עיתון "הארץ" חשף בשבוע שעבר את דבר קיומה של תוכנית לימודים חדשה במערכת החינוך הממלכתית, שתרחיב את לימודי היהדות לכיתות א'־ט'. מדובר, כך דווח, בתוכנית ש"היא חלק ראשון ממהלך רחב יותר שיוזם שר החינוך נפתלי בנט לחיזוק הזהות היהודית, גם מחוץ לבית הספר". ומה יהיה בתוכנית? בין היתר, מפגש מוקדם מזה שיש היום עם פרשת השבוע, עם סידור התפילה ועם פרקי אבות. מעבר לאלה, יהיה גם סוג של סל תרבות חדש, שיאפשר למנהלי בתי ספר לבחור לפי ראות עיניהם תוכניות העשרה חווייתיות להעמקת הזהות היהודית.



עיתון "הארץ", כך מלמד הניסיון, לא אוהב במיוחד את השר בנט וגם לא אוהב במיוחד לימודי יהדות בבית ספר. בידיעה מצוטט "גורם בתחום הכשרת מורים", שסבור שאין צורך בתוכנית החדשה.



בשנים האחרונות בולטת קבוצה - שכוחה דל בציבור, אבל כוחה רב לה ביחסי ציבור - שיש לה בעיה עם כל מה שמריח מיהדות ומצליח להסתנן אל מערכת החינוך. הקבוצה הזאת השמיעה קול זעקה גם בעניינו של ספר האזרחות החדש, שעתיד להתפרסם בקרוב. גם בספר הזה הפריעה להם העובדה שתלמידי ישראל יספגו ערכים מתוך מקורותינו שלנו. האנשים האלה מאמינים אולי במסר שיוצא מ"ויברא אלוהים את האדם, בצלם אלוהים ברא אותו", אבל לא מוכנים ללמוד את המסר הזה מספר בראשית. הם מאמינים ב"יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", אבל לא מתאים להם ללמוד את זה מפרקי אבות. הם מאמינים גדולים בחשיבותה של חירות לסוגיה, אבל נראה להם אנכרוניסטי ללמוד על זה דווקא מהרמב"ם.



וזה גם עצוב וגם מעורר מחשבות נוגות. כי בסופו של דבר, ישנם לא מעטים המשמיעים באוזני הציבור הדתי לסוגיו טרוניה, שלפיה הציבור הזה מנסה להשתלט על היהדות ולנכס אותה לעצמו. "היהדות לא שלכם, ואתם לא יהודים יותר טובים מאף אחד אחר", אומרים לנו כל הזמן, ובעניין הזה צודקים האומרים במאת האחוזים. אלא מה? שמי שאוחז בעמדה הזאת חייב להבהיר, אם כן, מה הוא רוצה שיקרה. שהרי בכל פעם שעולה על השולחן תוכנית לחיזוק החינוך ליהדות או למסורת ישראל במערכת החינוך הממלכתית, מיד קופצים דוברים מקצהו של המחנה החילוני וצועקים.



אתם צריכים להחליט, חברים. או שאתם רוצים שהיהדות תהיה נחלת העם כולו, או שלא. כי אם כן, אז מה שרוצה עכשיו השר נפתלי בנט - ללמד את ילדינו על התורה והמשנה והגמרא ופרקי אבות ואגדות חז"ל - זה הדבר הנכון. זו לא רק המורשת של הדתיים. זו המורשת של כל מי שרואה את עצמו יהודי.



ומי שצועק בכל פעם שתוכנית כזאת עולה על השולחן, אומר משהו עמוק הרבה יותר. הוא אומר שמאחורי כל הפלפולים והוויכוחים, הוא רוצה מערכת חינוך מנוגבת מיהדות. ובעניין הזה, כך נדמה לי, הצועקים הם חלק ממיעוט קטן ושולי.