קורבן הפסח הוא זכר לזבח השה שעליו הצטוו אבותינו ערב יציאת מצרים. ובדמו סימנו את בתיהם כדי שאלוהים יפסח על בתי היהודים בצאתו להכות בבכורי מצרים. ומאז היה פסח מצרים לפסח לדורות. ובאמצעותו זכר העם את צאתו משיעבוד לחירות. חובת קורבן פסח חלה על כל יהודי, אבל משעה שבית המקדש נחרב - בטלו הקורבנות ועמם גם קורבן הפסח. לאחר מלחמת ששת הימים ושחרור הר הבית, יותר ויותר סבורים שיש חובה לחדש את מנהג קורבן פסח, גם אם בית המקדש טרם נבנה.



בערב החג עצרה משטרת ישראל בעיר העתיקה בירושלים כעשרה צעירים וארבעה גדיים בחשד שהם התכוונו לקיים מצוות קורבן פסח. בכל שנה אוסרת המשטרה לקיים את הטקס מחשש שמא יתלקחו מהומות קשות, מאותה סיבה שאוסרים על כל תפילה או סימני תפילת יהודים בהר הבית. המשטרה והשב”כ חוששים שמא מיליארד מוסלמים בעולם יתפנו מכל עיסוקיהם - שיעים יחדלו לטבוח בסונים, דאע”ש יפסיקו לשחוט את כל השאר - וכל הפראים יקומו להילחם בנו. אם זיכרוני אינו מטעני, ממש כך הזהירו לפני למעלה מעשר שנים, כשביקש השר לביטחון פנים דאז צחי הנגבי לפתוח מחדש את הר הבית לביקורי יהודים. השר לא נבהל. ומאז יהודים עולים להר, והמוסלמים ממשיכים לטבוח זה בזה.
 
כמה כותרות בעיתונות שסיקרה את הצלחת המשטרה לסכל את מזימת קורבן הפסח ידעו לציין כי ארבעת הגדיים ניצלו מהגורל האכזר שהיה צפוי להם וכי הם הועברו לטיפולו של משרד החקלאות. הכותרות שכחו לציין כי באותו ליל סדר עלו על שולחנות עם ישראל כמיליון תרנגולות, פרות, כבשים ודגים. אבל גם ארבעה גדיים זה הישג. אם כי יש רגליים לסברה שלא מדובר בחנינה מוחלטת אלא רק בדחיית הביצוע, וסופם של הגדיים ידוע.
 

הצעירים נלקחו למעצר, ולפחות אחד מהם, רפאל מוריס, יו”ר תנועת “חוזרים להר”, גם בילה את ליל הסדר בכלא, ולמחרת החג הובל באזיקים לבית המשפט. מדוע הובא כבול לבית המשפט? מה אומר החוק? שוטר יכבול עצור באזיקים "במקרה שבו הוא חשוד בביצוע פשע חמור שעונשו עשר שנות מאסר ומעלה", וכן אם נמלט בעבר או אם הוא מנסה להימלט, אם העצור ידוע כאלים או שהוא מתנהג באלימות.
 
רפאל מוריס לא היה חשוד באף אחד מאלה. הכבילה נובעת רק מרצונה של המשטרה להעניש ולהשפיל. הרי כך נהגה המשטרה גם במעצרים מתוקשרים רבים, מול מצלמות העיתונות, ובמסדרונות בתי המשפט גם כשהחשדות אינם מצדיקים כבילה. בסופו של דבר, רפאל שוחרר לביתו.
 
בליל הסדר אנו אומרים “השתא עבדי לשנה הבאה בני חורין”: השנה עודנו עבדים, בשנה הבאה נהיה בני חורין. מי שחשב בליל הסדר שהפסוק הזה מופרך ואינו משקף נכונה את המציאות, ואנו בני חורין כבר היום - ראוי לו לשוב ולחשוב. מדינה הכובלת באזיקים יהודי שמבקש להתפלל ולקיים מצווה מפורשת היא מדינה משועבדת לפחדיה, האמיתיים או המדומים. הלוואי שעד השנה הבאה נזכה להיות בני חורין באמת.