גל הטרור, נאמן לאופיו ההפכפך ואישיותו הלא ברורה, ממשיך לזגזג ולהפתיע: אחרי שכבר הוספד והחל לדעוך, צץ אתמול הטרור מחדש בדמות מטען שהתפוצץ על אוטובוס בירושלים והעיר את השדים הישנים והנוראים ההם, מימי האינתיפאדה השנייה. מוקדם להיבהל. אין היום בשטחים את מה שנדרש כדי להציף את ערי ישראל בדם, אש ותמרות עשן, כפי שקרה באותן שנים איומות. אין מהנדסי מטענים, אין ראשי חוליות, אין חומרי נפץ תקניים, אין תשתיות. כל זה נטחן, רוסק ונמעך במכבש ביטחוני ישראלי יעיל, ובגיבוי פלסטיני לא מובן מאליו. 



השב”כ בוודאי ינפיק בימים הקרובים את התשובה למה בדיוק קרה בירושלים. צריך לקוות שמדובר באירוע בודד, יוזמה מקומית, חוליה מוגבלת שתילכד ותנוטרל. ובמילים אחרות: ממש לא נכון להאמין שיהיה רע, אבל גם אין יותר מדי סיבות לקוות שיהיה טוב.
 
כנ”ל בדיוק לגבי המנהרה בעוטף עזה. עוד לא ברור אם מדובר במנהרה חדשה או במשהו שנחפר מזמן ולא אותר בזמן. עוד לא ברור בדיוק אם ישראל פיצחה את עניין המנהרות ויש ברשותה פריצת דרך טכנולוגית עולמית (כפי שראש הממשלה מיהר להצהיר אתמול), או שמדובר בשלב ראשון של תהליך מורכב וארוך, שבסופו ייתכן שתושבי עוטף עזה יוכלו לחזור לישון בשקט. 

המנהרה שנחשפה. צילום: דובר צה"ל
המנהרה שנחשפה. צילום: דובר צה"ל

 

מה שכן ברור זה שחמאס לא באמת מורתע, ממשיך לחפור במלוא המרץ ושואף למלא את מחסני הרקטות ואמצעי הלחימה כדי להיערך לסיבוב נוסף מול ישראל. אם לא בקיץ הזה, אז בבא אחריו.

 

גרסטל הולכת הביתה - אזרחי ישראל הפסידו 


בין המהומות האלה התבשרנו אתמול שנציבת הביקורת הראשונה על הפרקליטות, השופטת הילה גרסטל, התפטרה ותעזוב את התפקיד בתוך שלושה חודשים.
 
 הרעים ניצחו, המאמץ לנקות את אורוות הזחיחות והכוח המסוכנות של הפרקליטות ספג מהלומה קשה. זהו כישלון ראשון ולא אופייני של שרת המשפטים איילת שקד, שלא מפחדת מאף אחד בעולם (אפילו לא מהגברת נתניהו), אבל איומי ועד הפרקליטים הכוחני גרמו לה לאבד את שיווי המשקל. זהו גם כישלון של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

הרעים ניצחו. גרסטל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרעים ניצחו. גרסטל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


אחד הקשים האחרונים ששברו את גבה השחוח של גרסטל היה החלטתו לא לאפשר לה לשכור ייצוג חיצוני לצורך ההגנה בבג”ץ, שאליו עתרו הפרקליטים בדרישה לא לפרסם את דוח הביקורת על היחסים בין הפרקליטות למכון הפתולוגי.
 
גרסטל עברה את התקופה הקשה בחייה, על לא עוול בכפה. ח”כ שלי יחימוביץ' פרסמה אתמול הודעה שממנה עולה כי גרסטל אחראית ל”מתקפה אכזרית מסולפת ובלתי הוגנת” על הפרקליטות. המציאות, שלי, הפוכה לגמרי. השופטת גרסטל לא התראיינה ולא דיברה ולא אמרה דבר לאורך כל כהונתה. הדוחות שפרסמה עד כה היו מופת של איזון, מידתיים, לא נקטו או נקבו בשמות, לא הטילו אחריות. לנציבה גרסטל אין כלל סמכות שמאפשרת לה לנקוט אמצעים נגד פרקליטים שכשלו או אפילו להמליץ שיינקטו נגדם אמצעים כלשהם. כל מה שהיא אמורה לעשות זה להאיר, להעיר, לנסות לשפר את המערכת. היא באה מתוך המערכת, היא שופטת מוערכת במיוחד, ישרה כסרגל וצנועה, ומי שהפך למטרה למסע שיסוי ברוטלי - זו היא. 
 
בגיבוי יחצ”נים ויועצי תדמית, בליבוי גורמים בתקשורת, הפרקליטים לא בחלו בשום דבר. אתמול הם פתחו בקבוקי שמפניה. גרסטל הולכת הביתה. זה יהיה ניצחון פירוס. הם עוד יתגעגעו אליה. 
 
מי שהפסידו בינתיים הם אזרחי מדינת ישראל, שלטון החוק וכל מי שפרקליטות חזקה אך שפויה חשובה לו