים, בקונגרס, בדעת הקהל ובקרב יהודי אמריקה.
 
ישראל, מודל 2016, מיוצגת על ידי רון דרמר, דני דנון ובקרוב – דני דיין. הדבר החיובי היחיד שאפשר לומר על שלושת השגרירים הנ"ל הוא שהם מייצגים נאמנה את הממשלה, ערכיה ומדיניותה. נאמנות מוחלטת למדיניות הרחבת ההתנחלויות והתנגדות אידיאולוגית לפתרון שתי המדינות. שגרירי מדינה דו־לאומית, נציגי מועצת יש"ע. כל אחד הוא קול אדוניו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא גם במקרה (או שלא) שר החוץ. זה מינה אותם לפי קריטריון אחד: נאמנות אידיאולוגית מוחלטת. נפתלי בנט לא היה ממנה אנשים ימנים יותר.
 
בשנת 40 לספירה הציע הקיסר הרומאי קליגולה לפצות את סוסו על נאמנותו, ופעל למנותו לקונסול. הקיסרות שלו נמשכה רק ארבע שנים, כך שהמינוי לא יצא לפועל; מה שלא יהיה המקרה בקיסרות של בנימין נתניהו. אני שירתי כקונסול כללי בניו יורק כדיפלומט מקצועי, תחת פרס, שמיר, ארנס ולוי. ימי ממלכתיות שחלפו מן העולם.
 

נציגינו הבכירים בארצות הברית אמורים לחזק את הברית האסטרטגית עם המעצמה המובילה, על ידי יצירת חיזוק אינטרסים משותפים, תמיכה בארצות הברית והתקרבות לדעת הקהל. במצב הנוכחי השגריר לוושינגטון הוא שגריר אך ורק למפלגה הרפובליקנית, אשר סידר במו ידיו מתקפה של ראש הממשלה על נשיא ארצות הברית בקונגרס. השגריר לאו"ם הוא שגריר נגד האו"ם. אף שהאו"ם הוא זירה שבה ניתן ליצר שותפויות מדיניות עבור ישראל, דני דנון לא מפסיק לגדף את המקום בו הוא משרת, ומתנהל בעצרת האו"ם כבמרכז הליכוד. דני דיין, ההברקה האחרונה של נתניהו, יהיה נציג המתנחלים, בעיקר לימין היהודי (שהוא מיעוט בארצות הברית), שמיוצג על ידי איפא"ק והיהודים החרדים בברוקלין. מרבית יהודי אמריקה הם ליברלים ומצביעים ברוב גדול עבור מועמדי המפלגה הדמוקרטית, ומרביתם רפורמים וקונסרבטיבים, הנתפסים על ידי הממשלה כאויבי היהדות.
 
אין לישראל כיום שירות חוץ. אין מדינה בעולם, מלבד אולי מיקרונזיה, שתומכת במדיניות החוץ של ישראל, בעיקר בנוגע להרחבת ההתנחלויות ולכיבוש. גם אין שר חוץ במשרה מלאה, וסגנית השר ציפי חוטובלי רואה בשנאת זרים מדיניות חוץ והופכת יחד עם ראש ממשלתה והשגרירים בארצות הברית את "העולם כולו נגדנו" לנבואה המגשימה את עצמה.
 
הכותב הוא מייסד־שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה – מנהיגים צעירים"