כבר בשבוע שעבר - כשפורסמה ידיעה שלפיה המשטרה מתכוונת לעבור, בכל מה שנוגע לח"כ יצחק הרצוג, מ"בדיקה" ל"חקירה" - החלו להישמע המנגינות הקבועות הקוראות להרצוג להשעות את עצמו מתפקידו כיו"ר האופוזיציה וכיו"ר המחנה הציוני.



הסוגיה הזו מורכבת ובעייתית, איך שלא מסתכלים עליה. מצד אחד, למה שאדם יידרש לשלם מחיר ציבורי עוד בטרם הורשע בפלילים? הרי האיש טוען לחפותו, חזקת החפות עומדת לו, ההליך הפלילי יכול להימשך גם ארבע וחמש שנים, מדובר בזמן שאיש לא יחזיר לו, ופרישה למשך תקופה ארוכה כל כך יש בה כדי להביא את הקריירה הפוליטית שלו לקצה. ומה יקרה אם יצא זכאי? והרי יש אפשרות כזו, לא?



מן הצד האחר נמצא האינטרס הציבורי. אין ספק שאמון הציבור במערכת הפוליטית ייפגע כשחשודים בפלילים ימשיכו לשאת תפקידים בכירים, יהיו אלה אשר יהיו. יתרה מזו, תארו לעצמכם ששר האוצר נחשד במעילת ענק בכספי המדינה. מישהו חושב שהגיוני להמשיך לאפשר לו לשבת על ברז הכסף של כולנו, אולי אפילו במשך קדנציה שלמה, עד שיוכרע סופית האם גנב או לא?



ובכלל, האם כל העברות שוות? האם מי שחשוד באונס נמצא באותו מקום שבו נמצא מי שחשוד בקבלת תרומה אסורה או באי דיווח למבקר המדינה על תרומה שקיבל? ובעצם, למה אנחנו עוסקים רק במה שקורה לפני הגשת כתב האישום? ומה עם מה שקורה אחרי החקירה, אחרי המשפט ואחרי ההרשעה? הרי חיים רמון, שתי דקות אחרי שהורשע בביצוע מעשה מגונה, כבר ישב על כס המשנה לראש הממשלה. האם שר מורשע במעשה מגונה ראוי לכס המשנה לראש הממשלה, יותר ממה שראוי חשוד שרק נחקר לכס יו"ר האופוזיציה?



בדרישה האוטומטית לפרישה או להשעיה עם פתיחת חקירה מובלעת הנחת יסוד מסוכנת. ההנחה הזו אומרת בעצם: "הרי כולנו יודעים איך מסתיימות חקירות, וכולנו יודעים שהסיכוי שההליך יסתיים באי העמדה לדין או בזיכוי נמוך ממילא, אז בואו נגמור עם זה כמה שיותר מהר". וזו הנחת יסוד מסוכנת ומרחיקת לכת, שמוחקת לחלוטין את הצורך בקיומו של הליך הוגן.



כדאי לזכור שהתחלנו את הסיפור הזה עם השעיה שהייתה נהוגה בעבר רק אחרי הרשעה פלילית. עברנו משם למקום שבו הגשת כתב אישום יכולה לשמש עילה מספקת להשעיה כזו. אחר כך היו שסברו שפתיחת חקירה במשטרה, די בה כדי לשלוח פוליטיקאי לנוח. ועכשיו? עכשיו התברר שיש מי שחושב שמספיקה הגשת תלונה למשטרה והחלטה של המשטרה לבדוק את התלונה הזו כדי שפוליטיקאי ייאלץ לזוז הצדה.



אז איפה צריך לעבור הגבול? קשה לקבוע. נראה שהמקום שבו מוגש כתב אישום הוא פשרה הוגנת בתוך ים המורכבות הזה, בטח כשמדובר בראש אופוזיציה ולא בשר או בראש הממשלה. נכון, זו עדיין לא הרשעה, אבל זה מקום שבו היועץ המשפטי לממשלה שקרא את חומר החקירה השתכנע שיש בטענות ממש.


בקיצור, עוד ארוכה הדרך עד שח"כ הרצוג יצטרך ללכת הביתה. ולכל מי שמבקשים להדיח אותו על רקע פוליטי, כדאי להמליץ להיאבק בו באופן נקי במגרש המפלגתי ולא להיבנות מטענות על שחיתות שטרם התגבשו.