שלושה ימים בלבד לפני הפריימריז בניו יורק, נפגש אתמול המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס בוותיקן עם האפיפיור פרנציסקוס. פגישה זו מגיעה יומיים בלבד לאחר שסנדרס השמיע בעימות הטלוויזיוני התבטאויות מעליבות נגד ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו. סנדרס, פוליטיקאי ותיק, איננו מתעלם מהעובדה כי בניו יורק ישנו מגזר גדול, פעיל ומשמעותי של מצביעים יהודים. הוא לא מתעלם מהם, הוא פשוט מזלזל בהם, מתנכר להם במוצהר ונהנה להוסיף רובד נוסף להתעלמות המופגנת שלו ממוצאו היהודי ולעוינות שהוא רוחש לישראל. "אני לא מכיר ולא זוכר פוליטיקאי יהודי, שהיה כל כך 'לא יהודי' כמו ברני סנדרס", טען בכיר יהודי, עד לא מזמן ראש ארגון יהודי מרכזי בארה"ב.



אם וולף בליצר, שהנחה את העימות הדמוקרטי בין קלינטון לסנדרס, לא היה מעלה את שאלת זכותה של ישראל להגנה עצמית במסגרת השאלות שהופנו למתמודדים, לא היה עולה בדעתו של סנדרס להתייחס לישראל. למעשה, בכל פעם שהסנאטור מוורמונט הזכיר את ישראל, בנאומיו או בראיונות שהעניק, התגובה שלו הייתה ביקורתית ועוינת. לא פחות מכך.
 
העימות הטלוויזיוני בליל חמישי השאיר טעם מר ותחושת מיאוס בקרב בכירים יהודים בארה"ב מהתבטאויותיו של סנדרס. בשיחות עמם,מסבירים הבכירים כי הם מסתייגים מהדברים שהוא אומר: "המשפט המרגיז והמופרך ביותר שהוא אמר היה כשהגדיר עצמו כ'מאה אחוזים פרו־ישראלי'", אמר אחד מהם ומיהר להדגיש, "ישראל כלל לא נמצאת באג'נדה שלו. היא מעניינת אותו פחות משלג דאשתקד".
 

זאת אגב, גם הסיבה להיעדרותו המופגנת מהכנס השנתי של שדולת אייפא"ק בחודש שעבר, שבו הופיעו כל המועמדים, משתי המפלגות, חוץ ממנו. הוא פשוט לא היה מסוגל להיות נוכח באירוע שבו כולם הרעיפו הצהרות תמיכה בישראל.
 
צריך לומר: לנסות ולפרשן את הצהרותיו של סנדרס כאשר הוא משתלח בישראל יהיה להעניק לו מחמאה, שהוא אינו ראוי לה.  אלו שטוענים כי סנדרס מבקש למצוא חן עם אמירותיו בעיני יהודים ליברלים,  שמסתייגים ממדיניותה של ישראל ועל ידי כך להבטיח את תמיכתם בפריימריז בניו יורק, צריכים להבין כי מדובר בטענה שגויה ולא פחות מנבובה. הסבר זה מעניק להצהרותיו של הסנאטור הקשיש חשיבות ומשמעות שכלל לא נמצאות בהן.
 
שיעור האהדה לברני סנדרס בקהילה היהודית בניו יורק היו מזערי. גם מי שנמנה עם מבקריה של ישראל זע בחוסר נוחות מהצהרותיו של סנדרס שמריחות מאיבה בוטה למדינה.
באותו הקשר, היו בכירים יהודים שלא אהבו במיוחד את תגובותיה של קלינטון באותו עימות. לטענתם, היא הייתה צריכה להפגין בוויכוח מול סנדרס תוקפנות רבה יותר בסוגיות הישראליות ולחזור ולהבהיר את תמיכתה הבלתי מסוייגת בישראל, כפי שהשמיעה בכנס של אייפא"ק. קלינטון גם לא התייחסה לדברי ההסתה החמורים נגד ראש הממשלה נתניהו, כפי שנחשפו בפייסבוק של עוזרת בכיר בקמפיין של סנדרס. 
 
קלינטון לא כל כך אהודה, בלשון המעטה, בקרב חלקים בציבור הדתי־חרדי ברובעים של ברוקלין וקווינס. התחושה בקרב הציבור שם היא כי בתור נשיאה, קלינטון תגלה מדיניות קשוחה מול ישראל. למרות זאת, ההערכה בקרב עסקנים יהודים מקומיים היא כי לקלינטון מובטח בפריימריז השבוע רוב גורף של יהודים ולא רק בקרב הליברלים. זלזולו של סנדרס ביהודים והעוינות שלו כלפי ישראל תעורר תגובת מחאה, שתתבטא בתמיכה בהילרי גם מצד אלו שלא חשבו בתחילה להצביע עבורה.